۰

تین کلاینت بهتر است یا مینی کامپیوتر

تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۰۸
تین کلاینت بهتر است یا مینی کامپیوتر
تین کلاینت بهتر است یا مینی کامپیوتر
  
بهترین راه برای تشخیص انتخاب مطلوب بین این دو کسب اطلاعات کامل درباره ویژگی‌ها، مزایا و معایب هر یک است. البته چه تین کلاینت و چه مینی کامپیوتر را انتخاب کنید، نتیجه باید به‌گونه‌ای باشد که نیازها و انتظارات شخصی شما را از یک سیستم به‌خوبی برآورده کند. به همین دلیل در این مطلب به بررسی همه نکات ضروری خواهیم پرداخت تا در نهایت بتوانید انتخابی بهتر را تجربه کنید.
 
مینی کامپیوتر چیست؟
مینی کامپیوتر یا مینی پی سی (Mini PC) تقریباً همان کامپیوترهای شخصی با داشتن قطعات سخت‌افزاری مختلف است که در ابعاد کوچک و کاربردی طراحی شده است. این تجهیزات که نسبت به پی سی و لپ‌تاپ وابسته به مدل گاهی ساده‌تر یا پیچیده‌تر محسوب می‌شوند، درست مانند کامپیوترها برای مصارف بسیار گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مینی کامپیوتر یا کامپیوتر کوچک در طرح‌ها و مدل‌های گوناگون طراحی و ساخته می‌شود و همین امر به امکان استفاده‌های متفاوت برای نیازهای کوچک و بزرگ منجر شده است. البته ابعاد کوچک‌تر تنها خصوصیتی نیست که این دستگاه‌ها را نسبت به لپ‌تاپ و کامپیوتر متمایز کرده است، بلکه ویژگی‌های مهم‌تر، مزایای بسیار و امکانات ویژه این تجهیزات هم مسائلی نیستند که قابل چشم‌پوشی باشند. در ضمن مینی پی سی ها مثل هر وسیله و سیستم دیگر مشروط به مدل و برند سازنده دارای نمونه‌های خوب و بد هستند.
 
ویژگی‌های مینی کامپیوتر
  
در ابتدا بهتر است یک اطلاعات کلی از مزایا و معایب مینی پی سی به دست آورید تا بتوانید از این راه درباره  عملکرد آن‌ها قضاوت کنید.

مزایای مینی کامپیوتر
مینی کامپیوتر در مقایسه با کامپیوتر مزایای بسیاری دارد، اما مزایای کلی آن به‌خصوص در قیاس با تین کلاینت در این ۵ مورد پراهمیت خلاصه می‌شوند:
ابعاد و سایز کوچک: قطعاً یکی از اهداف اصلی تولید مینی کامپیوتر در مقایسه با کامپیوترهای شخصی ارائه یک دستگاه قابل حمل و کوچک بوده است. پس ابعاد آن یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها است که با تین کلاینت مشترک است.

تنوع بالا در تولیدات: به دلایل گوناگون مثل تقاضای بالا و استفاده‌های فراوان از مینی پی سی ها، تولیدات آن‌ها افزایش یافته است. به همین دلیل در میان مدل‌های آن تنوع مناسبی رؤیت می‌شود که به‌طبع هر یک از مدل‌ها باب میل و مطابق نیاز بعضی از افراد خاص است. 

مناسب برای گیمینگ: شاید یکی از بهترین مزایا درباره مینی کامپیوتر وجود مدل‌های مخصوص برای گیمینگ و بازی است. انواع مینی پی سی گیمینگ محصولاتی هستند که به‌صورت ویژه برای گیم طراحی شده‌اند.

• توان پردازشی بالا وابسته به مدل: به دلیل استفاده از قطعات و پردازنده‌های قوی در مینی کامپیوتر، بعضی از مدل‌های خاص آن توان پردازشی بالایی دارند که آن‌ها را برای کاربردهای گرافیکی و سنگین هم مناسب می‌کند.

قابلیت نصب سیستم عامل‌های مختلف: در اغلب نمونه‌های مینی پی‌سی امکان نصب سیستم عامل‌های متفاوتی نظیر سری‌های مختلف مایکروسافت ویندوز و لینوکس وجود دارد.
این موارد اصلی‌ترین موضوعاتی هستند که باعث می‌شوند خیلی از افراد استفاده از مینی کامپیوتر را به تین کلاینت ترجیح دهند.
 
معایب مینی کامپیوتر
اکثر مینی پی‌سی‌ها دارای معایب خاصی نیستند و بعضی از خصوصیات منفی آن‌ها به دلیل استفاده از برند یا مدل بی‌کیفیت است.
 
میزان سرعت: اگرچه مینی کامپیوترهای قوی به دلیل برخورداری از قطعات سخت‌افزاری مرغوب دارای سرعت مناسبی هستند، اما در مقایسه با تین کلاینت سرعت بوت آن‌ها کمتر است.
البته توجه کنید که نوع و مدل دستگاه در این مساله بی‌تأثیر نخواهد بود.
 
 تین کلاینت چیست؟
تین کلاینت یک سیستم کوچک با حداقل سخت‌افزار است که از قابلیت استفاده در حالت مبتنی یا وابسته به سرور و حالت مستقل برخوردار می‌باشد. این دستگاه که بعضی از افراد آن را به عنوان نوعی کامپیوتر کوچک می‌شناسند، با داشتن مزایای متعدد به یکی از پرکاربردترین سیستم‌ها در ادارات و سازمان‌ها تبدیل شده است. تین کلاینت‌ها بر اساس برند سازنده و امکانات منحصر به فرد هر مدل، از قابلیت استفاده در اماکن مختلف و کاربردهای گوناگونی بهره‌مند هستند.
 
ویژگی‌های تین کلاینت
 
 
اطلاع یافتن از ویژگی‌های تین کلاینت که بعضی از آن‌ها با مینی کامپیوتر مشترک هستند، به شما کمک می‌کند که با یک دید کلی تصمیم‌گیری بهتری در خصوص آن‌ها داشته باشید.
 
مزایای تین کلاینت
مزایای تین کلاینت در ۵ مورد کوتاه اما پراهمیت خلاصه می‌شوند:
ابعاد و اندازه کوچک: انواع تین کلاینت‌ها درست مانند مینی پی سی ها از ابعاد و اندازه کوچکی برخوردار هستند. حتی بعضی از مدل‌های آن نسبت به مینی کامپیوتر کوچک‌تر هم هستند که باعث می‌شود بتوانید آن‌ها را به‌راحتی روی میز یا پشت مانیتور نصب کنید.

نداشتن قطعه فن: یکی از بهترین مزایای تین کلاینت که توجه همه افراد را به خود جلب کرده است، مربوط به نداشتن فن (Fanless) است. این ویژگی به عدم ایجاد سروصدا، داغ نشدن و کارکرد ۲۴ ساعته آن منتهی می‌شود.

قابلیت استفاده در حالت زیرو کلاینت وابسته به مدل: بعضی از تین کلاینت‌های باکیفیت قابلیت استفاده در حالت زیرو کلاینت را هم پشتیبانی می‌کنند که این امکان در مقایسه با دیگر دستگاه‌ها به عنوان یک مزیت برتر به شمار می‌رود.

مصرف انرژی پایین: اگرچه مینی کامپیوتر در مقایسه با کامپیوتر مصرف انرژی پایین‌تری دارد، اما تین کلاینت نسبت به هر دوی آن‌ها از مصرف برق بسیار کمتری بهره‌مند است. این مسئله برای خیلی از اشخاص و مشاغل به‌خصوص ادارات و سازمان‌های بزرگ، یک ویژگی بسیار مهم محسوب می‌شود.

صرفه‌جویی در هزینه: انواع تین کلاینت به دلیل ساختار متفاوتی که به ویروسی نشدن منجر می‌شود، امکان خراب شدن کمی دارند. این فاکتور باعث می‌شود که علاوه بر نگهداری آسان، صرفه‌جویی بسیاری در هزینه‌ها شود.
در نهایت این موارد اصلی‌ترین مزایایی هستند که نشان می‌دهند چرا خیلی از افراد و مشاغل به خرید تین کلاینت نیاز دارند.
 
معایب تین کلاینت
برای خرید تین کلاینت و تصمیم‌گیری بین بهتر بودن آن یا مینی کامپیوتر، هر چند تعداد معایب کم است اما باید از آن‌ها مطلع باشید.
نامناسب برای کاربردهای خیلی سنگین: اکثر تین کلاینت‌ها در مقایسه با مینی پی سی برای کاربردهایی مثل بازی، طراحی‌های گرافیکی و تدوین زیاد مناسب نیستند. البته نباید فراموش کرد که این موضوع مشروط به نوع دستگاه است.

تنوع کمتر: تین کلاینت‌ها از لحاظ کیفیت و قدرت نسبت به مینی پی سی ها که دارای مدل مخصوص گیمینگ هستند، از تنوع کمتری برخوردار شده‌اند.
اگرچه معایب محدود تین کلاینت‌ها به برند و مدل آن‌ها بستگی دارد، اما تقریباً برای اکثر موارد صدق می‌کنند.

همچنین به دلیل شباهت نام تین کلاینت و زیروکلاینت، برخی افراد این دو محصول را با یکدیگر اشتباه می‌گیرند. با مطالعه مقاله تفاوت تین کلاینت و زیروکلاینت شما این مشکل را نخواهید داشت.
 
تین کلاینت بهتر است یا مینی کامپیوتر
شواهد گواه بر این دارند که تین کلاینت و مینی پی سی هر دو در زمینه‌های مخصوصی می‌توانند مفید و کاربردی باشند. اما با این وجود هر کدام با خصوصیات خود برای افراد خاصی بهتر خواهند بود. در ادامه مثال‌هایی از هر یک خواهیم آورد.
تین کلاینت: در اغلب موارد تین کلاینت برای افرادی با مصارف ساده روزانه که به یک دستگاه سبک و قابل حمل نیاز دارند، مناسب خواهد بود. برای مثال در ادارات یا مراکز درمانی که تنها به یک سیستم برای ثبت اطلاعات یا به کار با نرم‌افزار‌های مجموعه مایکروسافت آفیس احتیاج دارند، این وسیله می‌تواند انتخاب بسیار مطلوبی واقع شود.

مینی کامپیوتر: به‌صورت کلی مینی پی سی برای افرادی که به یک سیستم حرفه‌ای یا به تجهیزات گیمینگ نیاز دارند، انتخابی عالی خواهد بود. همچنین مدل‌های پیشرفته این دستگاه برای افرادی با مصارف سنگین کاربرد خواهد داشت.
البته شایان ذکر است که این موارد کلی در نظر گرفته شده‌اند و هر فرد باید با نیازها و انتظارات خاص خود شخصاً تصمیم‌گیری کند. در ضمن در بعضی از مدل‌های منحصر به فرد امکان تفاوت‌هایی وجود خواهد داشت. در این راستا می‌توانید در صورت تمایل برای دریافت مشاوره درباره انتخاب بین مینی کامپیوتر و تین کلاینت با کارشناسان مجرب شرکت تین سیس تماس حاصل فرمایید.



 
کد مطلب : ۲۷۹۵۲۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما