۰
گفت‌وگو با افشار جوکار، مدیرمحصول کوین‌نیک مارکت

نبود قانون شفاف و مالیات دو مشکل عمده کسب وکار رمزارزها در ایران است

تاریخ انتشار
شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۰۲
نبود قانون شفاف و مالیات دو مشکل عمده کسب وکار رمزارزها در ایران است
نبود قانون شفاف و مالیات دو مشکل عمده کسب وکار رمزارزها در ایران است
 
ورود شما به صنعت فین‌تک چگونه رقم خورد؟
ده سال پیش، زمانی که تیم پیمنت 24 فقط دو نفر بود، به این تیم ملحق شدم و در سمت‌های مختلفی مانند مدیر فروش، اجرایی، پشتیبانی، مدیرمحصول و مدیر تحقیق و توسعه کار کردم.

فعالیت در پیمنت 24 موجب آشنایی مناسب من با این کسب‌وکار در داخل و خارج از کشور شد و در نهایت، سه سال پیش، یک سال پیش از اتفاقاتی که برای پیمنت 24 افتاد، از این مجموعه جدا شدم.

پس از جدا شدن از پیمنت، سعی کردیم به نیازهایی را که در بازار بود به طرقی دیگر پاسخ دهیم. به همین دلیل، وب‌سایت و سرویس خدمات پرداخت ارزی «نیک پرداخت» و پس از آن صرافی ارزهای دیجیتالی را با نام «تتربالک» راه‌اندازی کردیم  که بعدها به «کوین‌نیک» تغییر نام داده شد.

محصول دیگر ما نیز مارکت‌پلیس «کوین‌نیک مارکت» است که 5 ماه است که راه‌اندازی شده است.
 
دلیل راه‌اندازی کوین‌نیک مارکت چه بود؟
همان طور که گفتم، کوین نیک یک صرافی OTC یا Over The Counter است که درآن موظفیم، به اندازه نیاز و درخواست مشتری، برای او ارز دیجیتال تهیه کنیم.

اما در این کسب‌وکار، نیاز به بازارگاه (مارکت‌پلیس) به عنوان جایی که ارتباط دو طرفه بین عرضه‌کننده و خریدار وجود داشته باشد، حس می‌شد. پیش از ما رقبای دیگری هم وارد این کسب‌وکار شده بودند و ما نیز با راه‌اندازی کوین‌نیک مارکت، سعی کردم نیاز به بازارگاه را پاسخ دهیم.

همان‌طور که می‌دانید، مارکت‌پلیس‌ها، نوعی کسب‌وکار واسطه هستند. مدل‌های مختلفی در این زمینه وجود دارد. مارکت‌پلیس ما رمزارزی است و در آن، فروشندگان، قیمت فروش خود را تعیین می‌کنند. خریداران نیز می‌توانند اعلام کنند که با چه قیمتی علاقه به خرید دارند.

در واقع پلت‌فرم «کوین‌نیک مارکت» کاربران می‌توانند بدون هیچ واسطه‌ و با قیمت دلخواه، به خرید و فروش بیت‌کوین و دیگر ارزهای دیجیتال با یکدیگر بپردازند. تیم کوین‌نیک هم فقط تامین امنیت دارایی‌های دیجیتال کاربران و پشتیبانی از آنها را برعهده دارد.

هدف دیگر ما نیز از راه‌اندازی کوین‌نیک مارکت، پایین‌آوردن ریسک ورود به بازارهای خارجی مانند بایننس (Binance) یا دیگر مارکت‌های بین‌المللی است که باتوجه به شرایط تحریم‌های مالی، هر لحظه احتمال مسدودشدن سرمایه کاربران ایرانی وجود دارد.
 
حجم معاملات در کوین‌نیک مارکت و سهم بازارش چقدر است؟
همان طور که گفتم، کوین‌نیک مارکت، محصول جوانی است و هنوز نمی‌توان گفت که به حد رقابت رسیده است. اما در رتبه سایت جهش بسیار خوبی داشته‌ایم. همچنین حدود 5 هزار مشتری و نزدیک به 500 میلیون تومان گردش مالی روزانه داریم که در مقایسه با گردش مالی بازار رقم بالایی نیست.

در مورد حجم بازار هم باید گفت که تحقیقاتی که در انجمن فین‌تک ایران و بانک مرکزی، با تحلیل داده‌های درگاه‌های پرداخت و وب‌سایت‌ها انجام شده، نشان می‌دهد که حجم این بازار در کشور در حدود 60 تا  70 میلیون دلار است.



 
برنامه کوتاه مدت شما برای کوین‌نیک مارکت از نظر حجم معامله و سهم بازار چیست؟
برآورد ما این است که در یک سال آینده، در میان 5 بازیگر اصلی این بازار قرار بگیریم و در همین راستا هم برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

الان برخی از مارکت‌پلیس‌ها در حدود 70 میلیارد تومان گردش روزانه دارند و ما نیز برای اینکه به سطح 5تای اول برسیم، نیاز به حدود 10 میلیارد تومان گردش روزانه خواهیم داشت.
 
رقابت برای کسب سهم بازار، در میان بزرگان و کسب‌وکارهای شناخته شده، سنگین است. شما نیز برای اینکه به این سطح برسید، باید از مزیت‌های رقابتی برخوردار باشید. مزیت‌های کوین‌نیک مارکت را چه می‌دانید؟
مزیت‌های کوین‌نیک مارکت را در چند منظر می‌توانیم بررسی بکنیم.

یکی از این ابعاد فناوری است که سعی کرده‌ایم به روزترین فناوری‌ها را در پلتفرم خود پیاده‌سازی بکنیم.
 
در بحث بلاکچین یکی از موارد مهم تولید آدرس است که این آدرس‌ها باید خاصیت backward compatible داشته باشند. برای این موضوع ما از hd wallet  و الگوی Bip44 استفاده کرده‌ایم.

پیاده سازی این فناوری برای ما، به دلیل نبود مرجع و نیروی متخصص کار دشواری بود؛ اما از آنجا که آینده بلندمدت بازارگاه را مدنظر داشتیم و برای اجتناب از مشکلاتی که در بازارگاه‌های مشابه پیش می‌آید، این زحمت را به‌جان خریدیم تا با مشکلات زیرساختی کمتری مواجه شویم و مشتری تجربه کاربری بهتر و روان‌تری داشته باشد.

موضوع دیگر، بحث تعداد تراکنش در ثانیه (TPS) بود. این شاخص در کوین‌نیک مارکت هم اکنون 20 است که سعی داریم آن را بالاتر ببریم و به این ترتیب رضایت مشتری هم افزایش می‌یابد.

بعد دیگری که به آن توجه کردیم، امنیت بود. به این منظور ما دیتاسنتر «فول نود» خودمان را راه‌اندازی کردیم که آن هم  کار ساده‌ای نبود. هم‌اکنون سرورهای ما در یکی از دیتاسنترهای داخلی است که ریسک تهدیدات به این ترتیب بسیار کاهش می‌یابد. همچنین مبالغی را که مشتری در اختیار می‌گذارد، روی Cold Walletهای خودمان ذخیره می‌کنیم و در اینترنت قرار نمی‌دهیم.

از منظر تجربه کاربری نیز، ما یک تیم اختصاصی طراحی محصول داریم که در کنار تیم بازاریابی، نیازهای مشتری را تحلیل می‌کنند. سعی کرده‌ایم با ارزش‌هایی که ایجاد می‌کنیم، رضایت مشتری را به حداکثر برسانیم.

تلاش ما این است که مشتری ما را به عنوان دوست و همراه خودش بداند؛ بنابراین روی پشتیبانی مشتریان سرمایه‌گذاری زیادی کرده‌ایم و کنترل کیفیت سختگیرانه‌ای نیز در این زمینه داریم. ضمن اینکه نخستین بار پیشیبانی 24 ساعته و هفت روز هفته را اجرا کرده‌ایم.
 
این روزها تب‌ بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال بسیار تند شده و هر روز افراد بیشتری برای تبدیل بخشی از سرمایه خود به ارزهای دیجیتال اقدام می‌کنند؛ اما بسیاری از آنان از این بازار اطلاعات اندکی دارند. برای همراهی با این افراد چه کار می‌کنید؟

بزرگ‌ترین دغدغه ما همین است.

باید بگویم که کوین‌نیک زیر مجموعه «هلدینگ نیک‌اندیش» است. در این هولدینگ، دیدگاه این است که باید دست آدم‌ها را گرفت و به پیشرفت آنها کمک کرد. این هلدینگ ده کسب‌وکار مختلف دارد و تصویر برند برایش بسیار مهم است. بنابراین سعی می‌کنیم تمامی ریسک‌های احتمالی، از جمله احتمال ریزش قیمت را به مشتری اطلاع بدهیم. نمی‌خواهیم مشتریان‌مان ضرر کنند.

در واقع ما بیش از فروش، مشاوره می‌دهیم و این رویکرد را به جد پیگیری می‌کنیم.
 
در فرایندهای مشتری‌مداری خود از هوش مصنوعی هم استفاده می‌کنید؟
ما از هوش مصنوعی در CRM و در KYC خود استفاده کرده‌ایم.

همان‌طور که می‌دانید موضوع KYC بسیار مهم است. باید بدانیم کسی که در پلتفرم می‌آید، کیست و آیا پولی که می‌آورد تمیز است یا نه. بنابراین شاخص‌هایی داریم و حتی به صورت خودکار، رتبه مالی مشتریان را هم می‌توانیم بررسی کنیم.

سیستم موارد مختلف را مانند شماره حساب و تطابق آن با شماره موبایل یا رفتارهای مشتری را بررسی می‌کند و در صورت مشکوک بودن، هشدار می‌دهد.

این موضوع حتی اگر مقداری نارضایتی به وجود بیاورد، برای سلامت بازار و امنیت مشتریان ضروری است.
 
مهم‌ترین مشکلات فعالیت در کسب‌وکار رمزارزها را درایران چه می‌دانید؟
یکی از بزرگ‌ترین مشکلات، نداشتن قانون مشخص برای این کسب‌وکار است که موجب شده همیشه لبه تیغ قدم برداریم.

هم اکنون کارگروهی با حضور رقبا تشکیل شده که برای تدوین قانون در این زمینه، با دولت همکاری شود.

پیش‌تر نگاه‌ها به این صنعت خیلی منفی بود، ولی الان دیدها تغییر کرده و پلیس فتا و بانک مرکزی رویکرد مثبتی را در پیش گرفته‌اند.

دغدغه دیگر ما، مالیات است. نزدیک به دو سال با سازمان امور مالیاتی در این زمینه گفت‌وگو کرده‌ایم و یکی از دلایلی که به سوی راه‌اندازی مارکت‌پلیس رفتیم هم، قوانین شفاف‌تر در مورد مالیات در این حوزه است. اما در صرافی هنوز مشکل داریم، زیرا پول زیادی با سود پایین وارد کسب‌وکار می‌شود و تشخیص اینکه چه مقدار از این ورودی، مشمول مالیات می‌شود، دشوار است.

البته در مارکت پلیس‌ هم درصدی که تعیین شده، 50 درصد است، که خیلی بالاست. این در حالی است که به دلیل رقابت و نبود قوانین شفاف، مجبوریم مالیات ارزش افزوده را نیز از مشتری نگیریم و همه این هزینه‌های بالا موجب می‌شود که پول چندانی برای سرمایه‌گذاری در توسعه محصول و تحقیق و توسعه باقی نماند.

مشکل دیگری که با آن مواجهیم، کمبود نیروی متخصص در این حوزه، به دلیل کم‌کاری دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی است. البته در تعدادی از دانشگاه‌ها، آزمایشگاه‌های بلاکچین راه‌اندازی شده؛ اما متاسفانه عمده رویکرد آنها هم بیزینسی و وارد شدن به بازار است. این مساله موجب می‌شود که در آینده، با کمبود شدید نیروی متخصص مواجه شویم و پلتفرم‌ها، از نظر فناوری درجا بزنند.
 
به عنوان آخرین سوال، توصیه شما به کسانی که می‌خواهند در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت کنند، چیست؟
تقاضا می‌کنم که افرادی که می‌خواهند در این بازار فعالیت کنند، گول تبلیغاتی را که می‌گویند شما را یک شبه پولدار می‌کنیم، نخورند و با تحقیق، آموزش و دیدگاه باز وارد این بازار شوند.

موضوع دیگر که لازم است یادآوری کنم، این است که در معامله، صبر داشته باشند و طمع نکنند. اگر همین دو مورد را در نظر داشته باشند، دیگر دانش تخصصی چندانی لازم ندارند.



 
 
کد مطلب : ۲۷۵۸۴۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين