۰

گوگل و آمازون در لیست سیاه اتحادیه اروپا

تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۳۲
گوگل و آمازون در لیست سیاه اتحادیه اروپا

 آی‌تی‌من- به گزارش رویترز بر اساس قوانین جدید اتحادیه اروپا، گوگل، آمازون و چندین شرکت فناوری دیگر مجبورند به شرکت‌ها بگویند که چطور محصولات خود یا رقبایشان را در پلت‌فرم‌هایشان رده‌بندی می‌کنند. هدف از تصویب این قوانین متوقف کردن اقدامات ناعادلانه پلت‌فرم‌های آنلاین و فروشگاه‌های اپلیکیشن اعلام شده است.
این قوانین که توسط کمیسیون اروپا در آوریل سال گذشته تصویب شده است، قانون P2B یا پلت‌فرم به کسب‌وکار نام دارد و مشمول گوگل‌پلی، اپ‌استور اپل، استور مایکروسافت، مارکت‌پلیس آمازون،  eBay و Fnac Marketplace می‌شود.

فیس‌بوک، اینستاگرام، اسکای‌اسکنر، گوگل‌شاپینگ، گوگل سرچ، Senzam.cz، یاهو، DuckDuckGo و بینگ نیز جزو ۷ هزار شرکتی می‌شود که مشمول این قانون می‌شوند.
این در حالی است که اتحادیه اروپا سال گذشته گوگل را به اتهام سواستفاده از قدرت انحصاری‌اش در بازار، به پرداخت حدود 2 میلیارد و 400 میلیون یورو جریمه نقدی محکوم کرد. این بیشترین میزان جریمه‌ای است که تاکنون توسط اتحادیه اروپا بر یک شرکت تحمیل شده است. به گفته یکی از مسوولان کمیسیون اروپا، گوگل با استفاده از این قدرت انحصاری خود، به طور غیر قانونی کاربران را به استفاده از سرویس خرید اینترنتی‌اش ترغیب می‌کند. در نخستین واکنش به این اقدام اتحادیه اروپا، مسئول امور حقوقی شرکت گوگل گفت که پس از بررسی جزییات این تصمیم به احتمال زیاد گوگل درخواست تجدید نظر خواهد کرد. در واقع، براساس قوانین اتحادیه اروپا، شرکت‌های نقض کننده مقررات ضدانحصاری این اتحادیه به پرداخت جریمه تا 10 درصد فروش سالانه خود محکوم می‌شوند.

دو سال قبل هم اتحادیه اروپا از شرکت اپل خواست بیش از ۱۳ میلیارد یورو مالیات‌های عقب مانده خود را به ایرلند پرداخت کند. اتحادیه اروپا تاکید دارد که شرکت‌های آمریکایی و دیگر کشورهای جهان باید مقررات و قوانین ضدانحصاری این اتحادیه را رعایت کنند.

با این حال، قوانین جدید اتحادیه اروپا شامل لیست سیاهی از اقدامات تجاری ناعادلانه می‌شود که بر اساس آن، شرکت‌ها باید یک سیستم داخلی برای مدیریت شکایات نصب کنند و به کسب‌وکارهای دیگر این امکان را بدهند که برای شکایت از پلت‌فرم‌ها متحد شوند.

اندروس انسیپ، رئیس دیجیتال اتحادیه اروپا، گفت: هدف ما این است که برخی از اقدامات غیرمنصفانه را ممنوع کنیم و یک معیار برای شفاف‌سازی شرکت‌ها ایجاد کنیم و در عین حال مطمئن شویم که هم مصرف‌کنندگان و هم کسب‌وکارها از مزایای پلت‌فرم‌های آنلاین استفاده می‌کنند.

مذاکره‌ کنندگان کشورها و پارلمان و کمیسیون اتحادیه اروپا روز پنجشنبه با این قانون موافقت کردند. البته فعلا باید توافق تمامی کشورها را برای تصویب این قانون جلب کنند تا بتوانند آن را به صورت اجرایی درآورند. قانونگذاران اروپایی روی برخی اقدامات تجاری ناعادلانه برخی از غول‌های فناوری آمریکا متمرکز شده‌اند که توانسته‌اند نفوذ زیادی در بازارهایی که در آنها فعالیت می‌کنند، ایجاد کنند.

الین در حالی است که مقامات اتریش روز پنجشنبه گذشته اعلام کردند که تحقیقات خود را مبنی بر اینکه آیا آمازون نیز از سلطه خود بر بازار برای کنار زدن خرده‌فروشان دیگر بهره‌برداری می‌کند، آغاز کرده است.
مترجم : نسترن صائبی
مرجع : Reuters
کد مطلب : ۲۷۱۳۲۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما