۰

رونمایی از سامانه سنجش کیفیت شبکه ملی اطلاعات

وزیر ارتباطات: رایتل باید به بورس برود
تاریخ انتشار
شنبه ۹ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۲۲:۰۴
رونمایی از سامانه سنجش کیفیت شبکه ملی اطلاعات
رونمایی از سامانه سنجش کیفیت شبکه ملی اطلاعات

آی‌تی‌من- محمدجواد آذری جهرمی‌ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات صبح امروز در مراسم رونمایی سامانه فرادید که در عمارت کلاه فرنگی برگزار شد، گفت: از روز اولی که آقای فلاح به عنوان رئیس سازمان تنظیم مقررات حکم گرفتند ما یک خروجی از وی میخواستیم و آن هم داشبوردی بود که با استفاده از آن، هر شهروند مطلع باشد که چه سرویس‌هایی با چه قیمتی را به شهروندان ارایه می‌کند.

وی ادامه داد: ما به دنبال اطلاعات مشخص هستیم، همچنین خروجی‌های آن بتواند گلوگاه‌های ایجاد کننده مشکل چه گلوگاه‌هایی هستند.

وی گفت: حدود ۶ هزار سنسور در شبکه متصل شده و جمع‌آوری اطلاعات می‌کند. اپلیکیشن سلام یک اپلیکیشن موبایل‌محور است و به کاربر اجازه می‌دهد بتواند گزارش‌های شبکه‌ای خود را دریافت کند. علی رغم آمادگی این سامانه، ما ارتقای چشمگیری در بهبود شبکه‌ها را نمی‌بینیم با وجود آنکه سازمان تنظیم مقررات، گزارش‌ها را به اپراتورها می‌دهند. به همین دلیل همکاران در سازمان تنظیم مقررات تصمیم گرفتند این گزارش‌ها و اطلاعات در دسترس همه مردم قرار بگیرد.

وی ادامه داد: برخی افراد در بدنه اپراتورها و سازمان تنظیم مقررات رادیویی از این موضوع ناراضی هستند چرا که همزمان چند ارایه دهنده ADSL با یکدیگر مقایسه می‌شوند و مردم هم از این مقایسه اطلاع دارند.

جهرمی‌ اضافه کرد: به همین دلیل حدود چهار ماه این موضوع را بررسی کردیم که نحوه ارسال تذکرها و ارایه گزارش‌ها تغییری در ارتقای شبکه‌ای ایجاد می‌کند یا نه؟ کیفیت یک شاخص مهم در توسعه ICT کشور است و امروز سامانه فرادید و سلام را راه‌اندازی می‌کنیم.
 
اپراتورها 45 روز مهلت دارند
وی ادامه داد: به پیشنهاد رئیس سازمان تنظیم مقررات، شرکت‌ها و اپراتورها 45 روز مهلت دارند کارنامه کاری خودشان را ببینند و پس از آن، خروجی سامانه به صورت عمومی ‌در اختیار همه مردم قرار می‌گیرد.

وزیر ارتباطات گفت: در این گزارش‌ها مشاهده شده است، مخابرات ایران توسعه کافی را اگر در یک شهر انجام ندهد همه اپراتورها نیز در آن شهر مشکل دارند، همچنین اگر همه اپراتورها در منطقه‌ای مشکل دارد، نشان می‌دهد که زیرساخت مشکل دارد.

وی گفت: در فازهای بعدی انعکاس نظرات مردمی ‌را هم در برنامه داریم و همین امر موجب می‌شود فشار کیفیت امروز بر دوش وزارتخانه است ولی می‌توانیم طی یک همکاری جمعی، خدمات با کیفیت به مردم ارایه دهیم.

وی افزود: بصورت کلی، در ۶ ماهی که این سیستم فعالیت کرده است، ارتقای چندانی را در وضعیت کیفیت اپراتورها شاهد نبودیم، امیدوارم این شفاف‌سازی گام بلندی در راستای بهبود خدمات باشد.

وزیر ارتباطات گفت: امروز در اندازه‌گیری نسل سوم موبایل، اپراتور اول در برخی از نقاط یک سوم کیفیت اپراتور دوم را دارد و این در حالی است که در حوزه نسل چهارم موبایل، کیفیتی ۴۰ درصد بیشتر از اپراتور دوم دارد که این مسأله نشان می‌دهد که بهبود گسترده در شبکه نسل چهارم این اپراتور رخ داده و ایراد گسترده‌ای روی نسل سوم وجود دارد، در این حال سایر اپراتورها نیز موضوعات مشابه این دارد.

وی گفت: در ۶ هزار نقطه کشور سنسورهایی قرار دادیم که تجربه واقعی کاربر را از اینترنت پیاده‌سازی کند، این سنسورها نشان می‌دهد که برای مثال در شهری که همه مشکل اینترنت دارند، مخابرات توسعه لازم را انجام نداده است و ممکن است در یک استان این مشکل وجود داشته باشد و آن زمان می‌توانیم بگوییم که زیرساخت، تأمین اینترنت را به خوبی اجرایی نکرده است. در این سامانه انعطاف به نظرات کاربران نیز از طریق سامانه شکایت ۱۹۵ قابل رویت است. به این معنی که نحوه فروش و پشتیبانی اپراتورها در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.

وزیر ارتباطات افزود: ضمانت قابلیت‌های این شبکه، آگاهی مردم و اعتماد آنها به سرویس دهندگان است. به این معنی که اگر کیفیت خوب نباشد، با توجه به اینکه برای مردم احراز شده است، آن سرویس را خریداری نمی‌کنند، وضعیت کیفیت شبکه زیرساخت و خسارتی که به دلیل قطعی به اپراتورها می‌دهد، کاملاً مشخص است و ما معتقدیم که سامانه اندازه‌گیری کیفی شبکه ارتباطات زیرساخت نیز بسیار موثر بود و باعث ثبات شبکه شده است و اگر آن اقدام موثر نبود هم اکنون برای بهبود شبکه دسترسی این سامانه را راه‌اندازی نمی‌کردیم.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه عمده گلایه مردم کیفیت اینترنت به دلیل استفاده از ابزارهای دور زدن فیلترینگ است، گفت: ما معتقدیم کیفیت شبکه ارتقا پیدا کرده اما به دلیل این که تعداد زیادی از مردم از ابزارهای دور زدن فیلترینگ استفاده می‌کنند، این موضوع اثر جدی روی نارضایتی کاربران داشته است، میان شاخص‌های کیفی شبکه و تجربه کاربران فاصله عمیقی وجود دارد و با وجود اینکه سنجه‌های شبکه در وضعیت مناسب است اما شکایت مردم نشان می‌دهد که از کیفیت و سرعت شبکه راضی نیستند. ما مسؤول استفاده از فیلترشکن نیستیم و معتقدیم فیلترینگ اثر جدی روی نارضایتی کاربران داشته است.

رایتل باید به بورس برود
وزیر ارتباطات اظهار داشت: ما چندین بار به رایتل توصیه کرده‌ایم که وارد بورس شود چرا که این اپراتور نیاز جدی به سرمایه گذاری دارد، این اپراتور یا باید از طریق شستا در این حوزه سرمایه گذاری کند یا باید سرمایه گذاری خارجی داشته باشد که در شرایط حاضر خیلی در دسترس نیست و به این دلیل بارها توصیه و تکرار کرده‌ایم که رایتل وارد بورس شود. البته ورود به بورس باید در پروانه این اپراتور نیز دیده شده باشد. در پروانه اپراتور ایرانسل نیز اما موضوع ورود به بورس مطرح شده ولی تاکنون این اپراتور اقدام به عرضه سهام خود در بورس نکرده است.

وی افزود: این بحث حقوقی و استدلالاتی از سوی ما و سهامداران این اپراتور مطرح شده که باید برای آن تصمیم گیری کرد. البته پروانه اپراتور ایرانسل نیز تا دو سال دیگر به اتمام می‌رسد و باید برای آن تصمیم‌گیری کنیم. به این دلیل اتاق فکری برای به روزرسانی پروانه فعالیت اپراتورهای موبایل راه‌اندازی کرده‌ایم که در زمینه ادامه فعالیت آنها تصمیم‌گیری صورت گیرد.
 
ماهواره «ناهید ۱» سالم است
از سوی دیگر پس انتشار تصاویر ادعایی از انفجار موشک در یک پایگاه موشکی در ایران و طرح ادعای شکست پرتاب ماهواره ناهید1، صبح دیروز، محمدجواد آذری جهرمی، برای رد این ادعا، خبرنگاران را جهت بازدید از این ماهواره به پژوهشگاه فضایی دعوت کرد.

ماهواره ناهید1

پس از بازید خبرنگاران از ماهواره ناهید1، وزیر ارتباطات با تأکید بر اینکه ماهواره ناهید1 صحیح و سالم در اتاق تمیز و در حال انجام آزمایش‌های نهایی است و همین‌جا به آن سلام می‌کنیم گفت: این ماهواره آماده تحویل به وزارت دفاع است و هرزمانی که دوستان ما در وزارت دفاع اعلام آمادگی کنند برای طی فرایند در مدار قرار گرفتن آماده تحویل خواهد بود.

وی در خصوص وضعیت ماهواره پارس گفت: در گوشه دیگر اتاق تمیز پژوهشگاه فضایی هم ماهواره پارس در حال طی آخرین مراحل تجمیع قرار دارد و آذرماه آماده تحویل است و ماهواره ظفر هم در دانشگاه علم و صنعت در حال آماده‌سازی نصب دوربین‌هاست که قرار بود تا پایان شهریورماه برای آغاز آزمایش‌های فنی آماده شود اما احتمالاً ۵ هفته تأخیر خواهد داشت.

آذری جهرمی‌ درباره تصاویر ادعایی از انفجار موشک در پایگاه سمنان گفت: ما اطلاع دقیقی ازآنچه در سمنان اتفاق افتاده نداریم و بهتر است در این زمینه دوستان ما در وزارت دفاع توضیح دهند. اما آنچه به ما مربوط است ماهواره ناهید اینجاست و در رابطه با آزمایش در مدار قرار دادن این ماهواره هیچ اتفاقی نیفتاده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به سؤالی درباره توییت شب قبل دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا و طرح این ادعا که آمریکا در حادثه انفجار پرتاب موشک ماهواره‌بر سفیر نقشی نداشته است گفت: در رابطه با اظهارنظر آمریکایی‌ها درباره پایگاه سمنان فکر می‌کنم مناسب‌تر باشد که وزیر محترم دفاع که حوزه مسوولیت ایشان است اظهارنظر کنند.

وی افزود: اما آقای ترامپ ادعا کرده بود ما دخل و تصرفی در انفجار سمنان نداشتیم. در این رابطه نه به‌عنوان وزیر ارتباطات بلکه به‌عنوان یک ایرانی علاقه‌مندم عرض کنم که اگر شما تصاویر انفجار ادعایی را منتشر کردید حتماً تصاویر انفجار و انهدام پهپاد آمریکایی که به مرزهای سرزمینی ایران تجاوز کرده بود و توسط نیروهای مسلح ایرانی سرنگون شد را هم در اختیاردارید. اگر تصاویری با این کیفیت از لحظه انفجار پهپاد خودتان را هم دارید منتشر کنید تا کروکی دقیق محل سقوط آن مشخص شود که به نظرم افکار عمومی‌ جهانی علاقه‌مند است در این رابطه اطلاع داشته باشد.

آذری جهرمی‌ در ادامه درباره ویژگی‌های ماهواره ناهید گفت: ماهواره ناهید یک ماهواره مخابراتی است که در باند UHF  و KU امکان ارتباطات مخابراتی را در مدار ۲۵۰ کیلومتری با مدت مأموریت ۲.۵ ماه فراهم می‌کند.

وی افزود:  دوربینی روی این ماهواره تعبیه‌شده، البته مأموریت اصلی آن تصویربرداری نیست اما امکان ارسال تصاویر را هم خواهد داشت. تکنولوژی که با پرتاب این ماهواره برای اولین بار در ایران و در ماهواره‌های ایرانی مورداستفاده قرار می‌گیرد امکان باز شدن سلول‌های خورشیدی پس از قرارگیری در مدار است.

آذری جهرمی‌ گفت: این تکنولوژی می‌تواند نیاز ما برای منظومه‌های مخابراتی را تکمیل کند. وقتی این مدل ماهواره با موفقیت در مدار قرار گرفت و آزمایش‌های لازم روی آن انجام شد، می‌توانیم با تولید زیادی از این نوع ماهواره‌ها مجموعه‌ای از منظومه‌های ماهواره‌ای ارتباطی در لایه لئو داشته باشیم تا نیازهای ارتباطی و دیتایی ما را برطرف کند.

 
مرجع : فارس
کد مطلب : ۲۷۲۷۳۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين