۰
همراه اول در راه توسعه 5G در ایران

روبات جراح مغز ایرانی به تلکام آمد

تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۰۵:۳۸
روبات جراح مغز ایرانی به تلکام آمد
آیتی‌من - در همین راستا، همراه اول با همکاری دانشگاه صنعتی شریف، از سال ۹۶ اقدام به طراحی و پیاده سازی پلتفرم E2E شبکه 5G مبتنی بر رایانش ابری کرده است. پلتفرم پیاده سازی شده، شامل کلیه بخش های شبکه از لایه دسترسی، انتقال، IPBB و Core جهت تست المانها و کارکردهای اجزای نسل آینده شبکه موبایل است که در آن از تکنیکهای مجازی سازی و شبکه های نرم افزار محور (SDN/NFV) استفاده شده است. در نسخه جدید این پلتفرم در سال ۹۷، قابلیت های بهره مندی از فناوری های به روز نظیر برش بندی (slicing، MEC، Multi Connectivity، SD–WAN و Cloud–RAN) نیز اضافه شده است. از جمله 'use–case' های طراحی شده روی این پلتفرم، میتوان به کارخانه های هوشمند آتی، استفاده از فناوری های پوشیدنی نظیر حسگرهای مغزی، طراحی دروازه بان هوشمند و سرویس های V2X (ارتباط ماشین با نودهای شبکه) اشاره کرد که در نمایشگاه تلکام 2018 تهران در معرض دید عموم و متخصصان قرار گرفته است. 
همچنین، اپراتور اول در نمایشگاه تلکام ۲۰۱۸ سرویس جراحی از راه دور را با همکاری دانشگاه تربیت مدرس ارائه کرده که در آن علاوه بر طراحی و ساخت روبات بومی، جراحی کرانیوتومی برای خونریزی مغزی حاد (هماتوم اپیدورال) به صورت از راه دور انجام می شود. این پروژه از نظر بین رشته ای بودن شامل علوم مکاترونیک و روباتیک برای روبات جراح – مخابرات و الکترونیک برای بستر ارتباط از راه دور– فناوری پرینت سه بعدی (برای فانتوم سر که جراحی روی آن انجام می شود) و علوم کامپیوتر به عنوان واسط های بخش های مختلف مخابراتی و روباتیک است. همچنین، اهمیت این نوع جراحی از  نظر پزشکی شیوع بالای خونریزی مغزی در اثر ضربه به سر و عوارض و تلفات ناشی از تاخیر در جراحی بیمار است. به لحاظ مخابراتی نیز جراحی از راه دور به دلیل نیاز به بستر ارتباطی با تاخیر کم و لینک با قابلیت اطمینان بالا در دسته سرویس هایی قرار می گیرد که به برش بندی uRLLC از 5G نیاز دارند. علاوه بر این، برای ارسال ویدیو از سایت بیمار به جراح با نرخ ارسال داده بالا به برش بندی شبکه با پهنای باند زیاد (eMBB) نیاز است.
در این پروژه از حضور پزشکان و متخصصان برتر جراحی مغز در کشور مشاوره گرفته شده و لازمه پیاده سازی اکوسیستم 5G که تعامل نزدیک بین صنایع مختلف است، برای نخستین بار در کشور محقق شده است. بی شک، این سرویس در آینده می تواند به عنوان تحولی در نظام بهداشت و درمان کشور مورد استفاده قرار گیرد.
پروژه های تعریف شده در نمایشگاه تلکام کاربردهای مختلف انواع سرویس های قابل ارائه در بستر 5G را به نمایش گذاشته است که با سه ویژگی اصلی شبکه های 5G؛ تاخیر پایین، قابلیت اطمینان بالا (URLLC، eMBB و mMTC) استاندارد سازی شده است. به این ترتیب، با انجام پروژه های مذکور شرایط گذار از شبکه فعلی به سمت نسل آینده شبکه موبایل، با ساختار انعطاف پذیر و سرویس محور فراهم خواهد شد.
سرمایه گذاری تحقیق و توسعه در بخش فنی همراه اول در تسلط بر فناوری 5G، مبتنی بر استراتژی اتخاذ شده در این شرکت با هدف سرآمدی در ارائه سرویس های نسل نوین مخابراتی در کلاس جهانی بوده است. افزایش سهم اپراتور در ارائه سرویس های نرم افزار محور و ابری در 5G از یک سو و لزوم توانمندسازی دانشگاه های برتر کشور در صنایع مختلف از سوی دیگر، مشابه رویکردهای استراتژیک سایر اپراتورهای تراز اول دنیا، مهر تاییدی بر ارزش آفرینی این سرمایه گذاری های مادی و معنوی است.

 
کد مطلب : ۲۷۰۱۴۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما