۰

کارشناسان چالش ده سال را به چالش کشیدند

تاریخ انتشار
شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۱۰
کارشناسان چالش ده سال را به چالش کشیدند

آیتی‌من - کارشناسان می گویند که شیوه اجرای چالش ده سال، نشان می دهد که احتمالا این چالش، عملیاتی پنهانی برای جمع آوری اطلاعات شخصی کاربران است.

«دیود موراکامی وود»، مدیر تحقیقات نظارت در دانشگاه کویینز می گوید: تقریبا محال است که این چالش فقط برای تفریح باشد. وی می افزاید: با توجه به شکل و نوع عکس هایی که از این طرق جمع آوری می شود، احتمالا مورد استفاده آنها برای آموزش نرم افزارهای هوش مصنوعی است که بتوانند اثر افزایش سن روی چهره انسان را تشخیص دهند.

این فرضیه را نخستین بار «کیت اونیل»، بنیان گذار شرکت مشاوره فناوری «KO Insights» در مقاله ای برای وب سایت Wired مطرح کرد. وی نوشت: تصور کنید که می خواهید یک الگوریتم
شناسایی چهره
را در رابطه با ویژگی های افزایش سن، آموزش دهید. به این منظور طبیعتا نیاز به مجموعه ای عظیم از تصاویر افراد خواهید داشت. قابل توجه اینکه تصاویر این چالش شبکه های اجتماعی، دقیقا فاصله زمانی ده سال را برای تصاویر در نظر گرفته که می تواند یک محک مشخص و یکپارچه برای بررسی ویژگی های افزایش سن باشد.

«نعیم الخان»، مدیر لابراتورار تحقیقات چندرسانه ای دانشگاه رایرسون نیز در این زمینه می گوید: دسترسی به میلیون های تصویر از چهره افراد که به فاصله ده سال گرفته شده، می تواند در توسعه الگوریتم های قدرتمند به کار بیاید.

وی که موسسه تحت مدیریت اش در زمینه تشخیص ویژگی های چهره و احساسات تحقیق می کند، می افزاید: البته این احتمال
که کاربران درباره تصاویر ده سال پیش خود دروغ بگویند وجود دارد و این به دقت تحقیقات ضربه می زند؛ اما در هر حال موضوع افزایش سن در فناوری های تشخیص چهره یک موضوع بسیار داغ است و از اپلیکیشن های نظارتی تا مد و آرایش کاربرد دارد.

البته این نخستین بار نیست که از موضوعات سرگرمی در شبکه های اجتماعی، استفاده های مخفی دیگری می شود. سال گذشته میلادی نیز کمبریج آنالیتیکا با سوءاستفاده از یک اپلیکیشن به ظاهر بی ضرر به نام «This is your Digital Life» به جمع آوری داده های کاربران با غراض سیاسی پرداخت.

در سال 2015 نیز مایکروسافت اقدام مشابهی کرد و با وب سایتی به نام «how-old.net» به جمع آوری تصاویر و اطلاعات کاربران اقدام کرد.
 
کد مطلب : ۲۷۱۰۷۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما