۰
با هدف حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان انجام می‌شود

جزییات طرح ساماندهی فروشگاه‌های اینترنتی

تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۲۰:۴۳
جزییات طرح ساماندهی فروشگاه های اینترنتی
جزییات طرح ساماندهی فروشگاه های اینترنتی

آی‌تی‌من- عباس تابش افزود: پس از پایان ساماندهی سایت‌های فروش اینترنتی در سامانه، رتبه‌بندی سایت‌ها را انجام می‌دهیم تا بتوانیم اطلاعات دقیقی از فروشگاه‌های اینترنتی به مردم بدهیم. به نحوی که اطلاعات مرتبط با فروشنده کالا، میزان شکایات ثبت شده از آن و درصد رضایت مشتریان از خریدهای قبلی را برای مردم به نمایش خواهیم گذاشت تا با آگاهی نسبت به خرید از این سایت‌ها تصمیم بگیرند.

در همین رابطه اما مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صمت نیز با انتشار اطلاعیه‌ای جزییات بیشتری از این تصمیم را تشریح کرد.

این مرکز اعلام کرد، به منظور حمایت از حقوق مصرف‏‌کنندگان در فضای مجازی و نیز کسب‌و‌کارهای پیشرو با عملکرد قوی در حوزه تعامل با مصرف‏‌کنندگان، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی تفاهم‏ نامه‌‏ای سه جانبه با سازمان حمایت از حقوق مصرف‏‌کنندگان و تولیدکنندگان و انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‏‌کنندگان امضا خواهد کرد.

نظر به اینکه انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‏‌کنندگان، با استناد به بند 1 ماده 12 قانون حمایت از حقوق مصرف‏‌کنندگان مصوب سال 1388 مجلس شورای اسلامی‌ و بند 10 ماده 7 اساسنامه انجمن ملی حمایت از حقوق از مصرف‏‌کنندگان مصوب سال 1393 وزیر صنعت، معدن و تجارت، آگاه‌سازی مصرف‏‌کنندگان از طریق ابزارهای مختلف و انتشار اطلاعات مورد نیاز مصرف‏‌کنندگان را برای تهیه کالا و خدمات مورد نیاز از حدود وظایف و اختیارات خود دانسته، همکاری خود را در حوزه انتشار اطلاعات سوابق عملکرد با این مرکز طی نامه اعلام کرده است.

همچنین طی برگزاری جلسات مشترک با سازمان حمایت از حقوق مصرف‏‌کنندگان و تولیدکنندگان، مقرر شد مرکز با همکاری این سازمان، ساز‏و‏کاری را برای فرآیند رسیدگی به شکایات در خصوص کسب و‏ کارهای الکترونیکی طراحی و پیاده‌سازی کند.

از همین‏ رو، انتشار عمومی ‌اطلاعات سوابق عملکرد کسب و کارها در حوزه پاسخگویی به شکایات در پروفایل اینماد نیز با هدف حمایت از حقوق مصرف‏‌کنندگان در فضای مجازی و ایجاد شفافیت در تعامل کسب ‏و ‏کارها با مصرف‏‌کنندگان آغاز شده است.

در ادامه این اطلاعیه آمده، لازم به ذکر است اجرای این طرح در سه گام اصلی رخ داده است که در گام نخست، شاخص‌های پاسخگویی به شکایات تعیین و اعلام عمومی‌  شد. در گام دوم، اطلاعات این شاخص‌ها ارزیابی و در کارتابل کسب ‏و ‏کارها برای اطلاع و ایجاد آمادگی در بهبود عملکرد پاسخگویی ارایه شد و در نهایت در گام سوم، با انتشار اطلاعیه در خصوص انتشار عمومی ‌اطلاعات سوابق عملکرد کسب و کارها در حوزه پاسخگویی به شکایات، به کسب‏ و ‏کارها فرصت داده شد تا با اطلاع از وضعیت خود در حوزه شاخص‌های مذکور نسبت به بهبود آنها اقدام کنند.

در حقیقت، انتشار عمومی‌ این سوابق می‌تواند عامل موثری در تصمیم‌‌گیری مصرف‌‌کننده در خصوص انجام معامله با کسب و کار مذکور، با در نظر گرفتن میزان ریسک معامله با وی باشد. همچنین کسب و کارها با آگاهی از تاثیر نمایش عمومی‌ سوابق عملکردشان بر مصرف‌کنندگان، نسبت به بهبود پاسخگویی، ارتقاء عملکرد و کسب حداکثر رضایت مصرف‌کنندگان ترغیب خواهند شد.

لذا این امر موجب ایجاد یک مکانیزم خود کنترلی و افزایش رقابت در راستای مشتری مداری خواهد شد. بعلاوه، نمایش سوابق عملکرد کسب و کارها می‌‌تواند یکی از راه‌های تمایز بخشیدن کسب و کارهای متعهد و قوی در مقایسه با کسب و کارهای ضعیف باشد. بدیهی است کسب و کارهایی که هم اکنون عملکرد خوبی در راستای جلب رضایت مشتریان دارند، پس از نمایش سوابق عملکردشان در شناسنامه اینماد نیز، از دید مصرف‌کنندگان جایگاه خوبی خواهند داشت.

در بخش پایانی این اطلاعیه آمده، از زمان اجرای گام سوم این طرح یعنی انتشار اطلاعیه در خصوص اعلام عمومی‌ اطلاعات سوابق عملکرد کسب و کارها، بهبود چشمگیری در نحوه پاسخگویی کسب و کارها در قبال شکایات دریافتی مشاهده شده است.

با در نظر گرفتن رشد 30 درصدی تعداد کسب و کارها در سال جاری و به تبع آن افزایش نزدیک به 80 درصدی در تعداد شکایات ثبت شده در نماد اعتماد الکترونیکی در سال جاری، پاسخگویی کسب و کارها به شکایات دریافتی نسبت به گذشته رشدی حدود 60 درصدی داشته است. در حقیقت حتی با افزایش تعداد شکایات، پاسخگویی کسب و کارها به شکایات دریافتی رشد قابل توجهی داشته است و این مساله حاکی از آن است که طرح انتشار اطلاعات سوابق عملکرد کسب و کارها می‌تواند در بهبود تعامل کسب و کارها با مصرف‏‌کنندگان، ایجاد تمایز در کسب و کارهای قوی و نیز حمایت از حقوق مصرف‏‌کنندگان موثر واقع شود.


 
کد مطلب : ۲۷۳۳۵۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما