۰

یک برنامه‌ریزی عالی برای سفر سالمندان

تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۳۶
برنامه‌ریزی برای سفر سالمندان
برنامه‌ریزی برای سفر سالمندان
 
سفر کردن با بزرگترها هم می‌تواند شیرین باشد، هم با مشکلات و چالش‌هایی همراه شود. سالمندان نیازهای ویژه‌ای دارند و باید برای سفر آنها طرح و برنامه مناسبی داشت. چه بلیط قطار برای آنها خریده باشید چه بخواهید برای آنها بلیط هواپیما یا تور مشهد تهیه کنید، باید خیلی خوب همه جوانب را بررسی کنید.

شاید این سوال پیش بیاید که چطور باید شرایط سفر را برای سالمندان فراهم کنیم؟ چه کارهایی باید انجام شود که سالمندان در سفر احساس راحتی کنند و بهشان خوش بگذرد؟ قرار است در این مقاله همین سوالات را جواب بدهیم.

برنامه‌ریزی داشته باشید
اولین قدم، داشتن برنامه برای رفتن به مقصد است. اگر بلیط قطار  را از رجا خریده‌اید یا بلیط هواپیما تهیه کرده‌اید، باید برای رفتن به ایستگاه قطار یا فرودگاه برنامه بریزید. به علاوه، اگر شرایط سالمند شما خاص است، می‌توانید بلیط فرست کلاس یا بلیط قطار فدک را بگیرید و از قبل برای رزرو هتل از علی بابا اقدام کنید.



امکانات قطار فدک بسیار مناسب است و سفر آرام و راحتی را برای مسافران سالمند، رقم می‌زند.

سعی کنید در یک ساعت مناسب در طول روز بلیط بگیرید. سالمندان در صبح زود یا ساعات آخر شب، اذیت می‌شوند و آماده شدن برایشان سخت است.

اگر سالمند شما نمی‌تواند از پله‌های هواپیما بالا برود، هنگام تهیه کارت پرواز باید از مسوولان درخواست بالابر کنید. در بعضی از فرودگاه‌ها می‌توان با کارکنان پرواز صحبت کرد تا سالمندان را سریعتر از گیت‌های امنیتی عبور دهند. در صورت امکان حتما این کار را انجام دهید.

سعی کنید زودتر از همیشه به فرودگاه بروید. سالمندان مثل افراد عادی سریع نیستند و ممکن است در فرودگاه یا ایستگاه قطار، با مشکلاتی مواجه شوند.

اگر سفری طولانی در پیش دارید، حتما برای سالمندان بلیط هواپیما یکسره بگیرید. آنها نمی‌توانند در طول پرواز جابه‌جا شوند و مشکلات زیادی برایشان پیش می‌آید.

حتما همه مدارک آنها را همراه خود بیاورید. به خصوص دفترچه بیمه که در بیماری‌های احتمالی به کمک شما می‌آید. پرونده پزشکی سالمندان هم در صورت در دسترس بودن، همراه خود داشته باشید. اگر آنها در طول سفر بیمار شوند، داشتن پرونده پزشکی به تشخیص بهتر بیماری کمک می‌کند.

بهتر است برای سالمندان یک چمدان جداگانه در نظر بگیرید. با این کار هم آنها راحت‌تر هستند، هم شما احساس راحتی بیشتری دارید. دقت کنید که چمدان آنها سبک و جمع و جور باشد.

داشتن یک ساک دستی که بتوان آن را به کابین هواپیما برد هم ایده مناسبی است. بعضی از سالمندان داروهای ضروری دارند که به محض به وجود آمدن مشکل، باید آنها را مصرف کنند. مانند افراد دیابتی یا کسانی که فشار خون دارند. حتما داروهای ضروری را در کیف کابین سایر قرار داده و آنها را پیش خود نگه دارید.

وقتی می‌خواهید اقامتگاه رزرو کنید، حواستان به راحتی، داشتن آسانسور، سرویس فرنگی و نزدیک بودن به جاهای دیدنی باشد. سالمندان نمی‌توانند روزانه چند کیلومتر جابه‌جا شوند.

برنامه‌ریزی در طول مسافرت



جوانترها نیاز به برنامه خاصی ندارند و می‌توانند در لحظه تصمیم بگیرند که کجا بروند یا چه کاری انجام دهند. اما داستان برای سالمندان فرق دارد.

بزرگترها برای آماده شدن نیاز به زمان دارند و نمی‌توانند تصمیمات آنی بگیرند. در بعضی موارد نیاز است برنامه از روز قبل مشخص باشد.

هر جایی که می‌خواهید بروید، باید داروهای سالمندان را همراه خود داشته باشید. ممکن است در بین راه آنها به کمک و دارو نیاز داشته باشند. به علاوه وسایل توانبخشی هم در صورت نیاز باید همراه‌تان باشد. بعضی از سالمندان به واکر یا سرویس فرنگی سیار نیاز دارند.

سعی کنید بهترین وسیله را برای رفت و آمد آنها فراهم کنید. سالمندان نمی‌توانند با وسیله عمومی‌همه جا بروند و نیاز به وسیله شخصی و همراه دارند.

سالمندان مثل جوان‌ها پرحوصله و پرانرژی نیستند. شرایط آنها را درک کنید و چند ساعت در یک مقصد گردشگری نمانید.

سالمندان نمی‌توانند مثل جوانترها هر غذایی را میل کنند. حتما غذای مناسب آنها را تهیه کنید. فست فود، غذاهای چرب و با نمک بالا، برای بزرگترها مضر هستند و آنها را با مشکل مواجه می‌کنند.

هنگامی که بلیط هواپیما را می‌خرید، می‌توانید غذای مناسب را برای آنها سفارش دهید. مثلا اگر دیابتی هستند این موضوع را با ایرلاین در جریان بگذارید تا غذای مناسب آنها را تدارک ببینند.

در سفر همواره جای نزدیک‌ترین بیمارستان و درمانگاه نبست به محل اقامت خود را از قبل مشخص کنید. اگر مشکلی پیش بیاید، دانستن جای بیمارستان به شما کمک بزرگی می‌کند تا سالمند خود را هرچه سریعتر تحت درمان قرار دهید.

و در پایان
قبل از اینکه بلیط هواپیما بخرید یا از رجا بلیط قطار بگیرید (یا قطار فدک یا هر شرکت دیگری)، باید بدانید که با یک سفر عادی و همیشگی مواجه نیستید. مهمترین مسئله در سفر با سالمندان، درک آنها و برطرف کردن نیازهایشان است.

در سفر با سالمندان موارد زیادی را باید رعایت کرد. با آنها مهربان باشید و برایشان سفر خوبی رقم بزنید. در مسافرت‌های این چنینی، هدف اصلی خوش گذشتن به سالمندان است و باید آنها را در اولویت قرار دهید.

مدارک پزشکی و اقامتگاه، از مهمترین مواردی هستند که باید در سفر با سالمندان در نظر گرفته شوند. حتما جایی را رزرو کنید که بزرگترها در آن احساس راحتی و آسودگی داشته باشند.


 
 
کد مطلب : ۲۷۳۰۵۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما