۰
رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور:

ادامه 6 ماهه کرونا نیمی از شرکت‌های فاوا را زمین می‌زند

تاریخ انتشار
سه شنبه ۴ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۱۱
ادامه 6 ماهه کرونا نیمی از شرکت‌های فاوا را زمین می‌زند
ادامه 6 ماهه کرونا نیمی از شرکت‌های فاوا را زمین می‌زند

آی‌تی‌من- با آغاز همه گیری کرونا گزارش هایی در زمینه تاثیر این ویروس، بر کسب و کارها منتشر شد که اغلب عمق مناسبی نداشت و نیاز بود روی این مساله کار کارشناسی انجام شود. به همین دلیل ۲۲ کمیسیون فعال در سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، بررسی تاثیرات کرونا بر کسب وکارهای را آغاز کردند. برای این بررسی، پرسشنامه ای به شکل آنلاین در دسترس فعالان حوزه فاوا قرار گرفت و با خبرگان این عرصه مصاحبه های تفصیلی انجام شد که نتیجه آن در گزارشی گردآوری شد.

محمدباقر اثنی عشری، رییس سازمان نظام صنفی کشور، دیروز در یک نشست خبری آنلاین به تشریح یافته های گزارش «تبعات شیوع ویروس کرونا بر کسب و کارهای فعال در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران» پرداخت.

وی گفت: بر اساس این بررسی، ۷۰ درصد از فعالان حوزه فاوا، اعلام کردند که کسب وکارشان بدتر، خیلی بدتر یا مقداری بدتر شده و ۳۰ درصد از این اوضاع تاثیر منفی نگرفته اند. ۶۱ درصد از این افراد، با مشتریان دولتی و خصوصی سرو کار دارند که با کاهش جدی میزان تقاضا روبه رو شدند.

وی افزود: ۳۴ درصد نیز که مشتری عمومی دارند به دلیل کاهش تقاضا، ضرر جدی را تجربه کردند. ۳۰ درصد از شرکت ها با زنجیره تامین مشکل داشتند و ۱۲ درصد از کسب و کارهای حوزه فاوا، پاندومی کرونا توانست فرصتی را ایجاد کند که آنها از آن بهره مند شوند.

بر اساس این گزارش، ۴۰ درصد شرکت های حوزه فاوا، ناچار به تعدیل موقت یا دائمی نیروی کار خود شدند که در نهایت نیز ناچار به تعدیل بیش از نیمی از نیروی انسانی خود شدند و سرمایه اصلی خود را از دست دادند.

او با بیان اینکه از دست رفتن درآمد، کاهش تقاضا و بهره وری از دغدغه های اصلی صاحبان کسب و کار است، گفت: مهم ترین مساله ای که صاحبان کسب و کارها با آن روبه رو شده اند، مشکلات مالی برای پرداخت حقوق، دستمزد و هزینه بیمه تامین اجتماعی است. ضمن اینکه در این مدت رعایت پروتکل های بهداشتی برای تامین سلامت کارمندان هزینه مضاعفی را بر آنها تحمیل کرده است.

اثنی عشری اضافه کرد: ۶۰ درصد از کسب و کارها ناگزیر شدند از محل پس انداز و منابع مالی خود استفاده کنند تا بتوانند هزینه برون رفت از بحران را بپردازند و  ۱۰ درصد توانستند سرمایه جذب کنند که گویای محدودیت برای سرمایه گذاری است.

به گفته وی، تعریف پروژه از سوی دولت برای تحریک تقاضا در بازار از مهم ترین مسائلی است که انجام آن می تواند بازار IT را نجات دهد.
مرجع : ايرنا
کد مطلب : ۲۷۴۰۷۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما