۰
در سه ماه نخست فعالیت پلتفرم سروا

34 بانک و شرکت به «شاهکار» متصل شدند + اسامی شرکت های متصل و متقاضیان

تاریخ انتشار
شنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۱۴
سازمان فناوری اطلاعات، آمار دسترسی به سامانه شاهکار در قالب پلتفرم سروا را در سه ماه نخست  فعالیت اعلام کرد
سازمان فناوری اطلاعات، آمار دسترسی به سامانه شاهکار در قالب پلتفرم سروا را در سه ماه نخست فعالیت اعلام کرد

آی‌تی‌من- براساس اعلام سازمان فناوری اطلاعات تاکنون 34 شرکت از جمله 19 بانک و موسسه مالی موفق به اتصال به سامانه شاهکار شده‌اند. علاوه بر این برای 52 شرکت نیز تایدییه اتصال به سیستم شاهکار صادر شده و پس از عقد قرارداد، اتصال آنها نیز برقرار می‌شود.

براساس این گزارش پلتفرم سروا یک درگاه ارتباط بخش غیردولتی به بخش دولتی است که به کمک آن، امکان استفاده‌ی کسب‌وکارها از داده‌های دولتی از طریق این درگاه امکان‌پذیر می‌شود.

سروا واژه‌ای فارسی است به معنای عمارتی که درهای آن گشوده شده است؛ و می‌تواند تمثیلی باشد از دولتی که داده‌های خود را به روی کسب‌وکارها بازکرده است. به همین دلیل سروا به‌عنوان پلتفرم اتصال کسب‌وکارها به مرکز تبادل ملی داده‌ها (NIX) نام‌گذاری شده است.

سامانه شاهکار (شبکه احراز هویت کاربران ارتباطی) نیز یک واسط بین اپراتورهای مخابراتی و مراجع تطبیق هویت است. سازمان‌ها در صورت تایید، پیش از ارایه سرویس به مشترکان خود، از طریق این سامانه، هویت مشترکان را از نظر حقیقی یا حقوقی، ایرانی یا خارجی بودن صحت‌سنجی می‌کند.

پس از رونمایی از سامانه سروا در مراسم روز جهانی ارتباطات سال جاری و در ۳ ماهه نخست فعالیت، برخی از کسب‌وکارهایی که متقاضی استفاده از داده‌های عرضه‌شده هستند، به این سامانه متصل شده‌اند.

این سامانه یک سامانه تکاملی است و به‌مرور زمان و با مشارکت سازمان‌های دولتی تکامل خواهد یافت و بر همین اساس در ۳ ماه گذشته با تقاضای ۸۶ کسب‌وکار برای اتصال و دریافت سرویس موافقت شده است، و در حال حاضر ۳۴ کسب‌وکار در حال دریافت خدمات دولتی هستند.

اکنون خدمات مربوط به ثبت‌احوال، شاهکار (احراز هویت)، اطلاعات جغرافیایی (GNAF) و خدمت بنیاد شهید و ایثارگران بر روی این سامانه ارائه می‌شود. همچنین تا انتهای شهریورماه خدمت مربوط به آموزش‌های فنی-حرفه‌ای (مانند تائید مدرک فنی-حرفه‌ای) نیز ارائه خواهد شد.

سازمان فناوری اطلاعات تاکید کرده است که به‌منظور حفظ حریم خصوصی و حفاظت از حقوق شهروندی لازم است تا از گسترش بی‌مورد و احراز هویت‌های غیرضروری جلوگیری شود، به همین دلیل در ارائه این خدمت نیاز به تاییدیه ضرورت احراز هویت نیز وجود دارد و بدیهی است که به‌تمامی کسب‌وکارها چنین اجازه‌ای داده نمی‌شود.

علاوه بر بانک‌ها، همراه اول، دیوار و شیپور، از مشهورترین شرکت‌های متصل به سامانه شاهکار هستند و شرکت‌هایی چون ایران‌خودرو، سایپا، تراکتورسازی ایران، اپلیکیشن آنتن، اسنپ، بنیاد تعاون سپاه، توسکا، گپ، دینگ و کارپینو نیز در مرحله عقد قرارداد قرار دارند.

 





 
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۷۲۷۸۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين