۰
نمایندگان پارلمان بریتانیا:

زمان قانونمند کردن بیت کوین فرا رسیده است

تاریخ انتشار
دوشنبه ۲ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۰۲:۴۳
زمان قانونمند کردن بیت کوین فرا رسیده است
آیتیمن - اعضای کمیته خزانه داری پارلمان بریتانیا با انتشار گزارشی، اعلام کردند که مصرف کنندگان در برابر صنعت بی قانون ارزهای مجازی که ابزاری برای پولشویی است، بی دفاع رها شده اند؛ در حالی که مقامات دولتی همچنان بی تصمیم اند و دست دست می کنند.
نیک مورگان، رییس این کمیته نیز اعلام کرد که این وضعیت ناپایدار است.
مورگان افزود: بیت کوین و سایر دارایی های رمزنگار صنعتی مانند غرب وحشی بی قانون هستند و این بی قانونی سرمایه گذاران را در معرض تهدید های متعددی قرار داده است.
وی گفت: با توجه به نوسان های شدید قیمتی، ریسک بالای هک شدن معاملات و احتمال استفاده از ارزهای رمزنگار در پولشویی، کمیته خزانه داری پارلمان قویا معتقد است که مقررات متناسب این ارزها باید تدوین شود. این گزارش حاکی است که دارایی های رمزنگار تحت پوشش نهادهای مقررات گذاری شهری نیستند و نهاد مسوولیت های مالی (FCA) نیز در این رابطه قانونی ندارد. همچنین هیچ مکانیسم رسمی برای جبران خسارت مصرف کنندگان در برابر آسیب های احتمالی وجود ندارد.
این کمیته در گزارش خود پیشنهاد کرده که حداقل باید مقرراتی برای حفاظت از مصرف کنندگان و مقابله با پولشویی از طریق ارزهای رمزنگار تدوین و عملیاتی شود.
این گزارش می افزاید: نوسان قیمت در بازار این ارزها بسیار شدید است و در عین حال که سودهای احتمالی بالا را نصیب معامله کنندگان می کند، احتمال زیان شدید هم آنها را تهدید می کند. به همین دلیل سرمایه گذاران باید آماده از دست دادن همه دارایی شان باشند.
در واکنش به این گزارش، اداره مسوولیت های مالی (FCA) با تایید نتیجه گیری ارایه شده در گزارش کمیته خزانه داری پارلمان مبنی بر اینکه بیت کوین و سایر ارزهای رمزنگار برای سرمایه گذاران خرده پا مناسب نیستند، اعلام کرد که ما در گذشته در این خصوص هشدار  داده ایم.
از  سوی دیگر سخنگوی خزانه داری بریتانیا نیز اعلام کرد که این وزارتخانه در ابتدای سال جاری میلادی، کمیته ویژه دارایی های رمزنگار را تشکیل داده تا به شناسایی ریسک های احتمالی و منافع استفاده از این ارزها برای مردم، کسب وکارها و اقتصاد کشور بپردازد.
در همین حال CryptoUK به عنوان نماینده شرکت های فعال در زمینه ارزهای رمزنگار در بریتانیا، با استقبال از این گزارش، اعلام کرد: به عنوان یک صنعت، ما علاقه مند به معرفی قوانین متناسب برای توسعه استانداردها و تشویق رشد هستیم.
اقبال گاندام، رییس CryptoUK در این رابطه گفت: قوانینی که این صنعت برای خودش تدوین کرده به عنوان گام اول اقدام خوبی بوده؛ اما اکنون باید مقررات با اقدامات دولت همراستا شود.
نوسان قیمت بیت کوین همواره یکی از خطرات این ارز دیجیتال دانسته شده است؛ به طوری که در دسسال 2017 میلادی قیمت این ارز دیجیتال با 900 درصد رشد مواجه شد و در ماه دسامبر همان سال به قیمت 20 هزار دلار رسید. اما پس از آن رفته رفته از محبوبیت این ارز کاسته شد تا جایی که هم اکنون این ارز دیجیتالی قیمتی در حدود 6 هزار و 270 دلار دارد.  ارزهای دیجیتال که پس از بحران مالی غرب با رشد محبوبیت مواجه شدند به مردم امکان حذف بانک ها و روش های معمول پرداخت را از تعاملات مالی می دهند.
اما استفاده از این ارزها در عین حال که موافقان زیادی دارد، محالفان سرسختی را هم در مقابل خود می بیند. از جمله جیمی دیمون، مدیرعامل موسسه جی.پی.کورگان سال گذشته گفته بود: بیت کوین یک کلاهبرداری است و فقط به درد دلالان مواد مخدر، آدمکش ها و مردمی مثل کره شمالی می خورد.
وی افزوده بود: این ارزها موفق نخواهند شد. نمی شود در دنیایی تجارت کرد که در آن، مردمی از روی هوا یک ارز بسازند و فکر کنند که افرادی که آن را می خرند، آدم های باهوشی هستند.

 
کد مطلب : ۲۷۰۰۶۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما