۰
رقبا به اسپیس ایکس نزدیک می‌شوند

آنتن اینترنت ماهواره‌ای آمازون، سرعت 400 مگابیت در ثانیه را ثبت کرد

تاریخ انتشار
يکشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۰۳:۴۱
آنتن اینترنت ماهواره‌ای آمازون، سرعت 400 مگابیت در ثانیه را ثبت کرد
آنتن اینترنت ماهواره‌ای آمازون، سرعت 400 مگابیت در ثانیه را ثبت کرد
 
آی‌تی‌من- آمازون روز جمعه اعلام کرد که آنتن آرایه فازی باند Ka را با معماری جدید و با قابلیت ارایه اینترنت پهن‌باند پرسرعت و تاخیر اندک، در ابعادی کوچک‌تر و سبک‌تر از آنتن‌های قدیمی ساخته و نمونه اولیه این آنتن قابلیت ارایه اینترنت تا 400 مگابیت در ثانیه را داشته است؛ عملکری که در نسخه‌های آینده بهتر هم خواهد شد.

این در حالی است که اینترنت ماهواره‌ای استارلینک، سرعتی حدود 150 مگابیت در ثانیه را ثبت کرده است.

آمازون در ماه ژوییه، موفق به دریافت تاییدیه کمیسیون فدرال ارتباطات برای ارسال 3 هزار و 236 ماهواره به مدار نزدیک زمین شد. این شرکت اعلام کرده که قصد دارد بیش از 10 میلیارد دلار روی بخش پهن‌باند ماهواره‌ای خود، یا همان پروژه کوییپر (Project Kuiper) سرمایه‌گذاری کند.

آمازون اعلام کرده که به منظور کاهش هزینه‌های تولید، باید از اندازه، وزن و پیچیدگی آنتن‌های خود بکاهد. اما این کار با آنتن‌های باند Ka دشوار است، زیرا این آنتن‌ها، برای پوشش دامنه فرکانسی گسترده، نیازمند فاصله فیزیکی بیشتری بین آنتن‌های ارسال و دریافت هستند. به همین دلیل هم آنتن‌های قدیمی که دریافت و ارسال کننده در کنار هم قرار داده می‌شد، سطح بزرگ‌تری نیاز دارند که هزینه‌های تولید را بالا می‌برد.

راهکار آمازون برای رفع این محدودیت، استفاده از ساختارهای آنتن کوچک بوده که روی هم قرار می‌گیرند. این کار تا کنون در آنتن‌های باند کا انجام نشده و در طراحی آمازون از ترکیبی از قطعات دیجیتال و آنالوگ به این منظور استفاده شده است. این طراحی به آمازون کمک کرده که یک آنتن آرایه فازی تک دیافراگم، با قطر 12 اینچ بسازد که سه برابر کوچک‌تر و به همین نسبت، سبک‌تر از طراحی‌های قدیمی است.

آمازون می‌گوید که نمونه اولیه این آنتن را با یک ماهواره زمین آهنگ، که 50 برابر دورتر از مداری که قرار است ماهواره‌های اینترنتی در آن قرار بگیرند، تست کرده و این آنتن تمامی آزمون‌های مرتبط با سرعت و تاخیر را گذرانده است. نتیجه تست هم دستیابی به سرعت 400 مگابیت در ثانیه و استریم ویدیوهایی با کیفیت 4K بوده است.

 
بازگشت وان‌وب
از سوی دیگر، شرکت وان وب (OneWeb) نیز از ورشکستگی خارج شده و برنامه ارسال ماهواره‌های اینترنتی‌اش را به فضا، با ارسال 36 ماهواره در روز جمعه گذشته از سرگرفت. به این ترتیب تعداد ماهواره‌های اینترنتی این شرکت نیز به 110 ماهواره رسیده است.

یک موشک سایوز ۳۶ ماهواره اینترنتی شرکت انگلیسی «وان وب» را به مدار زمین برد. موشک سایوز حامل این ماهواره‌ها از «کازمودروم وستوچنی» واقع در شرق روسیه و نزدیک مرز چین به فضا پرتاب شد. هرکدام از این ماهواره‌ها به اندازه یک ماشین لباسشویی بودند و حدود ۴ ساعت طول کشید تا در فضا رها شوند.

 وان وب در توئیتی اعلام کرد: ماموریت موفقیت آمیز بود. ما سیگنال‌های هر ۳۶ ماهواره را دریافت کردیم.
 
عملیات مذکور، چهارمین پرتاب وان وب برای دستیابی به هدف این شرکت جهت تامین دسترسی افراد به اینترنت بود.

اسپیس ایکس تا کنون 995 ماهواره اینترنتی را با موشک‌های فالکون به مدار فرستاده و به مرحله تست بتا در آمریکا و کانادا رسیده و از این نظر، از هر دو شرکت یاد شده بسیار جلوتر است.
وان وب، قصد دارد منظومه خود را متشکل از 650 ماهواره، در مداری بالاتر قرار دهد که به سطح پوشش مشابه اسپیس ایکس برسد. این شرکت می‌خواهد تا پایان سال آینده میلادی، سرویس‌دهی را آغاز کند.
 


 
کد مطلب : ۲۷۵۱۱۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما