۰
نامه کارمندان مایکروسافت به مدیران:

حق همکاری با ارتش آمریکا را ندارید

تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۰۷
حق همکاری با ارتش آمریکا را ندارید

آیتی‌من - این شرکت قرار بود در قالب قرارداد یاد شده طرحی موسوم به ماون را به اجرا درآورد. در واقع این قرارداد بر سر ساخت زیرساخت دفاعی مشترک (JEDI) با ارزشی بالغ بر 10 میلیارد دلار بود و هدف از اجرای این طرح، طراحی یک نرم افزار هوش مصنوعی متن باز برای استفاده پنتاگون بود. این نرم افزار تحلیل و بررسی عکس های گرفته شده با استفاده از پهپادهای ارتش آمریکا را تسهیل می کرد و موجب می شد زحمت نیروهای انسانی برای تجزیه و تحلیل آنها به حداقل برسد.

حال این ماجرا به مایکروسافت هم سرایت کرده است و قرار است همین قرارداد را با ارتش آمریکا امضا کند. تعدادی از کارکنان مایکروسافت با انتشار بیانیه ای اعلام کردند که دلیل اشتغال آنها در مایکروسافت این پیش فرض بوده که از دستاوردها و تخصص آنها برای آسیب زدن یا آزار دیگران استفاده نمی شود. در واقع همیشه شعار مایکروسافت این بوده که: «ما به مایکروسافت پیوستیم تا تاثیرات مثبت روی زندگی مردم و جامعه ایجاد کنیم و این انتظار از ما می رود که فناوری هایی را بسازیم که به مردم صدمه ای وارد نکند.» 

کارمندان مایکروسافت مدیران اجرایی این شرکت را به خیانت به اصول هوش مصنوعی شرکت متهم کرده اند که بر اساس آن هوش مصنوعی در کنار منفعت کوتاه مدت باید منصفانه، قابل اعتماد، ایمن، خصوصی، انحصاری، شفاف و مسوولیت پذیر باشد. 

آنها در بیانیه خود آورده اند: نباید از کنار JEDI به سادگی عبور کنیم. این پروژه محرمانه 10 میلیارد دلاری با هدف ایجاد یک نیروی نظامی مرگ بارتر زیر نظر دولت ترامپ ایجاد شده است. کارکنان گوگل نیز به همین دلیل به اعتراض برخاسته و کمپانی متبوعشان را مجبور به عقب نشینی کردند. ما هم همین کار را می کنیم.

یکی از سخنگویان مایکروسافت در واکنش به انتشار این بیانیه تاکید کرده است که این کمپانی در ضرب الاجل مشخص شده که چهار روز قبل بوده، پیشنهاد را خود را برای پروژه JEDI مطرح کرده است. علاوه بر این وی مدعی شده است که راهی برای تایید اعتبار این بیانیه و نگارش آن از سوی کارکنان مایکروسافت وجود ندارد.

این پروژه با وجود مبلغ گزافی که دارد، نگرانی های اخلاقی نیز از سوی فعالان سیلیکون ولی داشته است و کشمکش های دیگری نیز در این زمینه شکل گرفته است. در حالی که آمازون معتقد است پیاده سازی آن باید به یک طرف واگذار شود، شرکت های دیگر نظیر مایکروسافت، IBM و اوراکل بر این باورند که هر بخش از پروژه JEDI باید در اختیار یک کمپانی قرار گیرد.

 
کد مطلب : ۲۷۰۳۰۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما