۰

برای اولین بار در ایران؛ در بازار نزولی ارز دیجیتال سود کنید

تاریخ انتشار
جمعه ۱۱ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۹:۲۱
برای اولین بار در ایران؛ در بازار نزولی ارز دیجیتال سود کنید
برای اولین بار در ایران؛ در بازار نزولی ارز دیجیتال سود کنید
 
در بازارهای مالی سنتی روال بر این بوده که تنها زمانی بازار شور و هیجان دارد که قیمت‌ها صعودی باشند. در این نوع بازارها با ریزشی شدن بازار دوران رکود فرا رسیده و سرمایه‌گذاران باید منتظر بمانند تا بالاخره بازار سبز شود یا اینکه سرمایه خود را با ضرر خارج کنند. اما بازارهای مالی امروزی مانند بازار ارز دیجیتال، بازارهای دوطرفه هستند؛ به این معنا که نه تنها از صعود قیمت‌ها بلکه از ریزش قیمت‌ها نیز می‌توان کسب سود کرد.

در بازار ارزهای دیجیتال به لطف فناوری بلاکچین هر روز شاهد نوآوری‌های جدیدی هستیم. یکی از این نوآوری‌ها توکن‌های اهرمی هستند که در واقع سازوکار بازار دوطرفه را راحت کرده‌اند. توکن های اهرمی یا توکن های ETF، توکن هایی هستند که قیمت‌شان در هنگام کاهش قیمت افزایش یافته و در هنگام افزایش قیمت کاهش می‌یابد. در ادامه بیشتر درباره این نوع توکن‌ها و چگونگی خرید آن‌ها در ایران صحبت می‌کنیم.

هر ارز دیجیتال در بازار دوطرفه دو توکن اهرمی دارد: یکی توکن رشد یا UP و دیگری توکن افت یا DOWN. به‌طور مثال در مورد توکن‌های اهرمی بیت کوین، توکن رشد بیت کوین BTCUP و توکن افت بیت کوین BTCDOWN هستند. سازوکار این توکن‌ها هم به این صورت است که قیمت آن‌ها با ایک اهرم یا ضریب مشخص نسبت به قیمت ارز دیجیتال مربوطه افزایش یا کاهش می‌یابد. برای اینکه با این توکن‌ها بیشتر آشنا شویم، با مثالی از توکن‌ رشد و توکن افت بیت کوین شروع می‌کنیم.
 


مثلاً وقتی توکن رشد بیت کوین یعنی BTCUP با اهرم ۳ را می‌خریم، هنگامی که قیمت بیت کوین یک درصد رشد کند، ارزش این توکن 3 درصد رشد می‌کند. در مقابل، اگر بیت کوین یک درصد افت کند، ارزش این توکن نیز 3 درصد افت می‌کند.

در طرف مقابل، توکن افت بیت کوین یعنی BTCDOWN را داریم که ویژه بازارهای نزولی است و قیمتش خلاف جهت حرکت قیمت بیت کوین است. هنگامی که توکن BTCDOWN با اهرم 3 می‌خریم، اگر قیمت بیت کوین یک درصد افت کند، ارزش توکن BTCDOWN سه درصد رشد می‌کند. در مقابل، اگر بیت کوین یک درصد رشد کند، ارزش این توکن ۳ درصد افت می‌کند.

توجه به این نکته ضروری است که درخصوص توکن افت یا DOWN، افت قیمت موجب افزایش سود شده و رشد قیمت باعث ضرر است. این قابلیت باعث می‌شود با خرید توکن افت در بازار نزولی سود کنید.

خرید و فروش توکن های اهرمی (ETF) برای اولین بار در ایران
بازار معاملاتی کوین نیک مارکت در بین پلتفرم‌های ایرانی اولین بازاری است که امکان خرید و فروش توکن های اهرمی را فراهم کرده است. تا قبل از این کاربران ایرانی برای خرید و فروش این نوع توکن‌ها باید از صرافی‌های بین‌المللی مثل بایننس استفاده می‌کردند. اما صرافی‌های بین‌المللی به دلیل شرایط تحریم، به کاربران ایرانی اجازه فعالیت در پلتفرم خود را نمی‌دهند. لذا، حساب کاربران ایرانی در صورت شناسایی مسدود می‌شد و احتمال از دست رفتن سرمایه نیز بسیار بالا بود.

خوشبختانه با اضافه شدن امکان خرید و فروش توکن های اهرمی به این پلتفرم، این ریسک برای کاربران ایرانی برطرف شده و خطر بلوکه شدن سرمایه آن‌ها از بین رفته است. طبعا این حرکت موجب کاهش چشمگیر خروج ارز از کشور هم خواهد شد.


در حال حاضر توکن های افت و رشد سه ارز دیجیتال بیت کوین، اتریوم و بایننس کوین در کوین نیک مارکت اضافه شده است. کاربران می‌توانند به صورت تومانی و تتری این توکن‌ها را خرید و فروش کنند. بدین ترتیب، وقتی بازار ارز دیجیتال نزولی است می‌توان سود کرد.

چند نکته
اما قبل از خرید توکن های اهرمی چند نکته است که حتما باید درنظر گرفته شود:

یکی از مزایای توکن های اهرمی این است که نیازی نیست تریدر نگران مدیریت ریسک و سرمایه و لیکوئید شدن حساب خود باشد. البته، باید توجه داشت که نگهداری طولانی مدت آن‌ها می‌تواند اثر فرسایشی بر اصل سرمایه داشته باشد. به طورکلی، توصیه می‌شود از این توکن‌ها در بازارهای رونددار و دارای مونتوم استفاده شود. در نتیجه، نگهداری این توکن‌ها در کوتاه مدت می‌تواند سود خوبی را نصیب خریدران کند و مناسب سرمایه‌گذاری بلند مدت نیست.

بنابراین، با وجود اینکه خرید توکن های اهرمی ریسک بازارهای دوطرفه را نداشته و در کل ریسک کمتری دارند، عاری از خطر نبوده و باید با توجه به روند بازار خریداری شوند. همچنین، طبق معمول در خرید این توکن‌ها نیز باید مدیریت سرمایه رعایت شود.

عرضه توکن‌های اهرمی در کوین نیک مارکت
بازار ارز دیجیتال کوین نیک مارکت یکی از پلتفرم‌های معاملاتی ایرانی است که تاکنون 24 رمز ارز محبوب را ارائه کرده است. کاربران می‌توانند با سفارش‌گذاری و تعیین قیمت، رمز ارزها را با قیمت توافقی معامله کنند. این پلتفرم نیز دخالتی در تعیین قیمت‌ها نداشته و تنها وظیفه تأمین امنیت حساب کاربران و تراکنش‌ها را به عهده دارد.

کوین نیک مارکت در راستای اهداف خود و بهره‌مندی کاربران یرانی از مزایای ارزهای دیجیتال، تصمیم گرفته تا توکن های اهرمی بیتکوین، اتریوم و بایننس کوین را در پلتفرم معاملاتی خود عرضه کند. بدین ترتیب، کاربران می‌توانند نه تنها از صعود قیمت‌ها بلکه از نزول قیمت‌ها نیز سود ببرند. با استفاده از توکن‌های رشد UP و افت DOWN امکان سود بردن از بازارهای صعودی و نزولی وجود داشته و کاربران می‌توانند بدون دغدغه به معامله بپردازند. ضمن اینکه از یک کیف پول امن نیز برای نگهداری رمز ارزهای خود بهره‌مند خواهند شد.

کار با این پلتفرم بسیار ساده و راحت است. کافی است سری به بازار ارز دیجیتال کوین نیک مارکت بزنید و مراحل ثبت نام و احراز هویت را انجام دهید. پس از آن می‌توانید از معاملات خود لذت ببرید.


 
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۷۶۷۲۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما