۰
وام‌های خوب به شرکت‌های ازمابهتران می‌رسد

تامین قطعات الکترونیکی از نان شب واجب‌تر است

تاریخ انتشار
سه شنبه ۳۱ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۴۷
تامین قطعات الکترونیکی از نان شب واجب تر است
تامین قطعات الکترونیکی از نان شب واجب تر است

آی‌تی‌من- شرکت های حوزه تجهیزات امنیتی نیز از جمله مشاغلی بودند که با تلاش بسیار و به هر نحو ممکن کسب وکار خود را تا این لحظه حفظ کرده‌اند. خبرگزاری آنا در همین رابطه با محمدرضا نوروزی، مدیرعامل یک شرکت فعال در حوزه تجهیزات امنیتی و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی گفت‌وگو کرده است.

شما چه برنامه هایی برای آینده کسب وکار خود دارید؟ آیا اکنون روند صعودی پیش از شیوع بیماری کرونا را آغاز کرده‌اید؟
ایده‌های کارمندان این کسب وکار بیشتر از حجم نیروی انسانی فعال در آن است. یعنی همیشه درگیری فکری داریم که اگر بخواهیم پروژه جدیدی آغاز کنیم، چگونه حجم کار را مدیریت شود. لذا باید کارمندان جدیدی را برای فعالیت در این کسب کار استخدام کنیم. اما توسعه نیروی انسانی منجر به این می شود که ارتباط رو در رو بیشتر شود. واقعیت این است که بیماری کرونا از بین نرفته و احتمال دارد تا سال بعد هم دست از سر کشور برندارد لذا باید فعالیت نیروهای جدید را به گونه‌ای مدیریت کنیم که ارتباط مستقیم بین کارمندان بیشتر نشود.

اکنون نمی‌توانیم تمام کارهای اجتماعی را با سرعت و شدت اولیه راه اندازی کنیم. از این جهت بنده اعتقاد ندارم که بتوانیم به سرعت وارد فاز صعودی شرکت که در بهمن ماه تجربه کردیم، بشویم. با این حال پروژه‌ها جلو می‌روند. پروژه‌های قبلی را همچنان ادامه می‌دهیم. سعی شده است تا آنجا که امکان دارد ارتباط فیزیکی کمتر شود.

برای مثال چندی پیش اسناد پروژه ای برای شرکت ارسال شد و برای بررسی شرایط اجرا باید به یکی از مناطق قرمز رنگ از نظر بیماری کرونا  سفر می کردیم. کارشناسان شرکت از مبلغ پروژه گذشتند چون صلاح نمی‌دانستند جان خود و دیگران را به خطر بیدازند. قطعاً نابودی کرونا باعث می‌شود که زمینه های کاری جدیدی در شرکت باز شود. حتی در ابتدای اسفند ماه که زمزمه شیوع کرونا شروع شده بود، بنده بررسی کردم و متوجه شدم یکی از نیازهای حتمی کشور، دستگاه‌های ونتیلاتور است. همه چیز در این شرکت برای ساخت این دستگاه آماده بود ولی می دانستیم که ممکن است هزینه کنیم ولی در نهایت هیچ توجهی به آن نشود!  این آمادگی را داریم که اگر کشور به این دستگاه‌ها نیاز پیدا کند ظرف یک ماه، دستگاهی که بتواند به حفظ جان هموطنان کمک کند را تولید کنیم.

شرکتهایی که در زمینه تولید محصولات نرم افزاری و سخت افزاری فعالیت میکنند نیاز به واردات یک سری قطعات دارند؛ شما در این زمینه با چه مشکلاتی مواجه هستید؟
از این نظر که آیا تجهیزاتی که وارد می‌شوند دقیقاً با آن چیزی که روی جعبه آن نوشته شده یکی است یا نه؟ قطعاً پاسخ منفی است. چون بارها مشاهده شده شرکتهایی بودند که گفتند فلان قطعه را وارد می‌کنیم و از مشتری خواستند فقط نام برند مورد نظر خود را بیان کند. اما در نهایت محصول تقاضا شده کیفیت مطلوب را ندارد. در حوزه کاری  این کسب وکار اگر دنبال قطعه یا دستگاهی باشیم، چون معمولاً در بحث تولید مورد استفاده قرار می گیرد و برای تولید ابتدا باید طراحی وجود داشته باشد، شرکت باید در مرحله تحقیق پیش از خرید نمونه‌ای را در اختیار داشته باشد.

اکنون دو مشکل وجود دارد. اولی مربوط بدست آوردن نمونه های الکترونیکی جهت آزمایش است. مدتی پیش انواع قطعات الکترونیکی جهت آزمایش و بررسی خیلی راحت پیدا می شدند ولی حالا قطعات و تجهیزات پایه که برای تحقیق و توسعه در واحدهای دانشگاهی به آن ها نیاز است به سختی قابل خریداری هستند. بسیاری از وب سایت‌های داخلی که قبلا این قطعات را می‌فروختند حالا همان محصول را ندارند.

وارد کنندگان کالاهایی را می آورند که سود بیشتری برای آن ها داشته باشند. می‌بینیم که اکنون کالایی که ۶ میلیون تومان قیمت داشت تا ۶۰ میلیون تومان هم رسیده است!

دومین مشکل مربوط به انتقال پول است. برای انتقال پول مشکلاتی وجود دارد و به همین دلیل فروشندگان و بازرگانان نمی توانند اجناس را با قیمت مناسب وارد کنند. از اسفند ماه حجم ناموجودهای کالاهای شرکت‌های داخلی به شدت افزایش یافته است. قبلا‍ً پنج مورد از ۱۰۰ مورد ناموجود بود حالا به ۴۰ تا ۵۰ مورد رسیده است. قطعاتی خاص که مورد نیاز و مصرف تولید کنندگان است کمیاب شده است. این موضوع آسیب های بزرگی به تولید کنندگان میزند. اگر هرکس بخواهد قطعه مورد نیاز خود را به صورت شخصی وارد کند هرینه بسیار زیادی دارد. این هزینه برای شرکتی که کالاهای مختلف را به صورت انبوه وارد میکند،  به صورت هزینه پایه واردات سرشکن می‌شود ولی برای کسب وکاری کوچک ممکن است هر قطعه مثلاً ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان دربیاید.

امیدواریم به زودی شرایطی مهیا شود که حداقل بتوان یک سری قطعات پایه را وارد کرد. قطعه برای طراحان الکترونیک مثل نان شب است، اگر نداشته باشند، هیچ کاری نمیتوانند بکنند. وضعیت کنونی بنده را به یاد دوران اوایل انقلاب اسلامی می اندازد در آن زمان نیز قطعات الکترونیکی بسیار کم شده بود. به عنوان مثال عنصری به نام کریستال اصلاً  پیدا نمی‌شد و جنسی فوق‌العاده نایاب در بازار بود. حالا وضعیت بهتر شده بود اما دوباره داریم برمی‌گردیم به همان شرایطی که به سختی می‌شود بعضی از قطعات را پیدا کرد.

سرورهای رایانه‌ای که در شرکت های معتبر و صاحب نام بین المللی ساخته شده‌اند برای ورود به ایران با مشکلاتی مواجه می‌شوند. شاید بتوان بعضی از کالاها را  با لنج با هزینه مناسب وارد کرد ولی واردات بعضی از کالاهای دیگر مثل لوازم خانگی با لنج مقرون به صرف نیست. به همین خاطر وارد کنندگان کالاهایی را می‌آورند که سود بیشتری برای آن‌ها داشته باشد. میبینیم که اکنون کالایی که ۶ میلیون تومان قیمت داشت تا ۶۰ میلیون تومان هم رسیده است!

در بازه زمانی کرونا خیلی از شرکت‌های داخلی دچار نوسانات شدید اقتصادی شدند، نهادهای دولتی هیچ پیشنهاد و تمایلی برای حمایت از شما چه از بُعد فرهنگی و چه از بُعد مالی ارسال کردند؟
نوروزی: در این دوره بحث وام حمایتی کرونا مطرح شد. این وام به کسب وکارهایی تعلق می‌گرفت که بیشترین آسیب را از کرونا دیدند و سقف درآمد آن‌ها از حد معینی پایین‌تر بود. پیامکهایی مبنی بر اینکه که اگر نیاز دارید به دستگاه‌های دولتی مراجعه کرده و درخواست بدهید، ارسال شد. واقعیت این است برخی از شرکت‌ها به دلیل رابطه با تعدادی از مدیران دولتی وام‌های خوبی می‌گیرند و این باعث می‌شود حقوق شرکت‌های دیگر ضایع شود.

بسیاری از کسب وکارها مدعی هستند که برای دریافت وام اقدام کردند ولی چیزی به آن‌ها داده نشده است. نظر شما در این خصوص چیست؟
نوروزی: در میان کسب وکارهای مختلف قطعا شرکتهایی نیازمند حمایت مالی هستند. سرپا نگه داشتن یک شرکت در شرایط کنونی بسیار سخت  است. در این کسب وکار فعال در حوزه تجهیزات امنیتی در برهه هایی دخل و خرج برابری نمی کرد و به سختی خود را تاکنون حفظ کرده ایم. درست است که این شرکت دانش بنیان است و وام به آن تعلق می گیرد اما این جور وام ها سودی بالای ۱۲ درصد دارند و حتی برخی موارد حمایتی شامل همه شرکت ها نمی شوند.

در بحث معافیت مالیاتی، بنده عقیده دارم اجرای دقیق سیاست‌های مالیاتی بسیار اهمیت دارد و همه باید در کشور با توجه به سطح درآمدشان مالیات بدهند. اگر همه مالیات بدهند وضعیت کشور خیلی بهتر خواهد شد. یک سری معافیت‌هایی به شرکت‌ها داده می‌شود که پس از بررسی مشخص می‌شود به ضرر کشور است. این کسب وکار با اینکه از بحث معافیت مالیاتی سود برده است، ولی برای کمک به وضعیت اقتصادی کشور حاضر است همه سود خود را به دستگاه‌های مربوطه بدهد. در این صورت تحول بزرگی در کشور اتفاق می‌افتد. 



 
کد مطلب : ۲۷۳۸۲۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما