۰
وزیر ارتباطات با حضور در مجلس به سوالات پاسخ داد

چه کسی پشت تجارت چند صد میلیاردی فیلترشکن‌ها است؟

چرا با مافیای VPNها برخورد نمی‌شود؟
تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۱۰
محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات
محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات
 
آی‌تی‌من- محمدمهدی برومندی در نشست علنی نوبت عصر دیروز مجلس شورای اسلامی، گزارش کمیسیون امنیت ملی در خصوص سوال نصرالله پژمانفر نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی از وزیر ارتباطات در خصوص علت عدم انجام وظایف قانونی وزارتخانه در زمینه احراز هویت افراد در اینترنت، ساماندهی فیلترشکن ها و قطع سیم کارت های مجهول را قرائت کرد.

در این  جلسه نمایندگان از  پاسخ های وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با 102 رای موافق، 76 رای مخالف و  5 رای ممتنع از مجموع 197 نفر حاضر در نشست قانع شدند.

 25 درصد پرونده های قضایی مربوط به فضای مجازی است
نماینده مردم مشهد و کلات درباره سوال خود از وزیر ارتباطات توضیح داد: امروز از طرف وزارت ارتباطات، سطح دسترسی افراد به فضای مجازی تفکیک نشده و احراز هویت افراد به عنوان وظیفه وزارت ارتباطات صورت نمی گیرد.

پژمانفر گفت: باید در جامعه برای مردم اختیاراتی را قرار بدهیم تا بتوانند از فضای مجازی و خدمات استفاده کنند. در شرایطی قرار داریم که بسیاری از افراد برای ورود به فضای مجازی باید از VPN و فیلترشکن استفاده کنند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس با بیان این که سطح دسترسی افراد باید مشخص و احراز هویت صورت گیرد، ادامه داد: امروز از طرف وزارت ارتباطات، سطح دسترسی افراد به فضای مجازی تفکیک نشده و احراز هویت افراد به عنوان وظیفه وزارت ارتباطات صورت نمی گیرد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه بین 500 هزار تا دو میلیون سیم کارت مجهول داریم که مخاطب آنها مشخص نیست و یا برای اتباع صادر شده اند، گفت: اقدامات حداقلی صورت گرفته شده در این زمینه از بروز مشکلات جلوگیری نمی کند، در کشور عراق سیم کارت اتباع دارای مدت زمان و امکانات محدود و مشخص است اما در کشور ما سیم کارتی که برای ایرانیان صادر می شود، برای اتباع خارجی نیز صادر می شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان این که در دنیا همه افراد حق دارند از فضای مجازی استفاده کنند و کسی حق ایجاد محدودیت ندارد، ادامه داد: در گذشته پسورد به معنای کد شناسایی افراد بود و این موضوع در ذیل شبکه ملی ارتباطات به عنوان یکی از تکالیف آمده است.

وی با تاکید بر اینکه امروز با فضای مجاز ناامن مواجه هستیم، عنوان کرد: وزارت ارتباطات باید هویت افرادی که قصد ایجاد اثر فضای مجازی دارند را مشخص کند، فردی 300 سیم کارت استفاده نشده از رایتل دریافت کرده و مشخص نیست چه کسی به او مجوز داده است.

پژمانفر با تاکید بر اینکه چرا فضا و سطح دسترسی یک کودک با استاد دانشگاه یکسان است، گفت: بیش از 25 درصد پرونده های موجود در قوه قضاییه مربوط به فضای مجازی هستند که حدود 80 درصد آن به دلیل عدم احراز هویت افراد در فضای مجازی صورت می گیرد.

احراز هویت افراد در فضای مجازی با وزارت ارتباطات نیست
محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات در پاسخ به سوال نصرالله پژمانفر، گفت: براساس ماده 207 آئین‌نامه داخلی مجلس، سوال از وزرا باید در راستای شرح وظایفشان باشد، همچنین طبق ماده 21 قانون جرایم رایانه‌ای فراهم آورندگان خدمات دسترسی موظفند که دستورات قضایی و یا مصوبات کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه را درباره انسداد سایت ها اجرایی کنند، حال وزارت ارتباطات مطابق قانون مسوولیتی در این حوزه ندارد.

وزیر ارتباطات ادامه داد: یکی دیگر از محورهای سوال آقای پژمانفر مربوط به صیانت از هویت در فضای مجازی بوده، در حالیکه وزارتخانه در این رابطه نیز تکلیفی نداشته و اخیرا در شورای عالی فضای مجازی مصوبه ای به تصویب رسید که هنوز این موضوع به ما ابلاغ نشده است، بنابراین در هر دو بحث مطرح شده وزارت ارتباطات اختیارات قانونی ندارد.

 17 میلیون سیم کارت مسدود شد
آذری جهرمی درباره اقدامات صورت گرفته توسط وزارت ارتباطات برای مدیریت سیم کارت های موجود در کشور گفت: خوشبختانه در 2 سال گذشته با یک همکاری میان مرکز ملی فضای مجازی، اپراتورها، سازمان ثبت احوال و وزارت ارتباطات بیش از 17 میلیون سیم کارت فاقد هویت و مخدوش از شبکه خارج شد که قطعا این مساله اقدام بسیار بزرگی است، حال این سوال مطرح می شود که چرا حجم بیشتری از سیم کارت ها از دسترس خارج نشده در پاسخ باید بگویم که ما نمی توانیم برای مدیریت این حوزه زندگی مردم را مختل کنیم.

وی ادامه داد: با اقدامات صورت گرفته پروفایل 120 میلیون سیم کارت بررسی و شناسایی شده و آن هایی که نادرست، مخدوش و فاقد هویت بود، از دسترس خارج شد، از طرفی دیگر در بحث ارایه سیم کارت به اتباع بیگانه به این گونه است که این افراد در زمان ورود به کشور با پاسپورت می توانند سیم کارت خریداری کنند و در این رابطه دفاتر فروش از مدارک هویتی آن ها استفاده کرده و سیم کارت صادر می کند که در این رابطه راه حل اصلی اتصال بانک اطلاعاتی ناجا به سیستم هویتی اپراتورها است.

وی ادامه داد: ناجا این اقدام را انجام داد اما به دلیل ملاحظاتی این بانک اطلاعاتی به صورت آفلاین فعالیت داشت یعنی استعلامات با 24 ساعت تاخیر اعلام می شد، حال اتباع خارجی که وارد ایران می شدند می خواستند سیم کارت تهیه کنند اما چون اطلاعاتشان وارد نشده بود نمی توانستند سیم کارت خریداری کنند، این موضوع به جایی رسید که دوستان حزب الله لبنان به ما پیام دادند که آمریکا ما را تحریم کرده و شما به ما سیم کارت نمی دهید در صورتی که اصل واقعیت موضوع دیگری بود از این رو در نهایت ما آن فرآیند را متوقف کرده و به ناجا اعلام کردیم که هرگاه بانک اطلاعاتی به روز شد، ما سیستم مربوطه را اجرایی می کنیم البته خوشبختانه مسوولان ناجا به جد پیگیر این مساله هستند.

مشکلات قطع فیلترشکن ها غیرقابل تصور است
جهرمی گفت: از طرفی دیگر این سوال مطرح می شود که چرا وزارت ارتباطات فیلترشکن ها را در کشور مدیریت نمی کند که در پاسخ باید بگویم که اولا این مساله براساس قانون وظیفه وزارتخانه نیست از طرف دیگر فرض کنید که فردا صبح VPNها از دسترس خارج شود، اتفاقاتی که در اثر این اقدام رخ می دهد غیرقابل تصور است، استاد دانشگاهی که دنبال مطلب علمی می گردد به مشکل می خورد، تاجری که می خواهد تحریم ها را دور زده و با حساب بانکی پول واریز کند به مشکل می خورد، تمام توسعه دهندگان نرم افزار با این اقدام دچار مشکل می شوند.

آذری جهرمی ادامه داد: مگر می شود بدون ساماندهی این حوزه ها اقداماتی را صورت داد، از طرف دیگر در بحث ساماندهی عمومی دسترسی ها باید گفت که سطح سیستم برای یک پزشک، دانشجو و یا یک کودک 8 ساله باید متفاوت باشد اما در شرایط کنونی این همسطحی انجام نمی شود از طرف دیگر امروز فیلترشکن در کشور به راحتی خرید و فروش می شود و هیچ برخوردی با این تجارت نشده و پشت آن کاملا مشخص است، مگر می شود که نتوان شفاف سازی کرد که چه کسی پشت تجارت فیلترشکن است.

جهرمی ادامه داد: در حال حاضر فیلترشکن به راحتی فروخته می شود، برخوردی با این تجارت نمی شود و پشتش هم معلوم است چه کسی است. مگر نمی شود پشت این مافیا را درآورد؟ می گویند قانون نداریم که فیلترشکن فروشی جرم است. ما شاهد تجارت چند صد میلیاردی در این حوزه هستیم.

وزیر ارتباطات گفت: آن ها در پاسخ به ما می گویند که در کشور قانونی وجود ندارد که فیلترشکن فروشی جرم است، امروز تجارت چند صد میلیاردی در حوزه خرید و فروش فیلترشکن وجود دارد حال هیچ کسی جلوی این اقدام را نمی گیرد اما به وزارت ارتباطات می گویند که فیلترشکن ها را ببندید، ما معتقد به صیانت از اخلاق هستیم و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب را نیز در این رابطه می دانیم اما حل مشکل راه حل دارد، از این رو نمی شود که ابزارهای موردنظر مجری را به او ندهیم و بعد از او انتظار کار داشته باشیم.
 
کد مطلب : ۲۷۲۷۴۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين