۰
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس:

Gateway دست وزارت فاوا می ماند امنیتش را به نیروهای مسلح می سپاریم

تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۳۶
Gateway دست وزارت فاوا می ماند امنیتش را به نیروهای مسلح می سپاریم

نصرالله پژمان فر درباره ماده ای در طرح ساماندهی پیام رسان های اجتماعی مبنی بر واگذاری گذرگاه بین الملل اینترنت به نیروهای مسلح گفت: یکی از مسائل موجود در طرح ساماندهی پیام رسان های اجتماعی موضوع گذرگاه یا همان Gateway است و ما در ارتباط با این موضوع بحث کردیم و اینکه درگاه های ورود و خروج اینترنت باید بر عهده چه کسی باشد.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی درباره حواشی پیش آمده در خصوص این موضوع افزود: متاسفانه گاهی برخی  قضاوت ها و اظهارات غیرمنصفانه می خواهد با یک نگاه تخریبی به موضوعات کارشناسی خدشه وارد کند.

پژمان فر که خود طراح طرح ساماندهی پیام رسان های اجتماعی است، توضیح داد: اگر به موضوع Gateway و نقش نیروهای مسلح در این طرح اشاره شده، صرفا به این معناست که آنها بر اساس ماموریت های خودشان وظایفی دارند؛ نه به این معنا که Gateway را به دست نیروهای مسلح بسپاریم.

وی با بیان اینکه این کاملا برداشت غلطی است، مثالی زد و گفت: یک فرودگاه را در نظر بگیرید؛ آنجا در اختیار کامل وزارت راه است و او تمام مدیریت های یک فرودگاه را بر عهده دارد اما با توجه به مسائل مختلف، دستگاه های دیگر هم در همان حوزه کاری وزارت راه حضور دارند و مثلا اگر مسافری بخواهد از کشور خارج یا وارد شود حتما نیروی انتظامی در آنجا بر این فرد کنترل دارد که آیا او شرایط ورود یا خروج را دارد یا خیر.

عضو فراکسیون ولایی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دستگاه های دیگری که در زمره نهادهای نظامی هستند ماموریت خود را انجام می دهند، توضیح داد: در موضوع Gateway هم اوضاع بر همین نحو است و از آنجا که وزارت ارتباطات دستگاه امنیتی نیست و نمی تواند این کار را بکند، چنین بحصی مطرح شد و گرنه Gateway را با کمال تایید به او می سپردیم.

وی بیان کرد: اگر همین الان به وزارت ارتباطات گفته شود که آیا شما می توانید امنیت را در فضای مجازی تامین کنید، خودشان می گویند ما توانایی آن را نداریم و اصلا مأموریت ما این نیست؛ لذا در فضای مجازی باید کسانی که مسئولیت امنیت را دارند مثل پلیس فتا یا واجا یا نهادهای دیگر در راستای مسئولیتی که بر عهده دارند، مراقبت کنند و در پنجره هایی که برای آنها پیش بینی می شود، این کار انجام شود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به حوادث تروریستی حمله به مجلس و حادثه اهواز، گفت: در حادثه ورود تروریست ها به مجلس، آنها اصلا از تلفن یا بی سیم استفاده نکردند و تمامی ارتباطات خود را در داخل یا خارج کشور در فضای مجازی برقرار کردند؛ حال اگر از وزارت ارتباطات سوال کنیم شما در مقابل اتفاقی که در مجلس افتاد پاسخگو باشید، می گویند ما دستگاه امنیتی نیستیم و اصلا وظیفه ای در این راستا نداریم. 

پژمان فر ادامه داد: در خصوص اتفاقی که در اهواز افتاد نیز تروریست ها ارتباطات خود را در فضای مجازی برقرار کردند و قول و قرارها رادر آن فضا داشتند؛ ضمن آنکه برخی سرقت ها یا خالی کردن حساب های مردم و بسیاری دیگر از اتفاقاتی که وزارت ارتباطات نمی تواند در آن عرصه پاسخگویی داشته باشد زیرا در حوزه ماموریت او نیست.

وی تاکید کرد: اگر امروز نیروهای مسلح در مرزها، گمرگات، فرودگاه ها و بنادر حضور دارند، هیچ موقع دخالتی در حوزه کاری وزارت راه یا وزارت اقتصاد نمی کنند و آنها کار خود را انجام می دهند.

رییس کمیته فضای مجازی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: مسوولیت اصلی Gateway متعلق به وزارت ارتباطات است اما دستگاه های دیگر در موضوعات و مسائل امنیتی و اقتصادی باید پاسخگو باشند و در این طرح به چنین موضوعی اشاره شده تا خلاء پاسخگویی را از بین ببرد و میان دستگاه ها تقسیم کار شده است.
 
مرجع : خانه ملت
کد مطلب : ۲۷۰۸۰۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما