۰

پیام سازمان نظام صنفی رایانه‌ای به مناسبت سال جدید

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۰۷:۵۰
پیام سازمان نظام صنفی رایانه‌ای به مناسبت سال جدید

آیتی‌من- گاهی ما تاریخ می‌سازیم بدون آنکه بدانیم در آن لحظه دست تاریخ هستیم. سال 1398 برای فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور یکی از همین پیچ ها و گردنه های تاریخ ساز است.

سال گذشته نوروز 97 را هم چون هر سال نو با امید آغاز کردیم، اما با سیل اتفاقات غافلگیر کننده ای که با بی تدبیری ها همراه شد، نتوانستیم به تمام آن چه امید بسته بودیم برسیم. در سال گذشته با تحمیل نا جوانمردانه تحریم ها توسط دشمن پیمان شکن، بخش خصوصی با محدودیت هایی چون کاهش منابع ارزی و بسته شدن مسیر های انتقال ارز و کالا، بدهی های دستگاه های دولتی، عدم سرمایه گذاری موثر دولت، رانت و فساد اداری، سردر گمی ها و بی ثباتی قوانین و مقررات، تعدد متولیان و مراکز تصمیم گیری، برخورد سلبی دستگاه ها با کسب وکارها، نزاع های بی حاصل سیاسی و بی عدالتی در توزیع منابع رو به رو بود که تحمل شرایط ناگوار اقتصادی را سخت تر می کرد.

در تاریخ چند هزار ساله مان در این سرزمین با انواع حوادث درگیر بوده ایم. گاه بلایای طبیعی چون سیل و زلزله و خشکسالی بی خانمان مان کرده و گاه بیگانگان از شرق و غرب کشور مان را به خاک و خون کشیده اند اما هر بار سربلند برخاسته ایم و بر ویرانه ها، آبادی های جدیدی ساخته ایم.

سال 1398 را با بیم و امید آغاز می کنیم. مجموعه صنعت فناوری ارتباطات و اطلاعات سال نو را در شرایطی شروع می کند که بازیگران این صنعت از شرکت های بزرگ و کوچک گرفته تا نو آوران و کسب وکارهای نوپا، پیش کسوتان و جوانان، رسانه ها و تشکل های صنفی دلسوز در سراسر کشور به این بلوغ رسیده اند که تنها در سایه همکاری و کار در کنار یکدیگر می توانیم به مسئولیت اجتماعی مان عمل کنیم. فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان موتور پیش ران اقتصاد کشور، وظیفه سنگین تری در دوران بحران داشته و منافع ملی کشور در گرو توسعه فاوا بوده که بار آن بر دوش شما همکاران کارآفرین و تمام کارکنان و فعالان این صنعت است.

در انتظار اقدامات دولت نمی‏مانیم؛ اما پایه های همکاری با دستگاه های دولتی شکل گرفته و امروز سازمان هایی چون معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شورای عالی فضای مجازی، وزارت صمت، وزارت کار، وزارت ارشاد، وزارت بهداشت، شهرداری ها و در راس همه وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات با تمام معاونت ها و مدیریت های آن در کنار بخش خصوصی آماده اقدامات عملی و اجرایی برای جهشی به سوی تحول دیجیتال هستند، هر چند که دیوان سالاری دولتی و برخی تنگ نظری ها کار را دشوار می کند.

دفاع مستمر از منافع کسب و کارها، ایجاد دبیرخانه حمایت از کسب وکارهای نو، برنامه های آموزش نیروی کار متخصص، توسعه حضور واقعی زنان، برگزاری نمایشگاه های ملی و استانی الکامپ، زمینه سازی صادرات واقعی و رفع موانع قانونی و تجاری برای استفاده از روشهای مختلف مشارکت عمومی - خصوصی اهدافی هستند که بدون اراده بالادستی و تیم آماده به رزم، جوان و هدفمند فعلی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و استفاده از توانمندی های بخش خصوصی و حضور سازمان نظام صنفی رایانه ای در کشور محقق نخواهد شد.

به نظر می رسد با توجه به تنگناها، حاشیه سود کسب وکارها در سال 98 به شدت کاهش یابد، اما تمام تلاش مان را در سراسر کشور صرف آن خواهیم کرد تا حتی در این شرایط، بازار فناوری اطلاعات را با جذب سرمایه های مردمی توسعه دهیم.

بر این باوریم عملیاتی شدن برنامه عملیاتی چهار ساله سازمان تحت نام «بیستون» که می بایست با اعتماد و حمایت کامل حاکمیت انجام شود، می تواند محوری تعیین کننده در توسعه بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات، موجی بزرگ در حوزه تحول و اقتصاد دیجیتال در صنایع مختلف کشور و هوشمندسازی شهرهای بزرگ کشور باشد.

تحقق اهداف این برنامه علاوه بر توسعه اقتصاد دانش پایه و ایجاد اشتغال پایدار به طور قطع راهی میان بر برای مواجهه با سایر چالش های بزرگ و فراگیر کشور خواهد بود.

در تاریخ چند هزار ساله مان، هر بهار با باد نوروزی از شاخه خشکی شکوفه های زیبا روییده و این سنت سال نو و فرخنده ما ایرانیان است. سال 1398 را با امید و برای #آینده_بهتر آغاز می کنیم.

 
کد مطلب : ۲۷۱۶۱۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما