۰
وزیر ارتباطات خبر داد:

نسخه ایرانی اندروید توسط گروهی از دانشجویان دانشگاه شریف طراحی شد

گوگل به اندروید بومی دسترسی نخواهد داشت
تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۸ تير ۱۳۹۸ ساعت ۰۱:۲۹
محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات
محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات

آی‌تی‌من- وزیر ارتباطات در ادامه درباره طراحی اندروید داخلی آورده است: گوگل امکان حذف سیستم عامل تولید داخل را ندارد. برای اطمینان بیشتر کاربران، یک گوشی توسط شرکت جی‌ال‌ایکس تولید شده که این سیستم عامل را پشتیبانی می‌کند و این اطمینان را به کاربران ایرانی می‌دهد که اپلیکیشن‌های مربوط به کسب و کارهای خود را بدون نگرانی از تحریم‌های آمریکا در بستری امن منتشر کنند.

وزیر ارتباطات همچنین در مطلبی، به برخی سوالات کاربران درباره سیستم عامل اندروید ملی در 6 محور پاسخ داد.

وی درباره دلیل پیگیری طراحی این سیستم عامل گفت: در یکسال گذشته، تعدادی از نرم افزارهای ایرانی از گوشی‌های تلفن همراه، توسط شرکت‌های آمریکایی به بهانه‌های مختلف حذف و ضربه بزرگی به کسب و کارهای ایرانی وارد شد. این اقدام از شرکت اپل آغاز و به گوگل نیز تسری پیدا کرد. آیا باید دست روی دست گذاشت تا کسب و کار جوانان ایرانی از دست برود؟

آذری جهرمی درباره ادعای گوگل مبنی بر اینکه دلیل حذف نرم افزارهای ایرانی، رعایت نکردن امنیت کاربران بوده است، توضیح داد: در خصوص پوسته‌های تلگرام، وزارت ارتباطات در دی‌ماه۹۶ بیانیه داد و اعلام کرد که امنیت این پوسته‌ها را تایید نمی‌کند، هم‌اینک نیز با پایان مهلت قضایی فعالیت آنها خاتمه یافته است. اما یک سوال: آیا گوگل در خصوص بدافزارهایی که با نصب بر روی گوشی تلفن همراه، تحت عنوان ستاره مربع‌ها و خدمات ارزش افزوده جیب مردم و نیز اطلاعات آنها را هم سرقت می‌کند همین برخورد را می‌کند؟ سیاست حفاظت از داده‌ها باید همواره مورد احترام باشد و نه سلیقه‌ای.

سوال دیگر کاربران این بوده که آیا با این سیستم عامل، دسترسی به سرویس‌های بین‌المللی، محدود می‌شود، آیا همه نرم افزارها اندرویدی روی آن قابل نصب است و استفاده از این سیستم عامل باعث محدودیت نمی‌شود؟

وزیر ارتباطات به این سوال چنین پاسخ داده است: با این سیستم عامل، شما قادر به استفاده از تمام نرم افزارهای بین المللی هستید. اما به عکس، گوگل قادر به دستکاری گوشی شما نخواهد بود. به دیگر سخن، جاده یکطرفه شده و ایرانی‌ها قادر به استفاده از همه خواهند بود اما دیگر قابلیت تحریم و حذف ایرانی‌ها وجود نخواهد داشت.

برخی کاربران در این باره سوال‌ داشته‌اند که آیا امنیت اطلاعات‌شان با این سیستم عامل رعایت خواهد شد یانه، که وزیر ارتباطات در این باره توضیح داده است: این سیستم عامل در اختیار همه است، قابلیت بررسی در همه آزمایشگاه‌های امنیت سایبری دنیا را دارد. ارزیابی مرکز امنیت سازمان فناوری اطلاعات، سلامت سیستم را نشان می‌دهد و از بررسی‌های داخلی و بین‌المللی نیز استقبال می‌کنیم.

آذری جهرمی درباره زمان عرضه این سیستم عامل به بازار نیز گفت: عرضه آزمایشی از امروز آغاز شده و در سطح انبوه تا شهریورماه صورت خواهد گرفت.

و در نهایت، وزیر ارتباطات درپاسخ به این سوال که آیا سرنوشت این سیستم عامل مانند پیام رسان‌های داخلی است، گفت: اصولا تفاوت زیادی بین این دو وجود دارد. تصور کنید یک روز صبح متوجه شوید نرم افزار حمل و نقل عمومی، سفارش غذا، بانکداری و بسیاری خدمات دیگر ایرانی را که روی گوشی خود استفاده می‌کردید دیگر روی گوشی شما نباشند و با دخالت کشوری دیگر حذف شده باشند. توسعه این سیستم عامل کمک می‌کند در آن روز بی‌چاره نباشیم.

 
کد مطلب : ۲۷۲۴۰۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين