۰

7 راهکار برای افزایش سرعت اینترنت با VPN

تاریخ انتشار
جمعه ۱۳ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۰۶:۵۳
7 راهکار برای افزایش سرعت اینترنت با VPN
7 راهکار برای افزایش سرعت اینترنت با VPN
 
آی‌تی‌من- ما ایرانی‌ها در بسیاری موارد در کاربری اینترنت به VPN وابسته‌ایم و با وجود دسترسی نداشتن به بسیاری از وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی، ناگزیر به استفاده از انواع و اقسام فیلترشکن و VPN روی می‌آوریم.

نحوه کار VPNها معمولا به این صورت است که داده‌های فرد استفاده کننده به سرور دیگری برای رمزگذاری منتقل می‌شود. این کار اگرچه حریم خصوصی شما را تامین می‌کند؛ اما موجب کند شدن شدید دسترسی اینترنت می‌شود.

اما برای اینکه اتصال VPN سریع‌تری داشته باشید، چند ترفند را می‌توانید به کار ببرید.

یک اتصال VPN ترافیک آنلاین شما را رمزگذاری می‌کند و اتصال شما از طریق سروری امن در مکانی که از راه دور که انتخاب می‌کنید هدایت می‌شود. اگرچه این کار فعالیت آنلاین شما را خصوصی نگه می دارد، اما این فرآیند است که در درجه اول مسوول کاهش سرعت است. رمزگذاری و رمزگشایی ترافیک و داده‌های شما برای رفت به سرور VPN و بازگشت به دستگاه شما زمان می برد.

عوامل دیگر، مانند پروتکل VPN مورد استفاده یا تعداد افرادی که از همان سرور VPN استفاده می‌کنند، نیز می‌توانند در کاهش سرعت نقش داشته باشند.

هنگامی که از VPN سریع استفاده می‌کنید، ممکن است کاهش سرعت برای استفاده عادی از اینترنت تقریباً نامحسوس باشد، اما برای اموری مانند بازی، پخش اینترنتی یا شرکت در یک کنفرانس ویدیویی، نیاز دارید که به حداکثر سرعت اینترنت دسترسی داشته باشید؛ زیرا تاخیر حتی چند میلی ثانیه‌ای می‌تواند به معنای تفاوت بین پیروزی و شکست در یک بازی آنلاین باشد. همچنین سرعت کم VPN می‌تواند منجر به یک تجربه نامناسب و بی‌کیفیت پخش ویدیو شود. برای مثال، اگر هنگام تماس زوم از VPN استفاده می‌کنید، باید هر کاری که می‌توانید برای به حداکثر رساندن سرعت VPN خود انجام دهید تا اطمینان حاصل کنید که تماس به خوبی انجام می‌شود و قطع نمی‌شود.

اگر VPN شما به آن سرعتی که نیاز دارید نیست، ادامه این مطلب را بخوانید تا 7 راهکار برای افزایش سرعت اتصال با VPN به شما ارایه کنیم.
 
به سروری نزدیک‌تر به مکان فیزیکی خود متصل شوید
به طور کلی، هر چه سرور VPN به مکان فیزیکی شما نزدیک‌تر باشد، قاعدتا سرعت اتصال شما باید افزایش یابد. هنگامی که ترافیک شما از طریق سرور VPN نزدیک به شما مسیریابی شود داده‌ها فاصله فیزیکی کمتری طی خواهند کرد و لازم نیست برای رفت و برگشت از دستگاه شما تا سرور اختصاصی نصف جهان را دور بزنند. برای مثال اگر در تهران باشید و به سروری در آذربایجان متصل شوید، طبیعتا سرعت بیشتری نسبت به اتصال به سروری در سیدنی یا توکیو خواهید داشت.

البته این راهکار همیشه هم خوب نیست. برای مثال وقتی می‌خواهید محتوایی را از یک کشور خاص استریم کنید یا به سرورهای بازی در یک مکان خاص دسترسی بیابید، این روش جواب نمی‌دهد. اما وقتی نیاز به یک اتصال سریع‌تر دارید، سرورهای مختلف VPN نزدیک به مکان فیزیکی خود را امتحان کنید و ببینید کدام‌شان سرعت بالاتری دارد. بعضی از VPNها امکان تست سرعت هم دورن اپلیکیشن خود دارند؛ اما اگر هم چنین امکانی نبود، همیشه می‌توانید از یک وب‌سایت ویژه تست سرعت مانند Ookla Speedtest برای سنجش سرعت اتصال بهره ‌بگیرید.
 
به سرورهایی با بار کمتر متصل شوید
وقتی افراد زیادی از یک سرور VPN استفاده کنند، این سرور ممکن شلوغ و دچار بار زیاد شود و سرعت شما پایین بیاید. بعضی از ارایه‌دهندگان VPN میزان بار سرور را در اپلیکیشن یا وب‌سایت خود نمایش می‌دهند. اگر سروری را با بار کمتر انتخاب کنید، معمولا سرعت بالاتری نصیب‌تان می‌شود. اگر ارایه دهنده VPN شما میزان بار سرورهای خود را نمایش نمی‌دهد، می‌توانید سرورهای مختلف را امتحان کنید تا ببینید کدام سریع‌تر است. در این جور مواقع، آزمون و خطا می‌تواند مفید باشد.
 

پروتکل‌های مختلف را امتحان کنید
پروتکل VPN مجموعه‌ای از دستورات بین اپلیکیشن VPN روی دستگاه شما و سرور VPN است که چگونگی برقرار اتصال امن را مشخص می‌کند. پروتکل‌های VPN مختلفی وجود دارد و اکثر ارایه‌دهندگان امکان انتخاب بین چند گزینه را به شما می‌دهند. پروتکل‌های مختلف‌، هر کدام مزایا و معایب خود را از نظر سرعت و امنیت دارند؛ بنابراین تغییر پروتکل می‌تواند بر سرعت نیز تاثیر بگذارد.

امروزه پروتکل OpenVPN استاندارد طلایی پروتکل VPN محسوب می‌شود که بیشترین موفقیت را در تست‌ها داشته و ترکیبی مناسب از سرعت، پایداری و امنیت ارایه می‌دهد. به همین دلیل هم بسیاری از VPN‌ها از پروتکل OpenVPN به عنوان پروتکل پیش‌فرض استفاده می‌کنند. البته ارایه‌دهندگان امروزه پروتکل‌های جدیدتری مانند IKEv2 و WireGuard را نیز دارند که وعده سرعت بالاتر در کنار امنیت بالا می‌دهند. برخی حتی پروتکل‌های اختصاصی خود را طراحی و عرضه کرده‌اند. مثلا ExpressVPN از پروتکل Lightway استفاده می‌کند و NordVPN پروتکل NordLynx را توسعه داده است.
استفاده از یکی از این پروتکل‌ها، اگر از سوی ارایه‌دهنده VPN پیشنهاد شده باشد، می‌تواند دسترسی سریع‌تری به اینترنت از طریق VPN فراهم کند. فقط یادتان باشد که این پروتکل‌ها آنچنان که باید از نظر امنیت کامل تست نشده‌اند؛ بنابراین نباید انتخاب اول شما برای استفاده‌های مهم از VPN باشند.

اگر استفاده از OpenVPN را ترجیح می‌دهید، برای سرعت بالاتر، پیشنهاد می‌شود که به جای TCP از UDP استفاده کنید. البته TCP گزینه پایدارتری است؛ اما معمولا از UDP کندتر است؛ زیرا نیاز به ارسال بسته‌های داده به ترتیب دارد و پیش از ارسال بسته بعدی، منتظر تاییدیه دریافت بسته قبلی ارسال شده می‌ماند. UDP به ترتیب بسته‌های ارسالی یا تاییدیه دریافت اهمیت نمی‌دهد و به همین دلیل سریع‌تر، اما ناپایدارتر است.

بسیاری از اپلیکیشن‌های VPN به شما اجازه تغییر پروتکل را از طریق بخش تنظیمات (settings) می‌دهند؛ بنابراین با آزمون تنظیمات مختلف، می‌توانید به سرعت دلخواه دست یابید.
 
در صورت امکان از تونل‌زنی اسپلیت استفاده کنید
تونل‌زنی اسپلیت یا Split Tunneling یکی از ویژگی‌های شبکه‌های خصوصی مجازی (VPN) است که به شما امکان می‌دهد ترافیک اینترنت خود را از طریق دو تونل مختلف هدایت کنید که یکی از آنها رمزگذاری شده است در حالی که دیگری شبکه باز شما است.

اگر ارایه‌دهنده VPN شما امکان تونل‌زنی اسپلیت را فراهم کرده، آن را فعال کنید و ببینید که اثری روی سرعت اینترنت شما دارد یا نه. این امکان به شما اجازه می‌دهد که فقط ترافیکی را که می‌خواهید از طریق اتصال VPN ارسال کنید و باقی ترافیک به صورت رمزگذاری نشده از طریق اتصال اینترنت معمول شما تبادل می‌شود.

برای مثال اگر از VPN برای استریمینگ استفاده می‌کنید، می‌توانید فقط ترافیک استریمینگ خود را روی VPN قرار دهید و به این ترتیب، بازی آنلاین شما تحت تاثیر کاهش سرعت قرار نمی‌گیرد.

از اتصال کابلی استفاده کنید
استفاده از اتصال سیمی به جای وای‌فای معمولا سریع‌تر است. احتمال اینکه چندین دستگاه در خانه شما در آن واحد به شبکه وای‌فای بی‌سیم متصل باشند زیاد است. این دستگاه‌ها همه بر سر منابع شبکه بی‌سیم با هم رقابت می‌کنند که این مساله موجب ناپایداری اتصال اینترنت و کاهش سرعت می‌شود. اما اتصال مستقیم کامپیوتر به روتر از طریق کابل اترنت و بعد اتصال به VPN سرعت را بالا می‌برد.
 
اپلیکیشن‌های غیرضروری را ببندید
اگر برنامه‌هایی دارید که در پس‌زمینه اجرا می‌شوند و از آن‌ها استفاده نمی‌کنید، ممکن است منابعی را از دستگاه شما بگیرند و اتصال شما را کند کنند. یک دقیقه وقت بگذارید و بررسی کنید که اگر چیزی در پس‌زمینه اجرا می‌شود که از آن استفاده نمی‌کنید، آن فرآیندها را ببندید. با پاک کردن گلوگاه‌های احتمالی مانند این، ممکن است اتصال سریع‌تری داشته باشید.
 
روتر و سایر دستگاه‌ها را راه‌اندازی مجدد کنید
آخرین باری که دستگاه های خود را ری‌استارت کردید کی بود؟ درست مانند هر چیز دیگری، فناوری‌هایی مانند کامپیوتر و روتر شما گاهی اوقات به راه‌اندازی مجدد نیاز دارند. هنگامی که رایانه خود را راه اندازی مجدد می‌کنید، به آن امکان می‌دهید که مقداری رم را آزاد کند و بهینه‌تر کار کند.  بنابراین این کار به ظاهر کلیشه‌ای را جدی بگیرید. کامپیوترتان را خاموش و دوباره روشن کنید و ببینید که چطور سرعت اینترنت و VPN شما افزایش می‌یابد.



 
مرجع : CNET
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۸۲۶۱۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما