۰
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات:

راهکار محدودسازی کودکان در فضای مجازی معنایش را از دست داده است

تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۳۵
راهکار محدودسازی کودکان در فضای مجازی معنایش را از دست داده است

آی‌تی‌من- محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در«آیین انتخاب وب‌سری و فیلم کوتاه کودک‌آنلاین» با اشاره به وجود جامعه 13 میلیونی کودک و نوجوان در کشور، گفت: این طیف از جمعیت کشور با فضای مجازی متولد شده‌اند و در شروع آموزش و یادگیری‌ها و حتی شاید مرحله قبل از آن با فضای مجازی زندگی‌ می‌کنند و فضای مجازی برای آنها یک واقعیت است.

وی با بیان اینکه آسیب‌پذیرترین قشر در استفاده از فضای مجازی نیز همین گروه‌اند، افزود: بزرگ‌ترین سرمایه و نسل آینده کشور در برابر یک مخاطره قرار دارند و اگر برای آن متناسب با شرایط فرهنگی و اجتماعی جامعه فکر نکنیم، نسل آینده را می‌توانیم به راحتی از دست بدهیم.

آذری جهرمی با منسجم ندانستن راهکاری که تا به حال در نظر گرفته شده گفت: شاید مهم‌ترین ابزاری که به کار بردیم، محدودسازی فضای مجازی برای کودک بوده که در شرایطی که در جامعه کودکان فیلترشکن برای والدین نصب می کنند، این راهکار تقریبا مفهوم و معنایش را از دست داده است.

عضو کابینه دولت دوازدهم با تاکید بر اینکه به لحاظ محتوایی، فرهنگ غنی در کشور داریم گفت: آنچه ما در وزارت ارتباطات انجام دادیم، ایجاد سه حلقه بود که حلقه اول پلتفرم هاست و شاهد بودیم چهار اپلیکیشن و پلتفرم نرم‌افزاری که یکی از مهمترین حلقه ها به شمار می روند، نسخه‌های ویژه کودکان را رونمایی کردند.

این مقام مسوول گفت: امروز بچه‌ای که در خانه نشسته برای دیدن تلویزیون، انتخابش شبکه پویاست درحالی که در فضای مجازی کودک به کجا می‌تواند مراجعه کند که پدر و مادر اطمینان داشته باشند که متناسب با شرایط کودک‌شان، محتوا وجود دارد.

آذری جهرمی با تاکید بر اینکه باید سکوسازان را تشویق کنیم تا نشانی مخصوص کودک و نوجوان تولید کنند و سکوهای لازم و مورد نیاز کودکان و نوجوان را فراهم کنند، گفت: زنجیره دوم محتواست که وزارت ارتباطات در آن تخصص ندارد و البته در این حوزه از دیگران کمک گرفتیم و شتابدهنده ای ایجاد و فراخوانی داده شد و 1120 اثر به ثبت رسید که امشب تعدادی انتخاب می شوند و به آنها مبلغی تعلق می گیرد تا ساخت محصول اول را شروع کنند.

وی افزود: مشتری این محصول، پلتفرم هایی هستند که در زنجیره قبل تولید شده و در نهایت مخاطب 13 میلیونی از جامعه که پای آن سکوها می نشینند که این یعنی اقتصاد زنجیره اول که در جشنواره مورد حمایت قرار گرفته در پلتفرم‌ها رونق پیدا می کند.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه مرحله سوم ترویج است، خاطر نشان کرد: با سازمان‌های مردم‌نهاد کاری آغاز کردیم که از اردیبهشت سال 98 این زنجیره با شدت و سرعت بیشتری حرکت خواهد کرد که در آن 50 تیم از سازمان های مردم‌نهاد، آموزش پیدا کردند که بین مدارس و مردم در سراسر کشور خواهند رفت و اینها قابلیت تکثیر شدن دارند تا بر اساس مسوولیت‌های اجتماعی به پدر مادرها آموزش دهند که ابزار کنترل فضای مجازی چیست و چگونه در فضای مجازی کنار فرزندشان باشند.

جهرمی ادامه داد: یکی از مطالبی که علما مطرح می‌کردند، این بود که وقتی بچه شب در اتاق خود با تبلت و بدون حضور والدین در دنیای مجازی حضور پیدا می‌کند به تنهایی وارد دنیای خطرناکی می‌شود که امروز به کمک ابزارهای مدیریت والدین، پدر و مادرها بدون حضور می توانند در فضای مجازی کنار فرزندانشان باشند.

عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به ضرورت یادگیری والدین نسبت به کار با این ابزارها، تصریح کرد: بر اساس نظرسنجی که انجام دادیم در بهترین حالت تنها 14 درصد از والدین با این ابزارها آشنایی دارند و جمع زیادی اصلا از این نرم افزارها اطلاع ندارند.

آذری جهرمی با اشاره به چهار-پنج محصول خوب در کشور برای مدیریت والدین، تصریح کرد: این که گروه‌های مردم نهاد مدیریت والدین بر رفتار فرزندانشان در فضای مجازی را یاد می‌دهند و همین سکوهای نرم افزاری را آموزش می‌دهند که در نهایت اگر این سه زنجیره به هم پیوند بخورند، از دید ما اکوسیستم کودک و اقتصاد خوبی برای جامعه 13 میلیونی شکل می‌گیرد.

 
کد مطلب : ۲۷۱۴۵۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما