۰

شرایط تمدید پروانه «انتقال داده بی‌سیم» تصویب شد

تاریخ انتشار
سه شنبه ۱ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۰۶
شرایط تمدید پروانه «انتقال داده بی‌سیم» تصویب شد
شرایط تمدید پروانه «انتقال داده بی‌سیم» تصویب شد

آی‌تی‌من-  حسین فلاح جوشقانی افزود: قابلیت‌هایی همچون ترابردپذیری و تحرک‌پذیری به این پروانه‌ها اضافه شده و از سوی دیگر در این مصوبه‌ پسوند «ثابت» از این پروانه‌ها حذف شده است.

براساس اعلام رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، این سازمان تصمیم گرفته تغییراتی را در پروانه‌های انتقال داده مبتنی بر فناوری بی‌سیم ثابت (FWA ) ایجاد کند.

معاون وزیر ارتباطات در تشریح جزییات جدید پروانه‌ها گفت: قابلیت ترابردپذیری (Service Portability) و تحرک پذیری (Mobility) از جمله موارد مهمی‌است که به پروانه‌ها اضافه شده تا دارندگان پروانه بتوانند از باند فرکانسی ۳۵۰۰ (که تا دوسال آینده بعنوان فرکانس نسل پنجم موبایل قابل بهره برداری خواهد بود) استفاده کنند.

وی افزود: این امکان باعث می‌شود دارندگان پروانه FWA در حوزه‌های عمده فروشی به اپراتورهای ثابت و موبایل ورود کنند. با توجه به امکان تحرک پذیری، یک دوره تنفس دو ساله برای دارندگان پروانه در نظر گرفته شده و دو سال پس از تمدید پروانه باید مانند اپراتورهای سیار ۱.۲۸ درصد از درآمد ناخالص سالیانه خود را به عنوان حق السهم پرداخت کنند.

فلاح با تاکید بر این‌که عمده تغییرات پروانه FWA در این دو حوزه بوده و دارندگان پروانه طبق مصوبه در سرویس عمده فروشی حق السهم نمی‌پردازند گفت: این تصمیم باعث می‌شود کم کم از بازار عمده فروشی هم سهمی‌ به دست بیاورند.

او درباره‌ این که در مصوبه جدید حق السهم به جای حق الامتیاز در مصوبه قبلی، پیش‌بینی شده توضیح داد: پیش از این در زمان صدور پروانه‌های  FWA، مبلغ ثابتی به عنوان حق الامتیاز دریافت شده بود، با اتمام زمان اعتبار پروانه‌ها، اپراتورها یا باید مجدداً حق الامتیاز ثابت برای تجدید پروانه پرداخت می‌کردند که از نظر رگولاتوری این دیدگاه چندان با رویکرد توسعه سرویس متناسب نبود، یا اینکه متناسب با درآمدشان به رگولاتوری تسهیم درآمد پرداخت کنند.

 فلاح ادامه داد: حسن رویکرد دوم این بود که پولی به صورت یکجا از بخش ICT خارج نمی‌شد و توسعه اپراتورها آسیب نمی‌دید. ضمن اینکه اگر در حوزه ارزش باند اختصاص یافته به اپراتورها، همه پارامترها را در نظر نگرفته باشیم، خود کسب و کار این موارد را لحاظ می‌کند اگر ارزش باند خیلی فراتر باشد اپراتور درآمد بیشتری دارد، پس تسهیم بیشتری پرداخت می‌کند. در واقع در روش تسهیم درآمد ارزش باند فرکانسی که جزو منابع ملی محدود و انفال است، حفظ می‌شود.

فلاح با بیان این‌که از سال ۱۳۸۷ تا کنون ۴ اپراتور FWA شروع به فعالیت کرده‌اند و در مجموع یک میلیون و ۸۰۰ هزار مشترک دارند، گفت: ‌با تمدید پروانه‌های جدید و اضافه شدن قابلیت‌هایی به آنها ضعف‌های چند سال گذشته در این زمینه جبران خواهد شد.

رییس رگولاتوری درباره مطالعات این سازمان روی بخش اینترنت بی‌سیم ثابت و تاثیرات آن بر اکوسیستم ICT کشور گفت:‌ روند بین المللی حاکی از رشد ۱۱۷ برابری کل بازار و رشد ۱۸۰ برابری بازار ارایه خدمات FWA در مدت ۷ سال آینده است. ضمن آنکه پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد با توسعه و تجاری سازی نسل پنجم موبایل حدود ۲۵ درصد از ترافیک این نسل متعلق به اپراتورهای FWA است.
 
مرجع : رگولاتوری
کد مطلب : ۲۷۴۳۰۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما