۰
رییس هیات مدیره انجمن وارد کنندگان موبایل:

86 درصد گوشی‌های معطل در گمرک زیر 300 یورو است

تاریخ انتشار
شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۲۴
86 درصد گوشی های معطل در گمرک زیر 300 یورو است
86 درصد گوشی های معطل در گمرک زیر 300 یورو است

آی‌تی‌من- حسین غروی رییس هیات مدیره انجمن وارد کنندگان موبایل با تاکید بر اینکه بازار موبایل خرید فروش گوشی همراه وضعیت نامطلوبی دارد، گفت: برای جلوگیری از هدر رفت سرمایه بازرگانان  باید به آنها اعلام شود که برای مدتی گوشی همراه وارد کشور نکنند چون ارزی نیست که به موبایل اختصاص داده شود زیرا اگر قرار است به گوشی بالای ۳۰۰ یورو ارز تعلق نگیرد.  وی افزود: باید برای کنترل و ثبات بازار به گوشی های زیر ۳۰۰ یورو ارز اختصاص داده شود در حال حاضر از گوشی های داخل گمرک ۱۴ درصد بالای ۳۰۰ یورو و ۸۶ درصد دیگر زیر ۳۰۰ یورو است. 

رییس هیات مدیره انجمن وارد کنندگان موبایل ادامه داد: همچنین از بانک مرکزی خواهش کردیم که برای آن که مشکل ارزی به وجود نیاید و از شایعه و رانت خواری جلوگیری شود اطلاعات تخصیص موبایل را در اختیار انجمن قرار دهد که ما اعلام عمومی کنیم اما از آنجایی که این موضوع مصوبه دارد کسی به آن توجه نکرده است.

غروی با بیان اینکه گوشی های زیر ۳۰۰ یورو نیاز مردم است، گفت: انجمن وارد کنندگان موبایل به معنای واقعی برای نیاز مردم جنگید چون قرار بود برای گوشی های زیر  ۱۵۰ یورو محدودیت ایجاد کنند اما ما خواهش کردیم تا ۳۰۰ یورو با بازرگانان همکاری کنند چون باورمان این است که اگر سایر قیمت ها محدود شود کار قاچاقچیان رونق می گیرد. از طرفی خواستیم که گزارش تخصیص هایی که توسط بانک مرکزی در آینده رصد می شود به ما بدهند.  وی گفت: امروز ۲۸ میلیارد دلار ارزی داریم که به چرخه بانک مرکزی در سامانه نیما بازنگشته است و دولت هم در این رابطه کنار نمی آید همچنین ۱۶ هزار کارت بازرگانی در حال باطل شدن است چون ارز خود را نیاوردند. غروی گفت: ما به عنوان اینکه دغدغه ملی داشته و سومین وارد کننده کشور هستیم تلاش می کنیم که مردم بتوانند از گوشی های همراه مورد نیاز خود استفاده کنند اما نمی خواهیم برون رفت سرمایه داشته باشیم که در این رابطه قانون گذاشتیم مهلت زمان رفع تعهد برای پولی که حواله می شود ۴۵ روز است که در این مدت باید کالا وارد کشور شود اما اکنون با توجه به شرایط ارزی به ۳۰ روز کاهش یافته است یعنی با این کار هدر رفت سرمایه نخواهیم داشت به طور مثال اگر یکسری افراد ارز را خارج کنند و کالا وارد نکنند بازار دچار تلاطم می شود.

 کشور نیازمند 15 میلیون موبایل است
در همین حال دبیر انجمن واردکنندگان موبایل با بیان اینکه توانایی تأمین نیاز گوشی همراه بازار را داریم، گفت: در حال حاضر برای ثبات بازار نیازمند 2.4 میلیارد دلار ارز برای واردات گوشی به کشور هستیم چرا که کشور نیازمند 15 میلیون گوشی همراه است.

امیر اسحاقی دبیر انجمن واردکنندگان موبایل با بیان اینکه کشور نیازمند ۱۵ میلیون گوشی همراه است، گفت: برای جلوگیری از قاچاق گوشی همراه باید سامانه ۱۲۴ که زیر نظر وزارت صمت است با همکاری سامانه همتا بر بازار موبایل نظارت جدی کنند. همچنین باید با راه اندازی سامانه افق مراحل ورود گوشی همراه توسط بازرگانان به کشور مورد رصد قرار گرفته تا این کالا با قیمت مناسب به دست مصرف کننده برسد.

ظرف ۲ ماه نیاز را برطرف می کنیم
وی افزود: در حال حاضر کشور نیازمند ۱۵ میلیون گوشی همراه است که ما به عنوان انجمن واردکنندگان موبایل تعهد می کنیم ظرف ۲ ماه کل نیاز مردم را برطرف کنیم. از طرفی از همه مصرف کنندگان درخواست داریم در صورتی که گوشی همراه مورد نیاز خود را با قیمت غیر متعارف خریداری کرده اند نسبت به شکایت از فروشنده اقدام کنند. 

ثبات بازار مستلزم آزادسازی گوشی های معطل در گمرکات
دبیر انجمن واردکنندگان موبایل تصریح کرد: در حال حاضر گروه مقتدری مقابل قانون ممنوعیت واردات گوشی بالا ۳۰۰ یورو ایستاده اند تا این قانون اجرا نشود که در این رابطه باید وزارت صمت به موضوع بازار موبایل ورود پیدا کرده و با آزاد کردن ۵۰۰ هزار گوشی همراه دپو شده در گمرکات کشور بازار موبایل را به وضعیت عادی برگرداند. 

کشور نیازمند ۲.۴ میلیارد دلار ارز برای واردات گوشی
اسحاقی ادامه داد: در حال حاضر کشور نیازمند ۲.۴ میلیارد دلار ارز برای واردات گوشی همراه است که اگر این میزان ارز تأمین شود ما تعهد می دهیم نیاز جامعه را ظرف ۲ ماه برطرف کنیم.

خرید و فروش پاسپورت برای واردات 
از سوی دیگر مدیر سامانه همتا بابیان اینکه پاسپورت افرادعادی 3 میلیون تومان برای واردات گوشی خرید و فروش می شود، گفت: سال گذشته نیم میلیارد یورو صرف واردات تلفن همراه با برند اپل کردیم که فقط نیاز ۴ درصد بازار را تامین کرده است.

حسین یوسفیان مدیر سامانه همتا در گفت وگو با فارس با تاکید براینکه  یک سوم ارز کشور مربوط به واردات گوشی های بالای ۳۰۰ یورو است ، گفت: ۲.۴ میلیارد دلار از واردات کشور مربوط به گوشی موبایل بوده است و ۱.۳ میلیارد دلار مربوط به گوشی زیر ۳۰۰ یورو بوده که نزدیک به ۸ دهم یعنی نصف آن مربوط به گوشی بالای ۳۰۰ یورو است در واقع باید به این نکته اشاره کنم که یک سوم ارز کشور در واردات گوشی مربوط به گوشی های بالای ۳۰۰ یورو است اما درباره اینکه چند درصد از این گوشی ها مورد استفاده قرار می گیرند باید بگویم در سال ۹۸ تنها ۹ درصد از مخاطبان از گوشی های بالای ۳۰۰ یورو استفاده می کنند.

وی افزود: سال گذشته نیم میلیارد یورو صرف واردات تلفن همراه  با برند اپل کردیم که فقط نیاز ۴ درصد بازار را تامین کرده و هیچ نمایندگی در ایران ندارد و این برند کشور ما را تحریم کرده است. از طرفی باید به این نکته اشاره کنم که صنعت  کشور اگر تعطیل شود به موازات آن کل حمل و نقل تعطیل خواهد شد به طور مثال در بحران سال ۹۷ که رانندگان کامیون ها اعتصاب کردند به خاطر گران شدن مواد اولیه حمل و نقل و لاستیک بود که کل ارز مورد نیاز آنها ۲۵۰ میلیون یورو است که اگر آن را قیاس کنیم با برند اپل و نیاز لاستیک متوجه می شوید که به خاطر عدم اختصاص ارز به صنعت  زندگی مردم مختل می شود. یوسفیان با بیان اینکه  امسال هیچ گونه ارزی برای واردات گوشی همراه اختصاص نیافته است، تصریح کرد: سال گذشته مدت زمان تخصیص ارز بانک مرکزی به گوشی های همراه بین ۳ تا ۴ روز بود اما امسال این زمان به بیش از ۳۰ تا ۶۰ روز رسیده است.از طرفی قاچاقچیان بازار سیاه راه اندازی کرده اند به طوری که اطلاعات پاسپورت افراد ۳ میلیون  تومان خرید و فروش می شد تا به نام شما سیم کارت خریده  و گوشی ثبت کنند که این کار را بر اساس اعتبار پاسپورت در مدت ۳ ماه انجام می دادند.
 
مرجع : فارس
کد مطلب : ۲۷۳۸۹۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما