۰

چرا غرب از هوواوی می ترسد

تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۵۲
چرا غرب از هوواوی می ترسد

آیتی‌من - «منگ وانژو» مدیر ارشد مالی هوواوی و دختر بنیان گذار میلیاردر این شرکت هفته گذشته در ونکوور کانادا دستگیر شد و احتمال دارد به ظن نقض تحریم های آمریکا علیه ایران، به ایالات متحده مسترد و در آنجا به زندان محکوم شود. دولت پکن خواستار آزادی منگ شده، اما بیم آن می رود که دستگیری مدیر مالی هوواوی، توافقات اخیر بین دولت پکن و واشنگتن در جنگ تعرفه ای دو کشور را نقش بر آب کند.

از سوی دیگر، بازارهای سهام در آمریکا، انگلیس و اروپا که در سایه توافق آتش بس جنگ تعرفه ای آمریکا و چین رو به صعود گذاشته بود، با خبر دستگیری دختر بنیان گذار هوواوی و احتمال دوباره جنگ تجاری بین این دو غول اقتصاد جهانی، دوباره مسیر سقوط را در پیش گرفت.

از سوی دیگر، اگرچه هوواوی در پی این جنجال ها در مرکز توجهات جهانی قرار گرفته و قراردادهایش یکی یکی در حال لغو شدن است. در حال حاضر این شرکت در مشارکت در پیاده سازی شبکه نسل پنجم موبایل در هند، نیوزلند و استرالیا اخراج شده و آمریکا هم خرید شرکت های آمریکایی برای هوواوی را منع کرده است. در انگلیس نیز اگرچه هنوز ممنوعیت رسمی درباره محصولات و تجهیزات هوواوی اعلام نشده، اما شرکت بریتیش تلکام اعلام کرده که در شبکه نسل پنجم خود از تجهیزات این شرکت چینی استفاده نخواهد کرد و بعضی از تجهیزات نسل چهارم هوواوی را نیز از شبکه خارج می کند.

نگرانی ها درباره هوواوی، حتی به سابقه بنیان گذار 74 ساله این شرکت، «رن فنگ ژو» نیز کشیده شده که مدتی در ارتش آزادیبخش چین به عنوان مهندس فعالیت کرده و عضو حزب کمونیست چین هم بوده است.

اما از اینها گذشته، شرکت او به یک غول بزرگ تبدیل شده که هم اکنون صاحب مقام اول در تولید تجهیزات مخابراتی است که در 170 کشور، محصولاتش را می فروشد و ضمنا اوایل امسال نیز توانست مقام دوم حجم تولید گوشی موبایل را با تولید 54 میلیون دستگاه موبایل در سه ماه، از اپل برباید.

با همه این موفقیت ها در سطح جهانی، هوواوی هنوز نتوانسته سایه ظن و بی اعتمادی را از خود دور کند. همچنین با افزایش میزان حملات سایبری  که از چین نشات می گیرد، خیلی از کشورها در استفاده از تجهیزات چینی در شبکه های خود مردد شده اند.

برخی از متخصصان هشدار می دهند که تجهیزات هوواوی ممکن است برای جاسوسی از رقبا و سرقت مالکیت معنوی به کار برود. آنها پا را از این نیز فراتر می گذارند و می گویند که ممکن است این تجهیزات دارای «کلید مرگ» (Kill Switch) باشند که در مواقع ضروری کار شبکه های انرژی یا صنعتی را متوقف کند؛ یا حتی چین بتواند با استفاده از این تجهیزات، شبکه های برق رسانی کشورها را از کار بیندازد.

رن البته، خود این ادعاها را تکذیب می کند. او در سال 2015 در مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوییس گفت: امکان ندارد ما بتوانیم به سیستم افراد نفوذ کنیم و هرگز هم چنین درخواستی از سوی دولت چین به ما داده نشده است.

اما غربی ها به این اظهارنظر اعتماد ندارند. آنها برای سوءظن خود البته دلایلی دارند. نخست اینکه تمامی شرکت های چینی از جمله هوواوی، درون ساختار خود یک کمیته مربوط به حزب کمونیست دارند؛ اما این که این کمیته چه مسوولیت هایی دارد، مشخص نیست.

از سوی دیگر، قانون جدید امنیت ملی که سال گذشته در چین به تصویب رسید، غربی ها را نگران کرده است. بند هفتم این قانون بیان می دارد که «تمامی سازمان ها و افراد چینی باید در مسایل امنیت ملی با نهادهای دولتی همکاری کنند و به محافظت از مسایل اطلاعاتی بپردازند. دولت نیز از تمامی افراد و سازمان هایی که در این زمینه همکاری کنند، حمایت می کند.»

اینها مسایلی است که موجب شده اروپا و آمریکا و هم پیمانانش از همکاری بیشتر با این غول چینی سرباز بزنند؛ هرچند که تا کنون شواهد متقنی مبنی بر دست داشتن هوواوی در رویدادهای جاسوسی یا موارد مشابه گزارش نشده است.

 
کد مطلب : ۲۷۰۷۲۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما