۰
به منظور ارایه به دانشجویان

خرید لپ‌تاپ و موبایل در اولویت ارایه وام قرار گرفت

تاریخ انتشار
دوشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۳۶
خرید لپ‌تاپ و موبایل در اولویت ارایه وام قرار گرفت
خرید لپ‌تاپ و موبایل در اولویت ارایه وام قرار گرفت

آی‌تی‌من-  در نیم سال تحصیلی قبل که متاثر از شیوع یکباره ویروس کرونا در کشور، همه آموزش‌ها به صورت الکترونیکی درآمد، وضعیت دانشجویان از نظر بهره مندی از ابزارهای آموزش الکترونیکی از جمله لپ تاپ و موبایل هوشمند یکسان نبود.

در نخستین ترم مجازی کرونایی، برخی از دانشجویان اعلام می‌کردند که به ابزارهای بهره مندی از ابزارهای آموزش الکترونیکی مجهز نیستند و از این بابت کمبود داشتند. در طول ترم هم این گلایه بارها از سوی دانشجویان و مسوولان دانشگاهی شنیده شد.

جواد امامی‌، رییس هیات اجرایی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی اعضای هیات علمی ‌دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های ایران، پیشنهاد این شورا را برای کاهش این مشکلات در سال تحصیلی آینده مطرح کرد.
براساس پیشنهاد این شورا، با توجه به اینکه یکی از این پیامدهای الکترونیکی شدن آموزش‌ها در دوران کرونا، الزام برقراری ارتباط از طریق اینترنت با سامانه‌های دانشگاهی و پیام‌رسان‌های مختلف در فضای مجازی بوده است. این موضوع جدا از مشکلات ناشی از ضعف در زیرساخت‌های ارتباطات الکترونیک و اینترنت کشور، هزینه‌‌های زیادی را، بابت تهیه وسایل ارتباطی مناسب و بابت استفاده از اینترنت تحمیل کرده است.

به گفته امامی، با توجه به کاهش هزینه‌‌های دانشجویی به دلیل عدم حضور دانشجویان در محیط‌های دانشگاهی، پیشنهاد می‌شود صندوق‌های رفاه دانشجویان از محل صرفه‌جویی‌های انجام شده از این طریق، تسهیلاتی را برای تهیه وسایل ضروری برای آموزش الکترونیک دانشجویان از قبیل گوشی‌های مناسب یا تبلت و لپ تاپ در نظر بگیرند یا از طریق خرید متمرکز این اقلام و واگذاری آنها به دانشجویان نیازمند به صورت اقساط برای رفع مشکل  این قبیل دانشجویان اقدام کنند. 

اما در این مدت، اقدامات متعددی را به صورت پراکنده و در دانشگاه‌ها به دانشجویان برای کمک به تامین ابزارهای آموزشی هوشمند شاهد بوده ایم و در نخستین ترم مجازی، هر دانشگاه با شناسایی دانشجویان نیازمند کمک و در اولویت در حد امکانات و توان خود برای حل مساله و مشکل تلاش کرد.

از جمله اینکه، جبار علی ذاکری رییس دانشگاه علم و صنعت در این باره، گفت: از وزارت علوم درخواست داریم درباره ارایه تسهیلات دانشجویان برای خرید تجهیزات ارتباطی و آموزشی از جمله وب کم و هدست مساعدت کنند.

وی گفت: در ترم گذشته تعداد کمی‌از دانشجویان در این زمینه مشکل داشتند که دانشگاه در این باره پیش بینی‌هایی داشت و در این ترم علاوه بر تمهیدات دانشگاه، از سازمان امور دانشجویان هم برای تخصیص وام برای تجهیز بیشتر دانشجویان به تجهیزات ارتباطی و آموزشی کمک خواهیم گرفت.

سعید حبیبا معاون دانشجویی دانشگاه تهران هم در این باره گفت: معاونت دانشجویی دانشگاه تهران در روزهای شیوع ویروس کرونا، در قالب طرح کمک مومنانه وام‌هایی را برای خرید وسایل هوشمند مورد نیاز کلاس‌های مجازی اعطا کرده است.

وی گفت: در این مدت ۱۲۰ وام قرض‌ الحسنه به مبلغ ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان برای خرید لپ‌ تاپ به دانشجویان نیازمند خرید وسایل هوشمند پرداخت شده است.

وی گفت: همچنین ۵۰ میلیون تومان وام هم به صورت قرض‌ الحسنه به ۵۰ نفر از دانشجویان این دانشگاه پرداخت شده است.

خبرنگار فارس این موضوع را از رییس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پیگیری کرد.

ناصر مطیعی گفت: در نخستین ترم مجازی برخی از دانشجویان اعلام می‌کردند که به ابزارهای بهره‌مندی از آموزش الکترونیکی از جمله لپ تاپ و موبایل مجهز نیستند و از این بابت کمبود داشتند. در دومین ترم کرونایی چه راهکاری برای رفع این مشکل اندیشیده شده است؟

ناصر مطیعی رییس صندوق رفاه دانشجویان در پاسخ به این سوال، گفت: در نیم سال تحصیلی جدید در حال ارسال بخش نامه ای درباره اولویت تخصیص وام ضروری به دانشگاه‌ها هستیم.

وی گفت: بر این اساس، قرار است اولویت اختصاص وام ضروری با دانشجویانی باشد که برای توسعه ابزارهای هوشمند برای استفاده از آموزش مجازی از جمله لپ تاپ و موبایل هوشمند به تسهیلات نیاز دارند.

رییس صندوق رفاه دانشجویان اظهار امیدواری کرد: افزایش قابل‌توجه مبلغ وام ضروری بتواند بخشی از مشکلات دانشجویان در زمینه ابزارهای مورد نیاز برای آموزش مجازی را حل کند.

اما با توجه به افزایش قیمت تجهیزات رایانه ای، دانشجویان می‌پرسند که مبلغ وام ضروری پس از افزایش در نیم سال تحصیلی جدید چقدر شده است؟ خبرنگار فارس این سوال را پیگیری کرده است.

مطیعی رییس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به این سوال گفت: در گذشته سقف وام ضروری یک میلیون تومان بوده است که امکان افزایش تا ۳ میلیون تومان در موارد خاص وجود داشت.

وی گفت: مبلغ وام ضروری برای همه دانشجویان از یک میلیون تومان به ۲ میلیون تومان افزایش یافت که امکان افزایش تا ۵ میلیون تومان در موارد خاص هم وجود دارد. بر اساس این گزارش بنابراین با توجه به قیمت‌های فعلی تجهیزات رایانه ای، همان طور که رییس صندوق رفاه دانشجویی تاکید کرده کمک صندوق در این باره می‌تواند بخشی از هزینه‌های مورد نظر را تامین کند و شاید با کمک دانشگاه‌ها به دانشجویان، این مبالغ بیشتر شود.
 
مرجع : فارس
کد مطلب : ۲۷۴۲۹۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما