۰

گوشی ارزان شد؛ زمان مناسب برای خرید

تاریخ انتشار
دوشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۵۵
گوشی ارزان شد؛ زمان مناسب برای خرید
گوشی ارزان شد؛ زمان مناسب برای خرید

آی‌تی‌من- در پی نوسانات نرخ ارز که حالا به کمترین میزان خود طی شش ماه اخیر رسیده، قیمت طلا، سکه و ارز با کاهش محسوسی روبه‌رو شده و این کاهش قیمت‌ها روی بازار تجهیزات الکترونیکی از جمله لپ تاپ و گوشی هم بی‌تاثیر نبوده و حالا قیمت‌ها نسبت به چند ماه گذشته منطقی‌تر شده است.

طی چند ماه گذشته شاهد بالا رفتن شدید قیمت گوشی به ویژه گوشی‌های اپل بودیم به طوری که قیمت این دستگاه‌ها حتی به ۶۰ میلیون تومان هم رسید. 

اما حالا با کاهش نرخ ارز قیمت‌ها شکسته شده است.

البته باید به این موضوع بپردازیم که تنها دلیل بالا رفتن قیمت‌ها، نرخ ارز نیست؛ بلکه با بالا رفتن نرخ ارز، بسیاری از دلالان و سودجویان، عامل افزایش بی‌رویه قیمت‌ها در سایر بازارها از جمله گوشی‌های موبایل هستند. 

البته در این میان قوانینی که وضع می‌شود مزید بر علت می‌شود.

از اوایل تابستان انتشار اخبار مربوط به ممنوعیت واردات گوشی‌های بالای ۳۰۰ یورو باعث شد تا قیمت گوشی‌ افزایش یابد؛ اگرچه این قانون به تصویب نرسید، اما قیمت گوشی‌های میان‌رده و بالارده همچنان بالا ماند، حتی روی قیمت گوشی‌های ارزان‌تر هم تاثیر گذاشت به طوری که حالا گوشی‌هایی با قیمت کمتر از سه میلیون تومان انگشت شمارند؛ این در حالی بود که در پی تعطیلی مدارس و آنلاین شدن سیستم آموزشی، بسیاری از خانواده‌ها مجبور به تهیه گوشی برای آموزش فرزندان‌شان شدند و این بالا رفتن قیمت‌ها باعث شد بسیاری امکان خرید گوشی را پیدا نکنند.

به هر حال با کاهش نرخ ارز طی یک هفته گذشته، الان بهترین زمان برای خرید گوشی است چرا که تعداد زیادی گوشی زیر ۵ میلیون تومان هم اکنون در بازار موجود است و حتی برخی از گوشی‌ها تا کمتر از ۳ میلیون تومان هم افت قیمت داشته‌اند.

اما مطرح شدن دوباره موضوع ممنوعیت واردات گوشی‌های بالای ۳۰۰ یورو احتمال اینکه روی قیمت گوشی به‌ویژه قیمت گوشی‌های بالارده سامسونگ، هواوی و همچنین آیفون‌های اپل تاثیر بگذارد را تقویت می‌کند؛ به این ترتیب به مشتریانی که قصد خرید گوشی را دارند توصیه می‌کنیم که هم‌اکنون بهترین زمان برای خرید گوشی است.

اما ممنوعیت واردات گوشی‌های بالای ۳۰۰ یورو ظاهرا در حال اجرایی شدن است چنانچه مدیرکل دفتر امور خدمات سازمان صمت اعلام کرده که بانک مرکزی از شهریورماه با وجود ثبت سفارش، برای ترخیص گوشی با قیمت بالای ۳۰۰ یورو از گمرک ارز اختصاص نداده و وزارت صمت کارهای کارشناسی و نحوه اعمال زیرساخت‌ها برای اجرایی کردن این طرح را به‌طور کامل انجام داده و تنها باید دفتر مقررات صادرات و واردات و کارگروه تنظیم بازار محدودیت مذکور را ابلاغ کند. به این ترتیب طرح ممنوعیت واردات گوشی با قیمت بالای ۳۰۰ یورو در شرف عملی شدن است.

بر این اساس قطعا با اجرایی شدن این قانون قیمت گوشی باز هم افزایش خواهد یافت؛ اگرچه در حال حاضر هم گوشی‌های بالارده البته مدنظر ما گوشی‌های برند اپل است، هم‌اکنون هم بیشتر به شکل مسافری و از راه‌های غیرقانونی به بازار کشور وارد می‌شوند و همچنان با قیمتی بسیار بالاتر از قیمت جهانی به دست مشتری ایرانی می‌رسند، اما این قانون مشمول گوشی‌های پرچمدار سامسونگ، سونی و هواوی و سایر برندها نیز خواهد شد و بازار موبایل هم که مستعد افزایش قیمت‌هاست. 

به این ترتیب خیلی دور از انتظار نیست که طی یکی دو هفته آینده قیمت گوشی باز هم روند صعودی به خود بگیرد و همچنان شاهد نجومی‌شدن قیمت‌ها در بازار باشیم.

همچنین رییس اتحادیه صنف دستگاه‌های مخابراتی و ارتباطی و لوازم جانبی تلفن همراه شهر تهران اعلام کرده که قیمت گوشی ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهش یافته است.

مهدی محبی درباره آخرین وضعیت تامین و قیمت موبایل در بازار گفته است که شرایط تامین موبایل در بازار مطلوب است و شرکت‌های وارکننده توانسته‌اند پاسخگوی نیاز بازار باشند.

به گفته‌ی وی در حال حاضر انواع موبایل از برندهای مختلف در بازار وجود دارد و مشتری هر درخواستی داشته باشد می‌تواند آن را در بازار تامین کند. 

در بازار موبایل کشور از گران‌ترین تا ارزن‌ترین مدل‌های موبایل از برندهای مختلف در دسترس مردم است.

بر اساس گزارش محبی، در پی کاهش نرخ دلار قیمت‌ انواع موبایل نیز کاهشی شده است به نحوی که نسبت به 20 روز پیش شاهد کاهش 20 تا 25 درصدی قیمت‌ها هستیم.

محبی شرایط بازار موبایل را برای روزهای آینده غیر قابل پیش بینی دانست.

رییس اتحادیه صنف دستگاه‌های مخابراتی و ارتباطی و لوازم جانبی تلفن همراه شهر تهران ادامه کاهش قیمت‌ها را منوط به ادامه کاهش نرخ دلار عنوان کرد.

محبی معتقد است، با توجه شرایط کنونی بازار بهترین زمان برای خرید موبایل است.

وی درباره امکان گران فروشی یا مشکلات مربوط به خرید و تعمییرات موبایل اظهار کرد: مردم می‌توانند در صورت برخورد با گران فروشی یا مشکلات مربوط به خرید و تعمییرات موبایل شکایات خود را به اتحادیه گزارش دهند.

محبی راه‌های دریافت شکایات را ثبت آن در سایت اتحادیه و یا تماس با شمار 66763035 اعلام کرد.
 
کد مطلب : ۲۷۵۴۶۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما