۰
شاید در آیفون بعدی نمایشگر هم حذف شود!

واکنش رقبا و کاربران به حذف شارژر و ایرفون از بسته‌بندی آیفون ۱۲

تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۵۶
واکنش رقبا و کاربران به حذف شارژر و ایرفون از بسته‌بندی آیفون ۱۲
واکنش رقبا و کاربران به حذف شارژر و ایرفون از بسته‌بندی آیفون ۱۲

آی‌تی‌من- اپل هفته گذشته از سری آیفون ۱۲ جدید رونمایی کرد. ۴ دستگاه این سری مجهز به فناوری نسل پنجم اینترنت موبایل و دوربین های جدید هستند، اما بدون ایرپاد و شارژر به فروش می‌رسند.

همین امر به نارضایتی بسیاری از مشتریان اپل منجر شده است. این شرکت فناوری ادعا می کند اقدام مذکور برای کاهش تاثیر تلفن های هوشمند بر تخریب محیط زیست است اما منتقدان معتقدند هدف این امر کاهش گازهای گلخانه‌ای نیست و اپل تصمیم دارد با این روش در هزینه‌های خود صرفه جویی کند.

نارضایتی مشتریان درباره تصمیم اپل در توئیتر منعکس شده است. یکی از کاربران این شبکه اجتماعی نوشت: اکنون اپل آیفون را بدون شارژر می‌فروشد. خیلی زود آنها نمایشگر دستگاه را حذف می کنند و کاربران مجبور می شوند به وسیله یک اتصال، آن را به دستگاه خود وصل کنند!

مشتریان محصولات اپل نه تنها باید قیمت ۸۰۰ دلاری برای نسخه ساده آیفون ۱۲ بپردازند که ۲۰۰ دلار بیشتر از بهای آیفون ۱۱ است، بلکه باید حدود ۹۰ دلار برای خرید ابزارهایی پرداخت کنند که قبل از این رایگان در اختیارشان قرار می گرفته است. اپل اعلام کرده کاربران می توانند با پرداخت ۳۹ دلار شارژر«مگاسیف» و ۴۹.۹۹ دلار ایرفون های بی سیم «بیت فلکس» را بخرند. 

اپل ادعا می کند  با حذف شارژر و ایرفون از آیفون ۱۲،  سالانه بیش از ۲ میلیون متریکتن  انتشار دی اکسید کربن را کاهش می‌دهد.

در همین راستا شیائومی و سامسونگ نیز اپل را مورد تمسخر قرار داده اند. سامسونگ در پست جدیدی در فیس بوک، به صورت غیر مستقیم اپل را به خاطر حذف شارژر از جعبه گوشی آیفون ۱۲ مسخره کرد است. 

سامسونگ توضیح داده است: «البته که گلکسی شما، چیزی که به دنبالش می گردید به شما ارایه می دهد؛ از ساده ترین چیزها نظیر شارژر گرفته تا بهترین دوربین و باتری و عملکرد پردازشی و حافظه و حتی نمایشگر ۱۲۰ هرتز، همگی در یک گوشی هوشمند.»

اقدام سامسونگ برای تمسخر اپل، اتفاقی بسیار جالب است؛ خصوصا با درنظرگرفتن این حقیقت که سامسونگ تجربه انجام چنین کاری را دارد و درنهایت دیدیم کاری که سامسونگ انجام داد با نتیجه معکوس همراه بود. 

اپل سال ها قبل در تصمیمی جنجال برانگیز اعلام کرد جک ۳/۵ میلی متی هدفون را از گوشی آیفون ۷ حذف می کند. در پی این اتفاق شرکت های مختلف ازجمله سامسونگ شروع به تمسخر اپل کردند؛ اما زمان خیلی زیادی نگذشته بود که سامسونگ و شرکت های دیگر نیز در مسیر اپل قدم برداشتند.

سامسونگ نخستین بار در گوشی‌های سری گلکسی نوت ۱۰ از حذف جک هدفون خبر داد. 

این موضوع باعث شده است کاربران از خود بپرسند چقدر طول می کشد تا سامسونگ نیز اقدامی مشابه اپل انجام دهد و شارژر و هدفون را جعبه گوشی‌های سری گلکسی حذف کند. 

بر اساس شایعه ای که تیرماه امسال منتشر شد، احتمال حذف شارژر از جعبه گلکسی S30 وجود دارد؛ اما با توجه به اقدام اخیر سامسونگ، فکر نمی کنیم حذف شارژر به این زودی اتفاق بیافتد. 

سامسونگ تنها شرکتی نیست که اپل را به دلیل حذف شارژر از جعبه آیفون ها تمسخر کرده است. شیائومی اقدام مشابهی در توییتر انجام داده است. 

شیائومی در توضیحات پست توییتر خود نوشت: «نگران نباشید. ما هیچ چیز از جعبه می ۱۰ تی پرو حذف نکردیم.» مطرح شدن ادعای «حذف نشدن هیچ چیز از جعبه گوشی» توسط شیائومی، اندکی عجیب است؛ زیرا شرکت چینی سال‌ها است که در جعبه گوشی های خود هدفون قرار نمی دهد. اکثر تحلیلگران می گویند شیائومی برای قرار ندادن هدفون در جعبه گوشی، انگیزه مالی دارد.

در همین راستا یک مؤسسه پژوهشی معتبر به تازگی در یادداشتی به آیفون ۱۲ و حاشیه سود اپل از فروش این گوشی اشاره و اعلام کرده اپل امسال سود کمتری از فروش آیفون کسب خواهد کرد.

آیفون ۱۲ شامل تغییرات محسوسی نسبت به نسل گذشته است و این تغییرات نه تنها در طراحی ظاهری نمود پیدا کرده اند بلکه در قابلیت ها و قطعات سخت افزاری نیز دیده می‌شوند. 

یکی از مهم ترین تغییراتی که گوشی های سری آیفون ۱۲ به خود دیده اند پشتیبانی از شبکه 5G است. یکی دیگر از بهبودهای آیفون های جدید، بهره مندی همه آن ها از نمایشگر OLED (نسخه ای سفارشی با نام Super Retina XDR) است. در سال های گذشته صرفا گوشی های رده بالای اپل از نمایشگر OLED استفاده می کردند؛ اما امسال آیفون ۱۲ مینی و آیفون ۱۲ هم از این نمایشگر بهره می‌گیرند.

یادداشت تحلیلی Barclays که نخستین بار توسط رسانه 9to5Mac دیده شد، به این موضوع اشاره می کند که اپل تصمیم گرفته است در مدل های پرو از آیفون ۱۲، کانفیگ پایه را به جای ۶۴ به ۱۲۸ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی مجهز کند. 

یکی از مهم ترین اخباری که درباره آیفون ۱۲ منتشر شد این بود که اپل هدفون سیمی ایِرپادز (EarPods) و شارژر را از جعبه دستگاه حذف کرده است. 

این موضوع سیلی از انتقادات به همراه داشت و شماری از کاربران با خود فکر کردند که ممکن است بسیاری از مردم نخواهند سراغ تهیه آیفون جدید بروند. 

کاربران می گویند اپل با حذف شارژر و هدفون در تلاش است هزینه‌های اضافه آیفون ۱۲ را جبران کند.

مؤسسه Barclays اعلام کرده اقدام اپل نمی تواند هزینه های مربوط به استفاده از نمایشگر OLED و مودم 5G و حافظه ذخیره سازی پایه ۱۲۸ گیگابایتی (در مدل های پرو) را جبران کند و همین موضوع باعث می شود امسال به احتمال زیاد حاشیه سود اپل از فروش آیفون کمتر از سال های قبل باشد. 

کاهش حاشیه سود مشکل خاصی متوجه اپل نمی‌کند؛ اما قطعا باعث نگرانی سرمایه گذاران می‌شود.

 Barclays می گوید ممکن است بسیاری از مشتریان سراغ گوشی ۹۹۹ دلاری اپل یعنی آیفون ۱۲ پرو نروند و به جای آن به تهیه آیفون ۱۲ مینی با قیمت ۷۲۹ دلار تمایل نشان دهند. 

این مؤسسه تخمین می زند که استقبال از گوشی ۸۲۹ دلاری اپل یعنی آیفون ۱۲ معمولی هم زیاد باشد. 

اگر این اتفاق رنگ حقیقت به خود بگیرد، میانگین قیمت فروش (ASP) آیفون های اپل کاهش می یابد. 

در این گزارش همچنین آمده است که به طور کلی برچسب قیمت ۸۲۹ دلاری مدل معمولی آیفون ۱۲ می تواند باعث شود که اکثر مردم سراغ تهیه آیفون ۱۲ مینی و همچنین مدل معمولی آیفون ۱۱ (که اکنون ۵۹۹ دلار قیمت دارد) بروند؛ دلیل استقبال خوب از آیفون ۱۱ این خواهد بود که 5G به تازگی آغازبه کار کرده [و ممکن است افراد زیادی به آن نیاز نداشته باشند].

حذف کردن حافظه ۶۴ گیگابایتی از آیفون ۱۲ پرو و آیفون ۱۲ پرو مکس برای مشتریان اتفاقی منطقی است و اکثر مردم سراغ تهیه گوشی هایی با کانفیگ ۱۲۸ گیگابایتی می‌روند. 

این اقدام اپل، اساسا هزینه استفاده از حافظه ذخیره سازی را دوبرابر کرد؛ زیرا حافظه های NAND به صورت سالانه پنج درصد گران تر می شوند. اضافه کردن شبکه 5G مبتنی بر موج میلی متری (mmWave) به تمامی چهار مدل آیفون ۱۲ در آمریکا نیز باعث می شود حاشیه سود ناخالص اپل کمتر باشد.

Barclays در ادامه گزارش تحلیلی خود به آثار تأخیر در عرضه آیفون ۱۲ مینی و آیفون ۱۲ پرو مکس روی سهام اپل پرداخته است.

 Barclays همچنین می گوید اپل در جریان برگزاری مراسم خود دلیل قانع کننده ای برای اعلام این موضوع که چرا مشتریان به 5G نیاز دارند اعلام نکرد.
 
کد مطلب : ۲۷۴۵۴۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما