۰
گزارشی از حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران در قطر

رایزنی برای مشارکت‌ شرکت‌های ایرانی در پروژه‌های ICT جام جهانی قطر

نمایشگاه اختصاصی شرکت‌ها و استارتاپ‌های ایرانی در دوحه برگزار می‌شود
تاریخ انتشار
جمعه ۱۰ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۱۳
محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات
محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات

آی‌تی‌من- رویدادهای بزرگی مانند جام جهانی فوتبال و المپیک، نه تنها نیاز به ارایه خدمات گسترده و متنوع سایبری دارند که راه را برای توسعه همکاری‌های بین‌المللی بیشتر در آینده می‌گشایند.

از همین رو محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران در سفر به دوحه پایتخت قطر (میزبان جام جهانی 2022)، ضمن شرکت در کنفرانس امنیتی مونیخ، برای گسترش کسب و کار شرکت‌های ICT ایرانی رایزنی کرد.
 
همکاری شرکت‌های ICT ایران در جام جهانی فوتبال

دیدار وزیر ارتباطات با نخست وزیر قطر


وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در سفر به قطر با نخست وزیر این کشور دیدار کرد. در این دیدار آذری جهرمی با اشاره به فرصت برگزاری جام جهانی در قطر و آمادگی شرکت‌های ایرانی، خواستار مشارکت این شرکت‌ها در برگزاری این رویداد شد که مورد استقبال عبدالله بن ناصر آل ثانی نخست وزیر قطر قرار گرفت و مقرر شد وزرای ارتباطات دو کشور جزییات این همکاری را مورد بحث و بررسی قرار دهند.

جهرمی همچنین در این دیدار ضمن ارائه گزارشی از روند مقابله ایران با تحریم های یک جانبه آمریکا، گفت: هرچند این تحریم ها شرایط رشد اقتصادی در ایران را موقتا کند کرده اما اقتصاد بخش ICT به ویژه در عرصه شرکت‌های نوآور و خلاق با رشد چشمگیری روبهرو بوده است.

وی با اشاره به وضعیت موجود روابط تجاری میان ایران و شرکت‌های قطری در حوزه تلکام و فناوری اطلاعات، تصریح کرد: سطح موجود روابط تجاری در این بخش متناسب با فضای دوستانه روابط دو کشور نیست و باید به طور چشمگیری ارتقا یابد.

عبدالله بن ناصر آل ثانی نخست وزیر قطر نیز با اشاره به روابط گرم و دوستانه دو کشور گفت: امیر قطر برای توسعه روابط دو جانبه با جمهوری اسلامی ایران در همه زمینه‌ها دستور اکید صادر کرده است.

نخست وزیر قطر با اشاره به تجربه مقاومت قطر در برابر تحریم‌های تحمیل شده به این کشور از سوی برخی کشورهای منطقه گفت: قطر به رشد اقتصادی خود ادامه داده و پروژه‌های توسعه زیرساخت‌های مربوط به برگزاری جام جهانی فوتبال 2022 در این کشور به سرعت در حال پیشرفت است.

نخست وزیر قطر با اعلام تمایل دولت قطر برای توسعه روابط با ایران در عرصه فناوری و نوآوری، حمایت کامل خود را از همکاری‌های رو به رشد وزارتخانه‌های ارتباطات دو کشور در این زمینه اعلام کرد.
 
برگزاری نمایشگاه اختصاصی ICT ایران در قطر

دیدار وزیر ارتباطات با همتای قطری


وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران همچنین در دیدار با همتای قطری خود، درباره حضور نمایندگان ایران در مانور امنیت سایبری قطر و برگزاری نمایشگاه اختصاصی شرکت‌ها و استارتاپ‌های ایرانی در دوحه به توافق رسیدند.

در این دیدار که وزرای بهداشت و کار و امور اجتماعی قطر همچنین مشاور وزیر دفاع این کشور حضور داشتند، وزرای دو کشور آخرین وضعیت روابط دو جانبه تهران-دوحه را بررسی کردند.

در جریان این جلسه کاری، محمد جواد آذری جهرمی و جاسم بن سیف السلیطی جزئیات همکاری‌های موجود و آینده دو کشور در عرصه ارتباطات و فناوری اطلاعات را به تفصیل بررسی کردند.

طرفین در خصوص شرکت نمایندگان ایران در مانور امنیت سایبری قطر که  بزودی برگزار می شود و برگزاری نمایشگاه اختصاصی شرکت‌ها و استارتاپ‌های ایرانی در دوحه برای معرفی توانمندی‌های آنان به بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی به توافق رسیدند.

همچنین نحوه مشارکت شرکت‌های ایرانی در برگزاری جام جهانی فوتبال مورد بررسی قرار گرفت.
 
دفع 33 میلیون حمله سایبری



وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین در جلسه صبحانه کاری کنفرانس امنیتی مونیخ با موضوع امنیت سایبری شرکت و سپس در مراسم افتتاحیه نمایشگاه شهر هوشمند قطر با حضور امیر این کشور حضور یافت.

آذری جهرمی پس از آن در حاشیه این مراسم با امیر تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر دیدار و گفت و گو کرد.

در این دیدار که با حضور تنی چند از وزرای ارتباطات و امور خارجه کشورهای منطقه از جمله محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان، یوسف بن علوی وزیر امور خارجه عمان، هاکوپ آرشاکیان وزیر ارتباطات ارمنستان و موسکوفسکی وزیر ارتباطات بلغارستان انجام شد، امیر قطر از توسعه روابط دو کشور استقبال و به وزرای ارتباطات و امور خارجه کشورمان خیر مقدم گفت.

وزیر ارتباطات در ادامه برنامه‌های خود در قطر در جلسه وزرا با موضوع امنیت سایبری و به ریاست ولف ایشینگر رییس کنفرانس امنیتی مونیخ برگزار شد، به ایراد سخنرانی پرداخت. آذری جهرمی با بیان این که تهدیدات سایبری امروز امنیت شهروندان و طیف گسترده ای از خدمات مربوط به زندگی شهروندان را تهدید می‌کند، گفت: ایران به عنوان یکی از قربانیان حملات سایبری، پوشش دفاعی خود در برابر این حملات را از طریق سامانه دژفا ارتقا داده است و از همین توانسته 33 میلیون حمله سایبری در یک سال گذشته را دفع کند.

وزیر ارتباطات یکجانبه گرایی و توسل به تحریم را تهدیدی علیه امنیت بین‌المللی در عرصه سایبری دانست و استفاده از مکانیزم‌های چندجانبه گرایانه را راه حل مشکلات امنیت سایبری در جهان توصیف کرد.

آذری جهرمی ضمن اعلام مشارکت و حمایت ایران از روند مباحثات موسوم به «گروه باز» در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: ایران به نقش آفرینی موثر خود در شکل دهی به ابتکارات بین‌المللی در این عرصه ادامه می‌دهد.
 
دعوت از سرمایه‌گذاران بین‌المللی برای حضور در پروژه‌های شهر هوشمند
آذری جهرمی همچنین در میزگرد ویژه وزرا در اجلاس شهر امن و هوشمند قطر سخنرانی کرد.

وزیر ارتباطات در این میزگرد ضمن ارائه تبیین رویکرد انسان مدارانه نسبت به شهر هوشمند، تاکید کرد: هوشمند سازی ابزار توسعه شهری پایدار است نه هدف آن و لذا توسعه فناوری باید در خدمت انسان و بر مبنای نیازهای واقعی شهروندان صورت گیرد.

وزیر ارتباطات تصریح کرد: صرف وارد کردن فناوری هوشمندسازی از طریق کارتِل های بزرگ و بدون توجه به اقتضائاتِ نیازهای بومی، منافع سرشاری را نصیب این شرکت‌ها می کند اما شهروندان لزوما سودی نمی‌برند.

وی افزود: ما معتقد به مشارکت همه شهروندان در مدیریت هوشمند شهری هستیم. دو عنصر شهروند هوشمند و حاکمیت هوشمند لازمه هوشمندسازی مدیریت شهری است.

وزیر ارتباطات در ادامه با اشاره به دستاوردهای شرکت‌های فناورانه ایرانی در عرصه نوآوری و خلاقیت در سال‌های اخیر اعلام کرد به دنبال ایجاد چندین هزار شغل برای جوانان ایرانی در عرصه هوشمندسازی مدیریت شهری هستیم.

وزیر ارتباطات ضمن توصیف ابعاد توسعه شهر هوشمند در تهران و مشهد و سایر کلان شهرهای ایران، تاکید کرد: هوشمند سازی فضای شهری در ایران در حوزه های محیط زیست از جمله کنترل آلودگی هوا، مدیریت منابع آب و انرژی، حمل و نقل و اقتصاد در دستور کار دولت قرار دارد و پروژه‌های متعددی در این زمینه مستعد حضور سرمایه گذاران بین‌المللی است.


 
کد مطلب : ۲۷۳۰۰۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين