۰
سیر صعودی قیمت‌ها دوباره آغاز شد

گوشی گران می‌شود

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۲۳
گوشی گران می‌شود
گوشی گران می‌شود

آی‌تی‌من- گزارش‌ها حاکی از آن است که قیمت برخی گوشی‌ها ۸ تا ۱۰ درصد افزایش پیدا کرده است.  

درحالی‌که در هفته اول بهمن‌ماه، قیمت موبایل روند نزولی طی کرده و به پایین‌ترین سطح قیمتی ۶ ماه گذشته خود رسیده بود، اما این روند دوام نیاورد و از اواسط بهمن ماه همراه با افزایش نرخ دلار، قیمت‌ گوشی‌ها هم شروع به افزایش کرد.

بر اساس گزارش فعالان بازار، افزایش قیمت ارز تنها عامل بالا رفتن قیمت گوشی موبایل نیست و تقاضای بالا و کمبود مدل‌های پرطرفدارتر‌ این روند را تشدید کرده است. 

به‌طوری که گفته می‌شود حتی گاهی فروشندگان، قیمت دلار چند روز بعد را مبنای فروش گوشی امروز قرار می‌دهند.

در بازار قیمت گوشی موبایل بستگی به نرخ ارز دارد و نوسانات قیمت ارز خیلی سریع اثر خود را بر بازار گوشی‌های موبایل نشان می‌دهند. 
درحالی‌که از اواخر دی ماه تا پیش از نیمه بهمن، قیمت گوشی‌های موبایل کاهش قابل ملاحظه‌ای را تجربه کرده بود، در هفته اخیر قیمت‌ها مجددا عزم صعود دارد و همپا و گاهی سریع‌تر از رشد قیمت ارز، بالا می‌روند. فعالان بازار می‌گویند، افزایش قیمت دلار از ۲۳ هزار به ۲۶ هزار تومان در نیمه دوم بهمن‌ماه، تنها علت افزایشی شدن قیمت‌ها نیست. 

آنها معتقدند کم شدن موجودی کالایی فروشندگان نیز از دیگر علل رشد قیمت‌ها در هفته اخیر بوده است و این افزایش قیمتِ ناشی از کم‌بودن عرضه، در مدل گوشی‌های پرطرفدار و پرچم‌داران برندها خصوصا آی‌فون محسوس‌تر است.

معمولا بازار موبایل نیز مانند دیگر بازارهای کشور از نیمه بهمن تا نیمه اسفندماه با افزایش تقاضای قابل‌ملاحظه‌ای مواجه می‌شود. 

بنابراین پیش‌بینی می‌شود در هفته‌های آینده با افزایش تقاضا، کم بودن کالا در بازار و بی‌ثباتی قیمت ارز، شرایط چندان خوبی پیش روی خریداران موبایل نباشد. 

بر اساس گزارش فعالان بازار، در صورتی که شرایطی برای ورود کالای جدید به بازار فراهم نشود و با تغییر شرایط سیاست خارجی، قیمت دلار به ثبات نسبی نرسد، بهبود چندانی برای بازار قابل  پیش‌بینی نیست. فروشندگان می‌گویند افزایش قیمت دو هفته اخیر مقطعی و به علت بالا رفتن تقاضا بوده و در هفته‌های پیش رو ادامه‌دار نخواهد بود. 

کمبود کالا در بازار به علت نبود موجودی انبار واردکنندگان موبایل نیست، بلکه خود شرکت‌ها هستند که سرعت تزریق کالا به بازار را کم کرده‌اند. 

تجربه نشان داده است که معمولا در روند افزایشی قیمت‌ها، تقاضای مردم برای خرید گوشی افزایش می‌یابد، زیرا با ترس از اینکه قیمت‌ها بالاتر روند، سریع اقدام به خرید می‌کنند که همین امر خود به افزایش هرچه بیشتر قیمت‌ها کمک می‌کند؛ درحالی‌که در بازارهای کاهشی، با وجود کاهش قیمت‌ها و رسیدن به قیمت معقول و جذاب، تقاضا کاهش می‌یابد زیرا افراد گمان می‌کنند، رسیدن به قیمت‌های پایین‌تر از قیمت امروز نیز محتمل است و با تردیدی که دارند، اقدام به خرید را به تاخیر می‌اندازند.

براساس اعلام معاون دفتر آمار و پردازش اطلاعات گمرکی گمرک ایران در ۱۰ ماه گذشته سال‌جاری بالغ‌بر ۱۰ میلیون و ۳۶۶ هزار دستگاه گوشی تلفن‌همراه به ارزش یک میلیارد و ۶۹۰ میلیون دلار به کشور واردشده است. 

با توجه به آنکه میزان واردات این کالا در مدت مشابه سال گذشته هشت میلیون و ۴۲۹ هزار دستگاه گوشی، به ارزش یک میلیارد و ۳۶ میلیون دلار بوده است، میزان واردات این محصول نسبت به همین مقطع از سال گذشته افزایشی حدودا ۲۳ درصدی را تجربه کرده است. 

معاون دفتر آمار و پردازش اطلاعات گمرکی گمرک ایران در یادداشتی که به تازگی منتشر کرده، نوشته است: میزان واردات کالاها در ۱۰ ماه سال جاری ۳۰ میلیارد و ۶۳۹ میلیون دلار بوده است که گوشی تلفن‌همراه به‌عنوان دومین کالای وارداتی کشور، ۵/ ۵ درصد از کل واردات کشور را به خود اختصاص داده است.

آمارهای گمرک نشان می‌دهند که متوسط ارزش هر دستگاه گوشی تلفن‌همراه وارداتی طی ده ماهه سال‌جاری حدود ۱۶۳ دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، حدود ۳۲ درصد (یک سوم) افزایش داشته است. 

عدم ثبات نرخ دلار و به تبع آن عدم ثبات در قیمت انواع ارزهای خارجی و بالاخص رشد قیمتی نرخ انواع ارزها طی سال‌جاری نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته تاثیر مستقیمی در افزایش قیمت وارداتی آن داشته است.
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۷۵۶۹۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما