۰
وزیر ارتباطات در نامه‌ای به وزیر نیرو خواستار شد:

برق دیتاسنترها، صنعتی محاسبه شود نه خدماتی

تاریخ انتشار
يکشنبه ۲ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۳۳
برق دیتاسنترها، صنعتی محاسبه شود نه خدماتی
برق دیتاسنترها، صنعتی محاسبه شود نه خدماتی

آی‌تی‌من- احداث دیتاسنترها برای توسعه زیرساخت‌های کشور در دولت دوازدهم و بیش از همه در یک سال اخیر در دستور کار وزارت ارتباطات قرار گرفته است.  توسعه زیرساخت‌های کشور که رییس جمهوری نیز به آن تاکید کرده است، با استفاده از بستر مراکز داده قابل انجام است.  

بالا بودن هزینه برق مصرفی برای شرکت های فعال در حوزه دیتاسنتر از آن دست مسائلی است که مدت هاست مطرح می شود و چاره ای برای آن اندیشیده نشده است.  

اما نامه وزیر ارتباطات به وزیر نیرو نشان می دهد که این وزارتخانه تقریبا ۶ ماه است، ماجرای محاسبه برق مصرفی دیتاسنترها با تعرفه صنعتی را به طور جدی دنبال می‌کند.

در این نامه که به تازگی منتشر شده است وزیر ارتباطات از وزیر نیرو خواسته با توجه به شرایط ویژه کشور در زمان کرونا و افزایش استفاده از خدمات الکترونیکی، محاسبه هزینه های برق مصرفی مراکز داده دارای گواهینامه از وزارت ارتباطات، به صورت صنعتی محاسبه شود.

تاکنون با این درخواست موافقت نشده بدین دلیل که از نظر وزارت نیرو و با تکیه بر طبقه بندی های بین المللی خدمات، مراکز داده در زیر گروه فعالیت کامپیوتر طبقه بندی می شود و در این راستا ارایه خدمات مراکز داده در گروه فعالیت های خدماتی و نه صنعتی است.

محمدجواد آذری جهرمی در ۱۲ تیرماه سال جاری نیز نامه دیگری ارسال و اعلام کرده است: موافقت با این درخواست، رشد استفاده از اینترنت و خدمات الکترونیکی ضرورت تقویت و توسعه مراکز داده داخلی به عنوان زیرساخت مهم و حیاتی را برای جلوگیری از خروج داده از کشور و همچنین حفظ امنیت آن برای استقرار شبکه ملی اطلاعات افزایش میدهد.

وزیر ارتباطات همچنین در نامه دیگری که ۲۶ مرداد ماه به وزارت نیرو ارسال شده، تاکید کرده است: به منظور رفع نیازهای پردازشی و ذخیره سازی برای تحقق خدمات مختلف دیجیتال و در نظر گرفتن ورود پرشتاب فناوری های پیشرفته ای مانند اینترنت چیزها و هوش مصنوعی، مراکز داده، نقش حیاتی ایفا می‌کنند.

او در ادامه این نامه با بیان مکاتبات قبلی بین این دو وزارتخانه نوشته است که مراکز داده در افق پنج ساله پیش رو به عنوان یکی از منابع بزرگ مصرف کننده انرژی و آلاینده زیست محیطی پیش بینی شده اند، بنابراین لازم است ساماندهی و استانداردسازی فعالیت های آنها از چالش های پرمخاطره آتی به ویژه در حوزه تامین انرژی و محیط زیست صورت گیرد.  

آذری جهرمی افزوده است: طبقه بندی فعالیت های اقتصادی «آیسیک»، نوعی طبقه بندی است که کشورها با پذیرش آن به عنوان یک الگوی ملی، طرح ها و گزارش های آماری در سطح ملی را براساس آن تنظیم و در انتشار، تجزیه و تحلیل اطلاعات آماری استفاده کرده اند. بنابراین هدف عمده آن ارایه مجموعه ای از دسته بندی های فعالیتی است که هنگام تفکیک آمارها بر حسب این قبیل فعالیت ها مورد بهره برداری قرار می گیرد و استفاده از آن به عنوان طبقه بندی رشته فعالیت ها یا کالاها و خدمات گزینه مطلوبی محسوب نمی شود، بنابراین تخصیص ندادن تعرفه تولید به مراکز به واسطه طبقه بندی آیسیک، جای تامل دارد.

در ادامه وزیر ارتباطات تاکید کرده که نقش مراکز داده در عصر اطلاعات مانند نقش کارخانه های تولیدی در عصر صنعتی است و از این مراکز می توان هم به عنوان یک صنعت و هم به عنوان تولیدکننده و تامین کننده بسترهای خدمات محتوایی و فرهنگی نام برد.

آذری جهرمی در این نامه یادآور شده که تاکنون وزارت نیرو به روش های غیرمستقیم، تعرفه تولید یا حتی فرهنگی را به این مراکز تخصیص داده و بسیاری از مراکز داده با دریافت پروانه بهره برداری تولید نرم افزار از وزارت صنعت یا با استفاده از عناوین فرهنگی، با ارایه خدمات به صورت تجاری از تعرفه فرهنگی بهره گرفتهاند.

جهرمی هدف از این درخواست را رسیدن به راه حل منطقی در تعامل با وزارت نیرو به منظور «سامان دهی و توزیع نظام مند و عادلانه این امر و برای جلوگیری از سوءاستفاده های احتمالی از بیت المال و ایجاد رقابت منصفانه در این صنعت اعلام کرد.
 
مرجع : ايرنا
کد مطلب : ۲۷۴۰۴۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما