۰
عضو هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‎ای تهران:

فعالان نرم‎افزار مشکلات قراردادهای نرم‎افزاری را به نصر تهران اعلام کنند

تاریخ انتشار
شنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۵۷
فعالان نرم‎افزار مشکلات قراردادهای نرم‎افزاری را به نصر تهران اعلام کنند

آیتی‌من - اوایل آذرماه امسال سمینار آشنایی با مبانی حقوقی و انواع قراردادهای نرم افزاری در دبیرخانه سازمان نظام صنفی رایانه‎ای استان تهران برگزار شد. در این جلسه موضوعات ماهیت حقوقی قراردادهای نرم افزاری، انواع قراردادهای نرم افزاری، سایر انواع قراردادهای فناوری اطلاعات، واژگان استاندارد در تنظیم قراردادها، اجزا و عناصر معمول در یک قرارداد نرم افزاری، سوابق فعالیت های انجام شده در مورد استانداردسازی قراردادها، نکات مهم در تنظیم قراردادهای نرم افزاری و اشتباهات معمول در قراردادهای نرم افزاری مورد بحث قرار داده شد.

رضا کرمی عضو هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‎ای در این خصوص گفت: قراردادهای تیپ (همسان)، متون قراردادی استانداردی هستند که یک یا چند سازمان برای ایجاد وحدت رویه و کاهش هزینه ها و ریسک های حقوقی خود از آن استفاده می کنند. در کشور ما، سازمان برنامه و بودجه در قالب نظام فنی–اجرایی مسوول تهیه و ابلاغ قراردادهای تیپ (همسان) برای استفاده دستگاه های اجرایی (در بخش دولتی) است.

وی افزود: در اغلب پروژه های نرم افزاری در کشور ما، بندی با این مضمون که کلیه حقوق مادی و معنوی نرم افزار متعلق به کارفرماست، درج می ‎شود. باید توجه داشت که حقوق مالکیت معنوی با حقوق مالکیت مادی نرم افزار (از جمله حق تکثیر یا کپی رایت) تفاوت دارد. حقوق مالکیت معنوی (فکری) به هیچ وجه قابل انتقال به غیر نیست.

وی تصریح کرد: موضوع قراردادهای نرم‎افزاری به عنوان موضوعی کاربردی و مورد توجه ممکن است سوالات زیادی را در ذهن فعالان این حوزه ایجاد کرده باشد. علاقه‎مندان می‎توانند سوالات خود را در این حوزه مطرح کنند. قرار است سوالات و مشکلات مطرح شده در سمینارهای آینده بیشتر بررسی شوند و راه حل های مناسب برای آنها مطرح شود.


 
کد مطلب : ۲۷۰۷۸۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما