۰

پیوستن ویرجین گلکتیک به تحریم کنندگان عربستان

تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۱۳
پیوستن ویرجین گلکتیک به تحریم کنندگان عربستان
آیتی‌من - ریچارد برانسون اعلام کرد که موقتا مشارکت خود را با عربستان سعودی متوقف می کند؛ حتی با وجودی که ممکن است این شرکت سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری عربستان را از دست بدهد. این تصمیم در پی ناپدید شدن روزنامه نگار عربستانی گرفته شد. جمال خاشقجی، نويسنده و روزنامه نگار عربستان سعودي و ستون نويس بخش نظرات بين الملل روزنامه واشنگتن پست است که از دوم اکتبر پس از مراجعه به کنسولگری عربستان در ترکیه ناپدید شده است. فرض بر این است که خاشقجی که از منتقدان عربستان سعودی بود در داخل کنسولگری کشته شده است و مقامات ترکیه نیز با استناد به مدارکی گزارش داده اند که نوارهای ضبط شده صوتی و ویدیویی دارند که این فرضیه را ثابت می کند. با این حال، دولت عربستان سعودی هر گونه مسوولیتی را رد می کند و ادعا می کند که جمال خاشقجی همان روز کنسولگری را ترک کرده است. این در حالی است که همین سال گذشته، گروه شرکت های ویرجین اعلام کرد که ویرجین گلتیک و شرکت های زیرمجموعه اش یعنی اسپیس شیپ و ویرجین اربیت مبلغ یک میلیارد دلار از صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان عمومی دریافت خواهد کرد. این پول به میزانی است که این شرکت ها هم می توانند هواپیمای فضایی ویرجین گلکتیک را توسعه و مورد آزمایش قرار دهند و هم گردشگر به فضا بفرستند و حتی می توانند موشک ویرجین اربیت را که برای پرتاب از روی هواپیمای حامل طراحی می شود، توسعه دهند. ویرجین حتی می تواند از مبلغ این سرمایه گذاری برای اجرای یکی دیگر از پروژه های خود برای سفر فضایی به وسیله موشک استفاده کند. این شرکت در عوض این سرمایه گذاری قرار بود که به رشد صنایع سرگرمی فضایی عربستان کمک کند. اما با رخ دادن اتفاقات اخیر و ناپدید شدن جمال خاشقجی معلوم نیست چه بر سر این همکاری ها خواهد آمد. 
برانسون چند وقت پیش در سایت رسمی ویرجین در این مورد نوشت: امیدواری زیادی به دولت عربستان سعودی و شاهزاده محمد بن سلمان داشتم و خوشحالم که مدیریت دو پروژه گردشگری در دریای سرخ را قبول کردم. 
اما با این اوصاف خوشحالی برانسون چندی هم طول نکشیده است. برانسون در این مورد گفت: اگر ثابت شود، آنچه در خصوص ناپدید شدن روزنامه نگار جمال خاشقجی اتفاق افتاد، درست است، روابط هر یک از ما در غرب برای تجارت با دولت عربستان سعودی تغییر خواهد کرد. 
 
مرجع : The Verge
کد مطلب : ۲۷۰۳۰۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما