۱
۰
تغییر نرخ و تغییر محل تامین ارز

گوشی گران‌ می‌شود

تاریخ انتشار
شنبه ۲۰ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۵۷
گوشی گران‌ می‌شود
گوشی گران‌ می‌شود

آی‌تی‌من- حقوق وارداتی کالا بدین معنی است که واردکننده‌های کالاها باید درصدی از ارزش کل کالاها را به اداره گمرک آن کشور تحت عنوان حقوق ورودی و وارداتی پرداخت کنند تا اجازه ورود کالاها به خاک آن کشور صادر شود، در مرحله بعد این حقوق‌ پرداخت شده به خزانه واریز می‌شود و از جمله درآمدهای دولت به حساب می‌آید.

در این خصوص حقوق وارداتی به دو قسمت تقسیم خواهد شد که یکی از آن‌ها حقوق گمرکی به‌شمار می‌آید که برای همه کالاها به صورت 4 درصدی محسوب می‌شود و سود بازرگانی که توسط دولت تعیین می شود. در سنوات گذشته دولت بر پایه نرخ مرجع ارز اینحقوق را وصول می‌کرد اما در سال جاری با توجه به حذف ارز 4200 تومانی تصمیم گرفته شده حقوق ورودی برابر نرخ ارز اعلام شده بانک مرکزی در سامانه مبادله الکترونیکی ETS باشد.

به همین منظور نرخ پایه ارز در قسمت تجاری کشور از 4200 به نرخ سامانه مبادله الکترونیکی (ETS) تغییر می‌کند که در محدوده 27 هزار تومان است.

نکته‌ای که مورد توجه است این است که اگر حذف دلار 4200 تومانی به طور کامل اجرایی شود، گمرکات کشور موظف‌اند حقوق و عوارض گمرکی را بر مبنای نرخ دلاری که بانک مرکزی اعلام می‌کند محاسبه کنند.

در خصوص واردات گوشی تلفن همراه تعرفه واردات این کالا تا به حال با دلار 4200 تومانی محاسبه می‌شد، در صورتی که دیگر خبری از دلار 4200 تومانی نباشد به نظر شاهد افزایش چشمگیر قیمت‌ها در بازار تلفن‌همراه خواهیم بود. البته که گویا تفاوتی مشاهده نمی‌شود که نرخ تعرفه واردات گوشی با دلار ETS حساب شود یا با دلار نیمایی؛چراکه در هر صورت با افزایش قیمت گوشی‌ مواجه می‌شویم.

این روزها قیمت دلار نیمایی حدوداً 24 هزار تومان است و نرخ دلارETS نیز تقریباً به 24 هزار تومان یا بالاتر از آن می‌رسد.

سال گذشته انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی اعلام کرده بود که با مصوبه کارگروه هماهنگی سیاست‌های ارزی و تجاری مقرر شده تهاتر ارز صادرات خشکبار با واردات موبایل بالای سیصد دلار انجام شود و با مصوبه کارگروه هماهنگی سیاست‌های ارزی و تجاریمقرر شد تهاتر ارز صادرات خشکبار با واردات موبایل بالای ٣ دلار صورت گیرد.

در همین خصوص محمدرضا عالیان، سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی، اعلام کرد: بر اساس قوانین موجود، صادرکنندگان خشکبار خودشان هم می‌توانند به واردات موبایل اقدام کنند، اما برای سال اول با محدودیت‌هایی مواجه خواهند بود.

بر اساس سیاست برگشت ارز حاصل از صادرات سال‌های 1400-1397 مصوب شورای عالی هماهنگی اقتصادی، روش‌های برگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی شامل فروش ارز به صورت حواله در سامانه نیما، واردات در مقابل صادرات خود، واگذاری ارز حاصل از صادرات به غیر و بازپرداخت بدهی تسهیلات ارزی دریافتی از شبکه بانکی، صندوق توسعه ملی، حساب ذخیره ارزی و فاینانس است. بر اساس مورد دوم صادرکنندگان می‌توانند به واردات موبایل اقدام کنند و بر اساس مورد سوم می‌توانند ارز خود را به واردکنندگان موبایل عرضه کنند.

سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی سال گذشته با بیان اینکه در سال‌های بعد سقف سابقه واردکننده بر اساس ضرایب و امتیازات تعیین می‌شود، بیان داشت که در مصوبه یادشده قرار است ارز حاصل از خشکبار، گیاهان دارویی، شیلات،میوه و تره بار و زعفران به واردات موبایل بالای 300 دلار اختصاص یابد که عمده آن مربوط به خشکبار است.

گفتنی است اواخر سال گذشته مجموعه وزارت صمت با انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی مذاکراتی در خصوص تهاتر ارز صادراتی خشکبار و زعفران و گیاهان دارویی با واردات موبایلبه پیشنهاد صنوف یاد شده و با تبدیل ارز نیمایی به صادراتیبرای کل یا بیش از 300 و یا بیش از 600 دلار داشته، اما انجمن به علت برهم خوردن نظم بازار و مشکلات احتمالی مسائل وارداتی، با این موضوع اعلام مخالفت کرده بود.

از نظر انجمن موبایل پیش از تغییرات ارزی گروه‌های یاد شده بایداخبار و شایعات مختلف مبنی بر تغییرات تعرفه‌ای هر کدام از گروه‌های کالایی موبایل و تولید در سال 1401،  فرمول و نحوه محاسبات سابقه برای واردات موبایل و یا حذف آن در سال 1401 و چگونگی تغییرات ارز محاسباتی گمرک در سال 1401 بر مبنای 4200 تومان فعلی یا نرخ ETS بانک مرکزی و مبنای این نرخ مشخص می‌شد.

بر این اساس و با توجه به اخبار منتشر شده، به نظر می‌رسد که افزایش قیمت گوشی قطعا صورت می‌گیرد چرا که بازار موبایل بسیار نابسامان است و تنها تلنگری کافی است تا این بازار دوبار متشنج شده و از سوی دیگر سودجویانی در این میان با احتکار برخی از مدل‌های پرطرفدار باعث بالا رفتن بیش از پیش قیمت‌ها می‌شوند. بنابراین احتمال افزایش قیمت گوشی طی روزهای آینده حتی پیش از اجرایی شدن قوانین ذکر شده، خیلی دور از ذهن نیست و احتمالا طی هفته آینده افزایش قیمت را در بسیاری از مدل‌ها از جمله گوشی‌های گران‌قیمت همچون آیفون‌های اپل و پرچمداران سامسونگ شاهد خواهیم بود.
کد مطلب : ۲۷۸۵۳۴
نظرات شما
مت9
Iran, Islamic Republic of
حالا معلوم شد ارزهای دزدی رانتی و سوبسیدی کجا می رفت
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما