۰

آغاز رشد سریع بازار دیسک های نوری آرشیوی از 2020

تاریخ انتشار
دوشنبه ۳ دی ۱۳۹۷ ساعت ۰۳:۱۰
گوردون یه (Gordon Yeh)  مدیر عامل شرکت ریتک (Ritek)
گوردون یه (Gordon Yeh) مدیر عامل شرکت ریتک (Ritek)

آیتی‌من به گزارش وب سایت خبری دیجی تایمز، هم اکنون نزدیک به 80 درصد مراکز داده، همچنان از نوار مغناطیسی برای ذخیره سازی اطلاعات استفاده می کنند. اما برخی از این دیتاسنترها، از جمله فیس بوک، رویکرد خود را به استفاده از دیسک های نوری آرشیوی (Archival Optical Disc) با ظرفیت های بالا، مصرف پایین تر انرژی و طول عمر بیشتر داده های ذخیره شده تغییر داده اند.

از سوی دیگر، هزینه تولید این دیسک های نوری نیز رفته رفته به سطح نوارهای مغناطیسی و هارددیسک نزدیک می شود. به این ترتیب، گوردون یه، مدیرعامل رایتک،
پیش بینی می کند که ظرف یک تا دو سال آینده، با افزایش تمایل دیتاسنترها به استفاده از این ابزارهای ذخیره سازی، تقاضا در این بازار به طور ناگهانی رشد کند.

استاندارد این دیسک های نوری طبق توافقی بین شرکت های سونی و پاناسونیک در سال 2014 تدوین شد و در سال 2016 نخستین نمونه های تجاری این دیسک ها به بازار راه پیدا کرد.  

این فناوری از کارتریج هایی که هر کدام شامل 12 دیسک نوری مشابه بلو-ری استفاده می کند. آخرین نسحه از این کارتریج ها دارای ظرفیتی در حدود 3.3 ترابایت هستند که از دیسک هایی با ظرفیت 300 گیگابایت
تشکیل می شوند.

در سال های اخیر با رشد استفاده از اینترنت و خدمات مبتنی بر رایانش ابری، تقاضای جهانی برای فضای ذخیره سازی به شدت رشد کرده و بر اساس گزارش سیسکو در سال، مجموع ترافیک داده تمامی دیتاسنترها در جهان از 6 زتابایت (6ZB) در سال 2016 به 19.5 زتابایت می رسد. هر زتابایت معادل یک گیگابایت ضربدر 10 به توان 12 است:
 (zetta byte, 1012 x gigabyte)
 
از سوی دیگر، تجاری شدن سرویس های اینترنت نسل پنجم موبایل به سرعت رشد ترافیک می افزاید و تا سال 2025 ترافیک جهانی مراکز داده به 164 زتابایت خواهد رسید.

 
مرجع : DigiTimes
کد مطلب : ۲۷۰۸۷۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما