۰

فروش گوشی‌های قدیمی‌ و ارزان افزایش یافت

تاریخ انتشار
دوشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۴۸
فروش گوشی‌های قدیمی‌ و ارزان افزایش یافت
فروش گوشی‌های قدیمی‌ و ارزان افزایش یافت

آی‌تی‌من- در دهه ۸۰ گوشی‌های ساده نوکیا بیشترین میزان فروش گوشی در دنیا را ثبت کرده‌اند تا جایی که هنوز هیچ برندی نتوانسته رکورد نوکیا را در فروش گوشی بزند.

در آن دوره بیشتر مردم از موبایل‌ها و لوازمی‌استفاده می‌کردند که در مقایسه با موبایلی همچون آیفون، اصلا پیشرفته نبود و محدودیت‌های خودش را داشت. اگر گوشی گرانتری می‌خریدید از رادیو برخوردار بود و چندین مگابایت حافظه برای ذخیره موسیقی داشت، ولی اتصال به برنامه‌های مختلف و اینترنت ناممکن بود.

بر اساس گزارش بی‌بی‌سی، گوشی‌های قدیمی، دوباره در حال بازگشت به بازار هستند.

همچنین شرکت نرم افزاری SEMrushگزارش داده که جست‌وجویگوگل بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱ تقریبا ۸۹ درصد برای ایننوع موبایل‌ها افزایش یافته است.

با اینکه نوع موبایل‌های همراه در مدل‌های قدیمی‌بسیارمحدودتر است، با این حال داده‌ها نشان داده‌اند که سال گذشته فروش این مدل گوشی‌ها به یک میلیارد دستگاه رسیده است؛ این آمار فروش در سال ۲۰۱۹ تا ۴۰۰ میلیون بود.

اگر بخواهیم با فروش گوشی‌های هوشمند مقایسه کنیم، فروش موبایل‌های هوشمند در سال گذشته ۱.۴ میلیارد بوده است و نسبت به سال ۲۰۲۲، کاهشی ۱۲.۵ درصدی داشته است.

در همین حال، یک مطالعه در سال ۲۰۲۱ توسط گروهDeloitteنشان داد که از هر ۱۰ کاربر تلفن همراه در بریتانیا، یک نفر دارای موبایل غیرهوشمند است.

ارنست دوکو، کارشناس موبایل در سایت مقایسه قیمتUswitch.com می‌گوید: به نظر می‌رسد مد، نوستالژی و آن‌ها که در ویدیوهای TikTok ظاهر می‌شوند، نقش مهمی‌در بازگشت گوشی‌های قدیمی‌در دست افراد دارند. بسیاری از ما به عنوان اولین تلفن همراه خود از چنین گوشی‌هایی استفاده می‌کردیم،بنابراین طبیعی است که نسبت به این گوشی‌های کلاسیکقدیمی‌حس نوستالژی داشته باشیم.

دوکو می‌گوید گوشی ۳۳۱۰ نوکیا سال ۲۰۱۷ مجددا عرضه شد در حالی که اولین بار این گوشی سال ۲۰۰۰ در دسترس کاربران قرار گرفت و یکی از پرفروش‌ترین موبایل‌های تمام دوران بود و به نظر می‌رسد جرقه بازگشت چنین گوشی‌هایی را زد.

نوکیا، ۳۳۱۰ را به عنوان جایگزینی مقرون به صرفه در دنیاییپر از موبایل‌هایی با مشخصات بالا معرفی کرد. او می‌افزاید که اگرچه گوشی‌های این چنینی نمی‌توانند با آخرین مدل‌هایبرتر اپل و سامسونگ از نظر عملکرد رقابت کنند، اما می‌توانند در زمینه‌های به همان اندازه مهم مانند عمر باتری و دوام از آنها پیشی بگیرند.

گوشی نوکیا ۳۳۱۰، با فروش ۱۲۶ میلیون دستگاه، یکی از پرفروش‌ترین موبایل‌های همراه در تمام سال‌ها بوده است.

پنج سال پیش، پرزمک اولینیچک روانشناس، گوشی هوشمند خود را با نوکیا ۳۳۱۰ عوض کرد، در ابتدا به دلیل باتریطولانی‌تر، اما او به زودی متوجه شد که مزایای دیگری در اینموبایل‌ها نیز وجود دارد.

وی می‌گوید: پیش از این، مدام از موبایلم استفاده می‌کردم،همه چیز را چک می‌کردم، فیس‌بوک یا اخبار یا دیگر حقایقیرا که حتی نیازی به دانستن‌شان نداشتم. حالا می‌توانم زمان بیشتری را با خانواده‌ام صرف کنم. بسیار مهم است که دیگر به کارهایی همچون لایک کردن، کامنت گذاشتن، اشتراک عکس‌ها و مسائل زندگی‌ام به دیگران اعتیاد ندارم. الان حریم خصوصیبیشتری دارم.

با این حال، اولینیچاک، که در شهر لودز لهستان زندگی می‌کند،اعتراف می‌کند که در ابتدا این تغییر برای وی چالش برانگیزبوده است.

قبل از این، برای مسافرت رفتن همه چیز مانند اتوبوس‌ها و رستوران‌ها را در تلفن هوشمندم چک می‌کردم. اکنون دیگر اینشرایط مهیا نیست، بنابراین یاد گرفته‌ام که همه آن کارها را از قبل در خانه انجام دهم؛ درواقع به آن عادت کرده‌ام.

یکی از تولید کنندگان موبایل‌های غیرهوشمند ساده، شرکت نیویورکی Light Phone است. گوشی‌های آن که کمی‌هوشمندانه‌تر از معمول چنین محصولاتی هستند، به کاربران اجازه می‌دهد به موسیقی و پادکست گوش دهند و از طریق بلوتوث به هدفون متصل شوند. با این حال، این شرکت متعهد می‌شود که تلفن‌هایش هیچ‌وقت رسانه‌های اجتماعی،اخبار کلیکی، ایمیل، مرورگر اینترنت یا هر چیز اضطراب‌آور دیگری نخواهند داشت.

این شرکت می‌گوید که قوی‌ترین سال خود را از نظر عملکرد مالیدر سال ۲۰۲۱ با فروش ۱۵۰ درصدی در مقایسه با سال ۲۰۲ ثبت کرده است. این موبایل نسبت به سایر دستگاه‌های مشابه خود کمی‌گران‌تر است و قیمت آن از ۹۹ دلار (۷۶ یورو) شروع می‌شود.

یکی از بنیانگذاران این شرکت، کایوی تانگ می‌گوید ایندستگاه در ابتدا به عنوان گوشی دوم برای کسانی که می‌خواهندبه عنوان مثال، آخر هفته را به دور گوشی هوشمند خود باشند ساخته شد. اما اکنون نیمی‌از مشتریان شرکت از آن به عنوان دستگاه اصلی خود استفاده می‌کنند.

او می‌گوید: اگر موجودات فضایی به زمین می‌آمدند، فکر می‌کردندکه تلفن‌های همراه گونه برتری هستند که انسان‌ها را کنترل می‌کنند. این روند نه تنها متوقف نمی‌شود، بلکه بدتر خواهد شد.مصرف کنندگان متوجه شده‌اند که چیزی اشتباه است و ما می‌خواهیم یک جایگزین ارایه دهیم.

تانگ اضافه می‌کند که به طور شگفت انگیزی، مشتریان اصلیاین شرکت بین ۲۵ تا ۳۵ سال سن دارند. او می‌گوید که انتظار داشت خریداران بسیار بزرگتر باشند.
پروفسور ساندرا واچر، کارشناس فناوری، محقق ارشد هوش مصنوعی در دانشگاه آکسفورد، می‌گوید که قابل درک است که برخی از ما به دنبال تلفن‌های همراه ساده‌تر هستیم.
او توضیح می‌دهد: «به‌طور منطقی می‌توان گفت که امروزه توانایی تلفن‌های هوشمند برای اتصال تماس‌ها و ارسال پیام‌های کوتاه تقریبا یک ویژگی جانبی است. تلفن هوشمند شما مرکز سرگرمی، تولید کننده اخبار، دفتر خاطرات، فرهنگ لغت و کیف پول شماست.»
او اضافه می‌کند که تلفن‌های هوشمند همیشه با اعلان‌ها، به‌روزرسانی‌ها و اخبار فوری که دائما روز شما را مختل می‌کنند،می‌خواهند توجه شما را جلب کنند. این موضوع می‌تواند شما را در معرض خطر نگه دارد، حتی ممکن است تحریک کننده باشد و خسته‌تان کند.
 
کد مطلب : ۲۷۹۵۶۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما