۰

تقاضای 20 میلیاردی برای ارتقای سوپرکامپیوتر امیرکبیر

تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۴۹
تقاضای 20 میلیاردی برای ارتقای سوپرکامپیوتر امیرکبیر
احمد معتمدی گفت: طراحی و ساخت سوپر کامپیوتر دانشگاه امیرکبیر در سال 87 آغاز و در سال 90 با اعتباری بالغ بر دو و نیم میلیارد تومانی معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری، راه اندازی شد.

وی افزود: این سوپر کامپیوتر با سرعت بالای 80 ترابایت بر ثانیه یکی از سوپرکامپیوترهای قوی در زمان خود بود که در رتبه 103 دنیا قرار گرفت و برای کارهای علمی، طراحی های مختلف و محاسباتی استفاده می شود و تاکنون نیز در حال سرویس دهی است.

معتمدی با بیان اینکه عمر مفید سوپرکامپیوترها بیش از 5 سال نیست افزود: این طرح از پروژه های دولت دهم بود و باید هر ساله برای به روزرسانی و ارتقای آن بودجه ای در نظر گرفته می شد که متاسفانه از سال 90 اعتباری به این طرح تعلق نگرفت و از محل درآمد های این سوپر کامپیوتر هزینه های پرسنلی و نگهداری آن پرداخت می شود و تاکنون نیز این سوپرکامپیوتر خدمات مناسبی ارایه کرده است.

وی با بیان بازدید وزیر ارتباطات از این سوپرکامپیوتر و پیشنهاد وی برای به روزرسانی و ارتقای آن، افزود: طرح ارتقا و به روزرسانی این سوپر کامپیوتر در سال های گذشته تهیه و ارائه شده بود و با تاکید و پیشنهاد وزیر ارتباطات این طرح با توجه به شرایط اقتصادی کشور، دوباره به روزرسانی و در دو هفته آینده برای ارایه آماده می شود.

رییس دانشگاه امیرکبیر با بیان اینکه دانش طراحی ساخت و ارتقای سوپر کامپیوترها در داخل کشور وجود دارد، گفت: اعتبار پیشنهادی مورد نیاز برای ارتقای سوپر کامپیوتر دانشگاه امیرکبیر 40 میلیارد تومان است که امیدواریم نیمی از این مبلغ با همکاری وزارت ارتباطات و نیمی دیگر از ظرفیت های بخش خصوصی در این حوزه تامین شود.

وی با بیان اهمیت حضور بخش خصوصی در این پروژه، افزود: شرکت هایی از بخش خصوصی برای همکاری در این پروژه اعلام آمادگی کردند و با حضور این بخش در این پروژه به اقتصادی شدن این طرح کمک می شود.

 
مرجع : وزارت ارتباطات 
کد مطلب : ۲۷۰۵۲۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما