۰
با هدف تبدیل شدن به شرکت سهامی عام

استارلینک از اسپیس ایکس جدا می‌شود

تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۲۲
استارلینک از اسپیس ایکس جدا می شود
استارلینک از اسپیس ایکس جدا می شود
 
آی‌تی‌من- گوین شاتول (Gwynne Shotwell)، رییس هیات مدیره اسپیس ایکس دیروز در یک جلسه خصوصی با سرمایه‌گذاران، با اعلام این خبر گفته است: این بخش ویژه، عنصری از کسب‌وکار ماست که قصد داریم آن را مستقل و وارد بورس کنیم. وی افزود: هم اکنون ما یک شرکت خصوصی هستیم، اما استارلینک کسب‌وکار مناسبی است که می‌توانیم با آن پیش برویم و به سهامی عام تبدیل شویم.

استارلینک، یک برنامه بلندپروازانه است که طبق آن، منظومه‌ای از 12هزار ماهواره طراحی شده برای ایجاد پوشش اینترنت پرسرعت در سراسر جهان، به مدار نزدیک زمین فرستاده  می‌شود. اسپیس ایکس تا کنون 240 ماهواره از این منظومه را به فضا فرستاده و به این ترتیب، به بزرگ‌ترین اپراتور فعال ماهواره در جهان تبدیل شده است. این شرکت قصد دارد که تا پایان امسال در 24 ماموریت دیگر در این زمینه انجام دهد و در هر ماموریت 60  ماهواره دیگر را در مدار قرار دهد که صورت موفقیت آمیز بودن تمامی این ماموریت‌ها، تعداد ماهواره‌های اینترنتی استارلینک در مدار به 1680 ماهواره خواهد رسید.

شاتول سال گذشته گفته بود که ارایه اینترنت ماهواره‌ای این شرکت در بخش‌هایی از جهان، در سال 2020 میلادی آغاز خواهد شد.

اما دنبال کردن هدف عرضه سهام استارلینک، گامی برزگ برای شرکت اسپیس ایکس است که از زمان شروع به فعالیت در سال 2002 تا کنون به صورت خصوصی اداره شده است.

جالب این که ایلان ماسک، بنیان‌گذار اسپیس ایکس، به طرز عجیبی از شرکت‌های سهامی عام بیزار است و در گذشته گفته بود که تا زمانی که خودرو مریخ‌نورد این شرکت کامل نشود، سهام اسپیس ایکس را در بازار سهام عرضه نخواهد کرد.

وی در سال 2013 در ایمیلی خطاب به کارکنان اسپیس ایکس نوشته بود: برخی افراد در شرکت که تجربه کار در شرکت‌های سهامی عام را ندارند، ممکن است فکر کنند که سهامی عام شدن مطلوب است؛ اما چنین نیست. سهام این گونه شرکت‌ها، به ویژه اگر پای تغییرات بزرگ در فناوری در میان باشد، هم به دلایل مدیریت داخلی و هم به دلیل مواردی که ارتباطی با اقتصاد ندارند، دچار نوسان‌های شدید می‌شود.

بر اساس جدیدترین ارزیابی‌ها، شرکت‌ اسپیس ایکس هم اکنون در حدود 33.3 میلیارد دلار ارزش دارد. کسب‌وکار اصلی این شرکت،ارسال ماهواره یا محموله به مدار برای ناسا، وزارت دفاع ایالات متحده یا مشتریانی مانند اپراتورهای خصوصی ماهواره است. اما این شرکت با راه اندازی پروژه استارلینک، هدف فروش سرویس به صورت مستقیم به عموم مردم را دنبال می‌کند.

پروژه استارلینک بارها به عنوان بخش مهمی از آینده اسپیس ایکس مطرح شده و ایلان ماسک نیز گفته بود که درآمدهای این پروژه برای تامین سرمایه لازم به منظور اعزام افراد به ماه و مریخ به کار خواهد آمد.

شرکت اسپیس ایکس هم اکنون روی ساخت نسل آینده موشک‌های خود به نام «استارشیپ» کار می‌کند تا بتواند به جاه‌طلبی‌های بین سیاره‌ای خود تحقق ببخشد؛ ساخت این موشک به گفته ماسک، بین 2 تا 10 میلیارد دلار هزینه خواهد داشت.

البته اسپیس ایکس تنها شرکتی نیست که هدف ارایه اینترنت از فضا را دنبال می‌کند. شرکت‌های خصوصی دیگری مانند OneWeb، کپلر و حتی آمازون نیز برنامه‌هایی برای ایجاد منظومه‌های بزرگ از ماهواره‌های اینترنتی را دنبال می‌کنند که از این میان، تا کنون فقط اسپیس ایکس و OneWeb ماهواره‌های خود را در مدار قرار داده‌اند.

 
مرجع : The Verge
کد مطلب : ۲۷۳۳۷۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما