۰
مخالفت‌ها و فشارها جواب داد

گوگل دیگر فناوری تشخیص چهره اش را نمی فروشد

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۰۲:۴۱
گوگل دیگر فناوری تشخیص چهره اش را نمی فروشد

آیتی‌من TechCrunch گزارش داد، در ماه های اخیر، شرکت های بزرگ فناوری جهان زیر فشار زیادی برای تدوین سیاست هایی مستحکم درباره قابلیت تشخیص چهره بوده اند. مایکروسافت رهبری این جبهه را به عهده گرفت و قول داد سیاست های سخت گیرانه تری را در این زمینه اتخاذ کند و ضمن خواستار شدن وضع مقررات بیشتر، از سایر شرکت ها نیز درخواست کرده به این حرکت بپیوندند.

در همین راستا نیز گوگل در سایت خود در پستی در مورد کارکردهای مختلف هوش مصنوعی و فناوری مورد نظر در دنیای پزشکی توضیحاتی ارایه کرده است. مسوولان این شرکت پذیرفته اند که فناوری آنها می تواند برای اهداف نامناسب نیز مورد استفاده قرار گیرد و به همین دلیل است که اعلام کرده اند فعلا قصد فروش فناوری خود را ندارند.

کنت واکر، معاون ارشد امور بین الملل گوگل در مطلبی که پیرامون تلاش هایش در آسیا حول محور هوش مصنوعی منتشر کرد، یادآور شد که چشم انداز کنونی این شرکت در رابطه با تشخیص چهره مثال خوبی از دیدگاه آن پیرامون مسوولیت هایش در قبال توسعه هوش مصنوعی است.

واکر گفته است: فناوری تشخیص چهره نیازمند بررسی دقیقی است تا مطمئن شویم که همسو با اصول و ارزش هایمان به کار می رود و از پیامدهای مضر آن جلوگیری کنیم. 

وی در ادامه صحبت هایش به تقبیح رفتار دیگر بزرگان دنیای تکنولوژی و فروش فناوری مذکور توسط آنها پرداخته و گفته است: برخلاف برخی شرکت ها ما به همکاری با بسیاری از سازمان ها ادامه می دهیم تا این چالش ها را شناسایی و برطرف کنیم. گوگل کلاود قصد ندارد پیش از کار کردن روی فناوری تشخیص چهره و مطرح کردن پرسش های کلیدی در رابطه با آن، APIهای مربوط به این فناوری را با موارد مصرف عام در اختیار کاربران قرار دهد.

گفتنی است که گوگل پیش از این حسابی بابت فاش شدن قراردادش با یکی از سازمان های نظامی دچار دردسر شده بود. بر اساس این قرارداد قرار بود از فناوری هوش مصنوعی این شرکت در پهپادها با اهداف نظامی استفاده شود. در واکنش به این اتفاق، بسیاری از کارکنان این شرکت دست به اعتصاب زدند. از آن زمان تاکنون، گوگل قبول کرده که از فناوری هوش مصنوعی خود برای اهداف کنترلی و سیستم های نظارتی استفاده نکند و همچنین پذیرفته که دیگر قراردادهایی از این دست را با سازمان های نظامی تمدید نخواهد کرد.

با این حال همه شرکت های فناوری مثل گوگل در خصوص از بین بردن تجاری سازی فناوری تشخیص چهره فکر نمی کنند. برای مثال در سایر شرکت های فناوری مثل آمازون و مایکروسافت ارتباطاتی بین مدیران و سازمان های مهاجرتی و ادارات نظامی دولتی وجود دارد که حتی کارمندان را نگران کرده است. جالب است که این موضوع حتی ستارگان هنری را برآشفته کرده و تیلور سوییفت، خواننده آمریکایی نیز با انتقاد از نرم افزار تشخیص چهره در یک کنسرت از وضع موجود انتقاد کرد.

تشخیص چهره می تواند برای برنامه های مثبتی مانند باز کردن قفل گوشی شما مورد استفاده قرار گیرد. می تواند به یافتن گم شده ها یا افرادی که اختلال حافظه دارند کمک کند، اما همزمان نیز می تواند تبدیل به ابزار جاسوسی شود.
 
مرجع : TechCrunch
کد مطلب : ۲۷۰۸۲۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما