۰
وزیر آموزش و پرورش:

3/5 میلیون دانش‌آموز عضو شبکه «شاد» نیستند

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۱۱
3/5 میلیون دانش‌آموز عضو شبکه «شاد» نیستند
3/5 میلیون دانش‌آموز عضو شبکه «شاد» نیستند

آی‌تی‌من-  محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش در شبکه خبر در پاسخ به این پرسش که «آیا سال تحصیلی از 15 شهریور آغاز می‌شود؟»، گفت: قطعا شنبه 15 شهریور آغاز سال تحصیلی است.
وی ادامه داد: یک حق دسترسی به آموزش داریم و یک حق سلامت داریم که باید رعایت شود که در صدد رعایت این دو حق هستیم و بر همین اساس چون با یک وضعیت غیرمطمئن روبه‌رو هستیم، سه حالت را در نظر گرفتیم.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: حالت اول، حالتی است که دانش‌آموزان می‌توانند سر کلاس بروند و مشکلی نیست؛ حالت دوم اینکه سر کلاس می‌توانند بروند اما نه هر تعدادی و بر اساس پروتکل وزارت بهداشت است که در این حالت ورود و خروج دانش‌آموزان نیز متفاوت است؛ اگر تعداد دانش‌آموزان از ظرفیت کلاس بیشتر بود به روزهای زوج و فرد تقسیم می‌کنیم یعنی برخی آموزش‌ها الزامی‌باید حضوری طی شود و مابقی از طریق سامانه «شاد» است.

وی با بیان اینکه در حالت سوم نیز ممکن است به دلیل شرایط کرونا، اجازه حضور دانش‌آموزان در مدرسه را نداشته باشیم، گفت: پروتکلی را وزارت بهداشت امروز تنظیم کرده و به ما اعلام کرده است و در آن رعایت فاصله تأکید شده است. 

وی با اشاره به شرایط تهران از نظر تراکم بالای دانش‌آموز در کلاس درس تأکید کرد: اگر با دو نوبت شدن دانش‌آموزان، پروتکل‌ها رعایت نشود، در سه نوبت برگزار می‌شود؛ به عبارت دیگر تا جایی که بشود تلاش می‌کنیم تا دانش‌آموزان را از حضور در مدرسه محروم نکنیم اما اگر با 10 دانش‌آموز هم در یک کلاس درس امکان برگزاری حضوری کلاس درس نباشد، به سراغ «شاد» می‌رویم.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: خودم پدر هستم و عنوان می‌کنم که نمی‌خواهیم که با سلامت بچه‌های خود ریسک کنیم و به این موضوع قطعا توجه می‌شود و اگر در شرایطی می‌گوییم دانش‌آموزان به مدرسه بیایند، پروتکل‌ها رعایت شده است و در آن زمان اگر خودم هم فرزند مدرسه‌ای داشتم، به مدرسه می‌فرستادم.

وی با بیان اینکه نسبت به وضعیت کرونا آینده روشنی نداریم، گفت: ممکن است یک هفته شاهد یک کیفیت و چند هفته شاهد کیفیت دیگری باشیم و سعی کردیم به سرعت در شرایط مختلف، واکنش متفاوتی داشته باشیم.

حاجی‌میرزایی افزود: اصولی را طراحی کردیم که ثابت است و اختیاراتی را به هر مدرسه تفویض کردیم چرا که هر مدرسه شورایی متشکل از مدیر، نماینده اولیا و نماینده معلمان دارد که متناسب با شرایط تصمیم می‌گیرند.

الزامی‌برای پیوستن به شاد نیست 
وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که چه تعداد از دانش‌آموزان عضو شبکه «شاد» نیستند، گفت: از 14.5 میلیون دانش‌آموز حدود 3.5 میلیون نفر از دانش آموزان عضو شبکه شاد نیستند؛ این را درک می‌کنیم چرا که ممکن است برخی خانواده‌ها امکان تهیه ابزار هوشمند را نداشته نباشند یا ممکن است دسترسی به اینترنت نداشته باشند به همین دلیل الزامی‌برای پیوستن به شاد نیست.

وی تصریح کرد: مأموریت‌مان آموزش همه است. اول به شکل حضوری، بعد در شبکه «شاد»، سپس تلویزیون و اگر نشد بسته آموزشی است که در این حالت اشکالات رفع می‌شود و بسته دیگر در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد.

حاجی‌میرزایی تأکید کرد: باید برای تک تک دانش‌آموزان طرح آموزشی داشته باشیم و خدمات آموزشی را با کیفیت مناسب ارائه دهیم.

وی در خصوص مشکلات «شاد»، گفت: «شاد» یک سری مشکلات فنی داشت که تلاش کردیم مشکلات را برطرف کنیم؛ ناگزیر بودیم که کمتر از یک ماه، «شاد» را فعال کنیم و باید اجرا می‌کردیم اما امسال ظرفیت‌ها را توسعه دادیم. قبلا 4 سرویس بود که اکنون به 11 سرویس ارتقا دادیم.

وزیر آموزش و پرورش افزود: امکان آزمون دادن، تکلیف دادن و تکلیف گرفتن، امکان برگزاری کلاس زنده و اختصاص صفحه ویژه به معلم از نمونه امکانات است همچنین برخی از معلمان می‌گفتند که «شاد» در زمینه تولید محتوا وقت زیادی از ما می‌گیرد و ما آمدیم برای تمامی‌پایه‌ها از پایه اول تا دوازدهم، محتوا آماده کرده و روی «شاد» گذاشتیم.

وی افزود: در کنار همه کاستی‌ها باید گفت محتوایی که توسط یک مدرس توانمند تولید می‌شد و قبلا در دسترس 30 نفر بود، اکنون در اختیار همه در سراسر کشور است؛ البته بخشی مثل پهنای باند خارج از دسترس آموزش و پرورش است؛ جلساتی را داشتیم و مقرر شده است تمام مدارس تا ابتدای شهریور به شبکه ملی اطلاعات متصل شود و دسترسی‌ها برقرار شود.

حاجی‌میرزایی ادامه داد: تلاش‌مان این است که شرایط را هموار کنیم ولی معتقد نیستیم که این کار را بدون مشکل پیش می‌بریم؛ چرا که همچنان پیش‌بینی می‌کنیم عده‌ای دسترس به ابزار هوشمند یا اینترنت نداشته باشند اما به آنها خدمات می‌دهیم.

 پیشنهاد تأمین سیم‌کارت دانش‌آموزی
وزیر آموزش و پرورش درباره نگرانی خانواده‌ها از فضای مجازی، اظهار داشت: یکی از نگرانی‌ها این بود که ارتباط با دانش‌آموزان در اینترنت موجب استفاده از دسترسی‌های دیگر باشد؛ صحبت شده است که سیم‌کارت مخصوص دانش‌آموزی توسط اپراتورها تأمین شود و در اختیار خانواده‌ها قرار گیرد.

وی افزود: این موضوع خواست ما از اپراتورهاست که طرح موضوع است که در کمیته وابسته به ستاد ملی کرونا مطرح کردیم.

این مقام مسؤول در آموزش و پرورش درباره گرایش خانواده‌های دانش‌آموزان مدارس غیردولتی به سمت مدارس دولتی در شرایط آموزش مجازی و کرونا، گفت: با شورای مؤسسان مدارس غیردولتی جلسه داشتم و گفت‌وگو کردم؛ مدارس غیردولتی هزینه‌هایی می‌گیرند که در شرایط کرونا هم هست و برخی بابت فضا و برخی بابت حقوق کارمندان‌شان است پس هزینه‌ها کاهش پیدا نکرده است.

وی افزود: توصیه‌ام این بود که برای کاستن هزینه، تعداد افراد را بیشتر و هزینه‌ها را کمتر کنند تا بتوانند شرایط خود را در این وضعیت حفظ کنند یعنی مدرسه مجازی تشکیل دهند و تعداد دانش‌آموز بیشتری را بپذیرند.
 
مرجع : فارس
کد مطلب : ۲۷۴۰۲۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما