۰

سامانه بیمه شاغلان دورکار کسب‌وکارهای مجازی رونمایی شد

تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۹ ساعت ۲۲:۵۸
سامانه بیمه شاغلان دورکار کسب‌وکارهای مجازی رونمایی شد
سامانه بیمه شاغلان دورکار کسب‌وکارهای مجازی رونمایی شد
آی‌تی‌من- در مراسم رونمایی از سامانه بیمه تامین اجتماعی شاغلان دورکار کسب و کارهای مجازی که شنبه گذشته برگزار شد، رضا الفت‌نسب، عضو هیات مدیره اتحادیه کسب و کارهای مجازی گفت: بخشنامه دورکاری به سال ۱۳۹۷ بازمی‌گردد. این سامانه چند سال زمان برد چون از سمت اتحادیه و از سمت سازمان تامین اجتماعی نیاز به آمادگی داشت و کرونا هم آن را به تعویق انداخت.

به گفته وی، افرادی که در فضای دورکاری فعالیت می‌کنند مثل فریلنسرها، راننده‌ها و هر کسی که فاقد شرایط استخدامی‌است، می‌تواند در این سامانه درخواست بدهد.

الفت نسب افزود: نکته مهم این است که فعلا تنها افراد شاغل در کسب و کارهای عضو اتحادیه می‌توانند از این سامانه استفاده کنند. بر این اساس، افراد دورکار فعال در ۱۷۰۰ کسب و کار عضور اتحادیه به این سامانه دسترسی دارند و در ادامه هم قرار است کسب و کارهای غیرعضو  نیز از این خدمت بهره‌مند شوند.

 در ادامه ابراهیم شهابی، رییس اداره تعمیم بیمه‌های اجتماعی سازمان تامین اجتماعی در خصوص این سامانه گفت: بعد از اینکه افراد از طریق سامانه به سازمان معرفی شوند، پروسه‌ای در سازمان باید انجام شود تا از تعهدات سازمان بهره‌مند شوند. با معرفی‌نامه‌ای که همکاران ما دریافت می‌کنند، یک احراز هویت اولیه انجام می‌گیرد.

به گفته شهابی، پس از انجام معاینات پزشکی برای بحث ازکارافتادگی و همچنین انجام پروسه احراز هویت، سازمان تامین اجتماعی برای پرداخت حق بیمه و بهره‌مندی افراد از مزایا، با اتحادیه مکاتبات لازم را انجام خواهد داد.  پرداخت حق بیمه برای این بیمه که از نوع بیمه‌های غیر اجباری است ماهانه خواهد بود و متقاضیان می‌توانند در پیش پرداخت حق بیمه خود را تا پایان سال نیز وایز کنند. نرخ حق بیمه طبق ماده ۲۸ قانونی تامین اجتماعی ۲۷ درصد خواهد بود.
 
شرایط و مزایای استفاده از بیمه شاغلان دورکار
به گفته رییس اداره تعمیم بیمه‌های اجتماعی سازمان تامین اجتماعی، نرخ این بیمه برای افراد ۲۷ درصد است و مبنای پرداختی آن برای سال جاری، ۱.۲ حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار است. افرادی که با عنوان بیمه اجباری وارد این سیستم می‌شوند، حداکثر سن مجاز برای آنها ۵۰ سال است. البته اگر افراد سابقه پرداخت بیمه قبلی نزد سازمان داشته باشند، این سابقه به سن آنها اضافه می‌شود.

به عنوان مثال کسی که ۳ سال سابقه پرداخت بیمه داشته باشد، با حداکثر سن ۵۳ سال می‌تواند وارد این سامانه شود.

ضمن اینکه حق بیمه نیز ماهانه پرداخت می‌شود و افراد می‌توانند دستمزد مبنای حق بیمه را خودشان انتخاب کنند. بر این اساس افراد می‌توانند نرخ دستمزد را بین ۱.۲ دستمزد تا حداکثر دستمزد پرداخت کنند. افراد با پرداخت حق بیمه بیشتر به همان اندازه از مزایای حق بیمه تامین اجتماعی استفاده می‌کنند.

به گفته سازمان تامین اجتماعی، این نوع از بیمه شدگان چون فاقد رابطه مزد بگیری از طرف کارفرما هستند و مرجع مربوطه صرفا به عنوان کارگزار وظیفه معرفی افراد را بر عهده دارد، این افراد مشمول قانون کار نیستند و از مزایای بیمه بیکاری برخورداد نیستند.

همچنین سازمان برای این دسته از افراد مطابق بیمه‌های اجباری، مزایای درمانی در نظر گرفته و افراد هزینه کمتری برای امکانات درمانی پرداخت کنند.
گفتنی است که متقاضیان برای ثبت درخواست خود می‌توانند به سایت ecunion.ir/insurance_applicant مراجعه کنند.
 
مشکل کافه بازار و تامین اجتماعی
شهابی در این مراسم در رابطه با مشکلی که به لحاظ بیمه‌ برای کافه بازار پیش آمده بود و این اپ‌استور به دلیل بیمه‌نکردن توسعه دهندگان خود جریمه شده بود، گفت: این موضوع به اداره کل وصول حق بیمه ارتباط دارد. اگر رابطه کافه بازار با توسعه‌دهندگان از نوع مزدبگیری نبوده این جریمه اشتباه بوده است. کافه بازار مشکل خود را به طور مکتوب به تامین اجتماعی ارجاع دهد تا این موضوع بررسی شود.
 
قوانین بیمه استارتاپ‌ها نیازمند بروزرسانی
شهابی در واکنش به بحث مطرح شده مبنی بر اینکه سازمان تامین اجتماعی در خصوص قوانین بیمه برای استارتاپ‌ها، از قوانین مربوط به کسب‌و‌کارهای سنتی استفاده می‌کند و اینکه بسیاری از استارتاپ‌ها همواره در بحث بیمه با سازمان تامین اجتماعی با مشکل مواجه هستند، عنوان کرد: «قانون تامین اجتماعی زمانی تصویب شده که ما بحث کسب‌و‌کارهای مجازی را نداشتیم و می‌بایست قوانین تامین اجتماعی به نسبت شرایط روز بروزرسانی شده و تفسیر آن تغییر کند. محل این تغییر نیز اداره کل وصول حق بیمه اداره کل تامین اجتماعی است که طبق شرایط کسب و کارهای جدید، باید قوانین را همسان‌سازی کند. ما در سازمان تامین اجتماعی این آمادگی را داریم که درخواست‌هایی را که به این شکل مطرح می‌شوند و گروه‌هایی که فکر می‌کنند حق آنها تضییع شده‌اند، در چارچوب قانون دوباره بررسی کنیم و پاسخی قانع کننده به آنها دهیم.

در پایان این رونمایی الفت نسب گفت: شاید خود شرکت‌ها بتوانند به نیروهایی که با آنها همکاری بهتری دارند در این زمینه کمک کنند و درصدی از پرداختی حق بیمه آنها را تقبل کنند. مبلغ حق بیمه برای افراد تقریبا رقمی‌معادل ۶۳۰ هزار تومان خواهد بود که در این شرایط کمی ‌بالا به نظر می‌رسد و با مساعدت شرکت‌ها می‌توان پرداخت این رقم را آسان‌تر کرد.
 
مقررات بیمه شاغلان دورکار
 بر اساس بخشنامه صادر شده از سوی سازمان تامین اجتماعی مشمولین این بخشنامه آن دسته از شاغلان کسب و کار فضای مجازی فاقد رابطه مزدبگیری هستند که دارای تاییدیه از اتحادیه کشوری صنف کسب و کار مجازی بوده و تحت پوشش مقررات حمایتی خاصی قرار نداشته باشند.

 سایر کارکنان که رابطه استخدامی ‌و مزدبگیری با کارگاه‌های ذیربط دارند مشمول بند الف ماده ۴ قانون تأمین اجتماعی بوده و کارفرمایان مطابق مواد ۲۸، ۳۶ و ۳۹ قانون تأمین اجتماعی نسبت به ارسال لیست و پرداخت حق بیمه آنان اقدام می‌کنند.

مشمولین یادشده می‌بایست از سوی اتحادیه کشوری صنف کسب و کار مجازی و یا نمایندگی آن در استانها به سازمان تأمین اجتماعی معرفی و سن متقاضی در تاریخ شروع بیمه (ثبت معرفی نامه در واحدهای اجرائی سازمان ) حداکثر50 سال تمام باشد. درصورتیکه متقاضی دارای سابقه پرداخت حق بیمه قابل قبول نزد سازمان تأمین اجتماعی باشد، معادل مدت سابقه پرداخت حق بیمه قبلی جهت ورود به دایره شمول به سقف سنی مجاز (۵۰ سال ) وی اضافه و در صورت احراز شرایط، بعنوان مشمول پذیرفته می‌شود.

نرخ حق بیمه معادل ۲۷ درصد مبنای پرداخت حق بیمه است و مبنای پرداخت حق بیمه متقاضیانی که ۵ سال و یا کمتر از ۵ سال سابقه پرداخت حق بیمه دارند به انتخاب متقاضی بین حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار و حداکثر دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه در زمان ثبت معرفی نامه در واحد اجرائی مربوطه خواهد بود.
 
مبنای پرداخت حق بیمه متقاضیانی که بیش از ۵ سال سابقه پرداخت حق بیمه دارند بین حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار تا حداکثر میانگین دستمزد آخرین ۳۶۰ روز قبل از ثبت معرفی نامه در واحد اجرائی به انتخاب متقاضی خواهد بود.

با توجه به اینکه این گروه از بیمه شدگان، فاقد رابطه مزدبگیری با اتحادیه کشوری صنف کسب و کار مجازی و یا نمایندگی‌های مربوطه می‌باشند، لذا از شمول قانون بیمه بیکاری خارج بوده و بر این اساس حق بیمه مربوطه (۳ درصد مبنای کسر حق بیمه) نیز وصول نخواهد شد.

کلیه حمایت‌های مقرر در قانون تأمین اجتماعی به استثنای بند “ج” (غرامت دستمزد ایام بیماری و بارداری) با رعایت مقررات مربوطه و تغییرات بعدی به این گروه از متقاضیان ارائه خواهد شد.
شرایط برقراری و میزان تعهدات کوتاه مدت، مستمریهای بازنشستگی، بازماندگان، ازکارافتادگی کلی و همچنین استفاده از خدمات درمانی و بهداشتی با توجه به مفاد این بخشنامه و درچارچوب قانون تأمین اجتماعی و تغییرات بعدی آن خواهد بود.

متقاضیانی که مشمول بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد یا ادامه بیمه به طور اختیاری هستند، در صورت عدم انقطاع در پرداخت حق بیمه می‌توانند پس از پایان دوره پیش پرداخت بدون در نظر گرفتن شرایط سن و سابقه مقرر در بندهای “۱” و “۲” این بخشنامه با ارائه معرفی نامه از مرجع معرفی کننده ویا نمایندگی‌های مربوطه و رعایت سایر شرایط مقرر، از جمله انجام معاینات پزشکی موضوع بند۷ (در صورت عدم انجام معاینات پزشکی قبل از قرارداد) صرفاً در مرحله تغییر نوع بیمه، بدون انجام معاینات مجدد پزشکی در زمره مشمولین قرار گیرند. بدیهی است درصورتیکه این افراد پرداخت حق بیمه را بعد از شروع بیمه قطع کنند، ورود مجدد آنان منوط به رعایت مقررات مربوطه مطابق سایر مشمولین خواهد بود.

بیمه شدگان مربوطه در صورت تمایل می‌توانند درهر مرحله نسبت به قطع بیمه پردازی بیمه‌های توافقی و ادامه پرداخت حق بیمه حسب ضوابط مقرر در چارچوب بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد، ادامه بیمه به طور اختیاری و … اقدام کنند.


 
کد مطلب : ۲۷۳۷۷۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما