۰

استفاده از پیام‌رسان خارجی در مدارس ممنوع است

تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۰۲
استفاده از پیام‌رسان خارجی در مدارس ممنوع است
استفاده از پیام‌رسان خارجی در مدارس ممنوع است

آی‌تی‌من-  محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش در جمع خبرنگاران گفت: در تمام مدارس، استفاده از شاد تعیین شده است و اجازه ندارند که از سایر پیام‌رسان‌های خارجی استفاده کنند.

وی گفت: در نهمین نشست گفت‌وگوی هفته، میزبان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بودیم؛ این نشست هر دو هفته یکبار با حضور یکی از اعضای کابینه و با هدف بررسی مسایل مشترک آموزش و پرورش و آن دستگاه‌ برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: در این نشست درباره توسعه شبکه شاد و رفع مسایل و مشکلات توسعه آن، هوشمندسازی مدارس و یکپارچه‌سازی سامانه‌های آموزش و پرورش، گفت‌وگو شد؛ چند مدیرکل استان‌ها، مواردی که را جمع‌بندی کرده بودند به نمایندگی از سایر استان‌ها به استحضار وزیر ارتباطات رساندند و وی هم زمینه‌های کار را مورد بحث قرار داد و گروه مشترکی حاصل این نشست شد که مسایل را به طور دقیق، جزئی و تفصیلی بررسی کرده و تصمیم‌گیری کنند.

حاجی‌میرزایی افزود: امروز بستر آموزش مجازی به دلیل شیوع کرونا به یک بستر واقعی تبدیل شده است و لازم است برای توسعه این بستر، رفع اشکالات و موانع آن و ایمن‌سازی استفاده دانش‌آموزان از این فضا و بستر، تدابیری اندیشیده شود که مباحث خوبی مطرح شد و امیدوارم با تفاهماتی که به عمل آمد، شاهد پیشرفت کار باشیم.

  علت حضور آنلاین وزیر ارتباطات در جلسه
وی در خصوص حضور ویدئوکنفرانسی وزیر آموزش و پرورش در این نشست، گفت: علت حضور ویدئوکنفرانسی آقای جهرمی‌ در این نشست این بود که یکی از فرزندان ایشان، علائم کرونا را نشان داده بود و تست داده بودند و چون نتیجه تست، عصر امروز مشخص می‌شود؛ به همین دلیل احتیاط کردند که در جمع همکاران ما حاضر شوند.

وزیر آموزش و پرورش درباره مشکلات کندی اینترنت شاد با تأکید بر اینکه اینترنت شاد برای معلمان و دانش‌آموزان رایگان است، اظهار کرد: قطعا استفاده از اینترنت در شبکه شاد چه برای معلمان و چه برای دانش‌آموزان رایگان است و اگر کسی در تأمین اینترنت رایگان با مشکلی مواجه است حتما اعلام کند؛ وزارت ارتباطات عنوان کرد مواردی که برخی اعلام کرده بودند، بررسی شد و واقعی نبود.

وی ادامه داد: در برخی ساعات روز که به دلیل ترافیک بالا با مشکلاتی مواجه می‌شویم، بخشی نیازمند این است که زیرساخت فنی شاد توسعه پیدا کند که همراه اول برای تقویت آن اقدام کرده است و وزارت ارتباطات هم برای حمایت از همراه اول در تقویت زیرساخت‌ها، همکاری کرده و قول مساعدت داده است و نکته دیگر اینکه ترافیک را در پنج قطب اصلی کشور بین آذربایجان شرقی، فارس، تهران، خراسان و اصفهان توزیع کنند که می‌تواند در کاهش بارترافیکی در ساعات پرمصرف، موثر باشد. در آموزش و پرورش با توزیع زمان کلاس‌ها از صبح تا بعدازظهر، تلاش کردیم که ساعات 10 تا 12 که با ترافیک بیشتری مواجه هستیم، حجم کمتری از بار را متوجه این ساعت کنیم.

حاجی‌میرزایی درباره هدیه اینترنت معلمان، گفت: اینترنت معلمان بدون هیچ محدودیتی در شبکه شاد، رایگان است و آن 20 گیگ برای کارهایی بود که معلمان خارج از شبکه شاد برای آماده کردن محتوای درسی‌شان انجام دهند، وزارت ارتباطات اختصاص داده بود؛ نیازی به اینترنت نیست زیرا معلمان در شبکه شاد می‌توانند تمام کارهایشان را پیگیری کنند.

وی در واکنش به این جمله که برخی معمان برای اینترنت هزینه می‌دهند، بیان کرد: اگر موردی هست به ما منعکس کنند تا پیگیری کنیم چون اینترنتی که روی شاد استفاده می‌شود، رایگان است و تمام اپراتورها که خدمات اینترنت را ارایه می‌دهند، اعمال می‌کنند.

  استفاده از پیام‌رسان خارجی ممنوع
وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که «الزام استفاده از شاد برداشته شده است و در برخی مدارس از پیام‌رسان‌های دیگری استفاده می‌کنند»، اظهار کرد: در تمام مدارس، استفاده از شاد تعیین شده است و اجازه ندارند که از سایر پیام‌رسان‌های خارجی استفاده کنند؛ شاد امکانات خیلی خوبی را در اختیار آنها قرار داده است و ظرفیت و تنوع خدماتی که الان در «شاد» وجود دارد در هیچ یک از سرویس‌های خدمت رسان آموزشی وجود ندارد و خوشبختانه آمار استفاده و پیوستن به شاد هم مخالف چیزی است که شما می‌گویید یعنی هم روز به روز میزان استفاده از شاد افزایش یافته و مشکلات آن کاهش می‌یابد.

وی گفت: بزرگترین پلتفرم داخلی که بیشترین کاربر و زمان استفاده را دارد، فعال کردیم؛ مجال این را نداشتیم که ابتدا طراحی، آزمایش و بعد اجرا کنیم و باید به سرعت فعال می‌شدیم؛ این در مسیر حرکت، خود را کامل می‌کند و قطعا همه کسانی که از شاد استفاده می‌کنند، می‌توانند شهادت دهند که روز به روز، این امکان فراهم‌تر شده است و ضمن اینکه برای بخش خصوصی که مایل است خدمات آموزشی ارایه دهد، یک دستورالعملی را تدوین و ابلاغ کردیم؛ کسانی که می‌خواهند خدمات اضافه‌ای را از نظر آموزشی ارایه دهند، چون خدمات آموزش رسمی‌از طریق شاد ارایه می‌شود، ترتیبات کار در آیین‌نامه مشخص است.

حاجی‌میرزایی در واکنش به این جمله که اگر مدرسه‌ای از پیام‌رسان دیگری استفاده کند باید جوابگو باشد»، گفت: بله، اگر اعلام شود حتما رسیدگی خواهد شد.وی درباره کیفیت آموزش در سامانه شاد، اظهار کرد: اکنون هم کیفیتی که در شاد ارایه می‌شود، کیفیت بالایی است زیرا از بهترین دبیران استفاده کردیم و محتوای آموزشی را در تمام پایه‌ها و مقاطع تحصیلی روی شاد عرضه کردیم. برخی از مشکلات مربوط به زیرساخت‌های فنی است که شناسایی شده و در صدد حل و رفع آنها هستیم. نویدی که می‌توانم بدهم این است که شاد هر هفته با هفته قبل متفاوت است و خدمات بهتر و هموارتری به دانش‌آموزان و معلمان ارایه خواهد کرد.

  اختیار خانواده‌ها بین آموزش حضوری و مجازی
وزیر آموزش و پرورش درباره گلایه برخی خانواده‌ها مبنی بر اینکه دانش‌آموزان خیلی به درس دل نمی‌دهند، گفت: ما به عنوان متولیان آموزش و پرورش از ابتدا توصیه‌مان به خانواده‌ها این بوده و الان هم هست که آموزش حضوری بهترین و باکیفیت‌ترین آموزش است؛ کارکرد مدارس، کارکرد بسیار متنوعی است و علاوه بر آموزش، به جنبه‌های تربیتی توجه می‌شود. ارتباط چهره به چهره معلم و دانش‌آموز و ارتباط همسالان با هم ویژگی‌های بسیار زیادی دارد و امتیازات بسیار زیادی دارد که قابل مقایسه با آموزش مجازی نیست.

وی ادامه داد: خبری گرفتم که بسیاری از کشورهای اروپایی که محدودیت تردد ایجاد کردند و ساعاتی از شب را تقریبا به صورت حکومت نظامی ‌اعلام کردند که فردی حق تردد ندارد اما مدارس را نبستند؛ مدارس باید باز و فعال باشد و ما ترجیح‌مان این است که بچه‌ها حضوری در مدرسه باشند؛ بنابراین خانواده‌هایی که نگران هستند از آموزش حضوری استقبال کنند و با مراجعه به مدرسه از میزان رعایت مقررات بهداشتی در مدرسه هم اطمینان حاصل کنند.
حاجی‌میرزایی افزود: اگر خانواده‌ای نگران است، تا زمانی که نگرانی‌اش رفع شود، آموزش مجازی هست و همه تلاش ما این است که این آموزش باکیفیت باشد.

وزیر آموزش و پرورش در واکنش به این جمله که «برخی معلمان نگران هستند که چون روند آموزش مجازی کندتر از آموزش حضوری است، نتوانند کتاب درسی را تمام کنند و این احتمال است که بخشی از کتب درسی حذف شود»، گفت: به هیچ وجه اینگونه نیست؛ معاونان آموزش ابتدایی و متوسطه، زمان‌بندی تمام دروس را استخراج و ابلاغ کردند که هم در تلویزیون، هم شاد و هم در آموزش حضوری دقیقا طبق زمان‌بندی به پیش می‌رویم و کل محتوا را تا پایان سال پیگیری خواهیم کرد.   وی گفت: از ابتدای سال هم اعلام کردیم که هیچ دانش‌آموزی از آموزش محروم نخواهد بود و از طریق آموزش حضوری، شاد، تلویزیون و توزیع بسته‌های آموزشی خودآموز، در جریان آموزش قرار می‌گیرند و همه محتوای آموزشی را به طور کامل و باجدیت پیگیری خواهیم کرد.حاجی‌میرزایی افزود: به هرحال وقتی جریان آموزشی از وضعیتی که ده‌ها سال تجربه شده به وضعیت جدید تغییر پیدا می‌کند، نیازمند مشارکت همگان اعم از خانواده‌ها، معلمان، دانش‌آموزان و مدیران مدارس است و با همکاری همگان پیگیری کنیم و اجازه نمی‌دهیم در امر آموزش دانش‌آموزان اختلالی به وجود آید.

  گلایه از شایعه رایگان نبودن اینترنت شاد
محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در این نشست از سنجش زیرساخت اینترنت کشور توسط شبکه شاد و تولید تبلت دانش‌آموزی تا چند ماه دیگر خبر داد.وی پس از استماع سخنان تعدادی از مدیران کل و با تبریک حلول ماه ربیع الاول، اظهار کرد: بر اثر شیوع کرونا، شرایطی در دنیا پیش آمد و سبک‌های زندگی به شدت تحت تاثیر قرار گرفت و یکی از حوزه‌هایی که تحت تاثیر قرار گرفت، بخش آموزش کشورهاست که بسیاری از کشورها آمادگی لازم را برای مواجهه با این پدیده نداشتند.

وی افزود: آموزش و پرورش تلاش‌های زیاد و ارزشمندی را در چند ماهه اخیر انجام داد و در استمرار آموزش دانش‌آموزان شاهد مجاهدت همه کادر آموزش و پرورش کشور بودیم و در این شرایط سخت معلمان صحنه‌های بزرگی از ایثار و فداکاری خود خلق کردند.

آذری جهرمی درباره خدمات معلمان در دوران کرونا، گفت: فرهنگیان همواره جزو طبقه پیشتاز جامعه هستند و مجاهدت‌های‌شان از سایر نهادها کمتر نیست و باید این مجاهدت‌های فرهنگیان در ایام کرونا مستندسازی و در تاریخ ثبت شود.

وی با گلایه از شایعه رایگان نبودن اینترنت شاد و سانسور سخنانش در رسانه ملی، افزود: اتفاقات خوبی در شبکه شاد افتاد و ظرفیت‌سازی خوبی انجام شد؛ هیچ پلتفرمی‌ در کشور همانند شبکه شاد زیر بار اینترنتی نبوده و حتی این تعداد مخاطب نیز نداشته است اما اشکالاتی هم دارد بنابراین همه باید برای رفعش مشکلات شبکه شاد تلاش کنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: یکی از اشکالات شبکه شاد، عدم دسترسی 3.5 میلیون دانش‌آموز به این شبکه است و این موضوع برای آینده کشور خوب نیست؛ بنابراین همه تلاشمان را می‌کنیم تا این آمار کاهش یابد.

  هوشمندسازی ۶۷ هزار مدرسه انجام شد
وی با بیان اینکه امروز همه کشور تحت پوشش نسل سوم اینترنت قرار دارد و روستاهای بالای۲۰ خانوار نیز به این شبکه متصل هستند، گفت: آموزش‌های مجازی که از طریق شبکه شاد ارایه می‌شود، اولین شبکه‌ای بود که زیرساخت شبکه اینترنت ما را به طور جدی محک زد.

وی درخصوص تفاهم‌نامه هوشمندسازی مدارس که در گذشته بین دو وزارتخانه منعقد شده نیز گفت: در هوشمندسازی مدارس، تجهیز مدارس بر عهده آموزش و پرورش و ارایه زیرساخت‌ها بر عهده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است؛ تاکنون هوشمندسازی ۶۷ هزار مدرسه انجام شده است و در فاز بعد بیشتر مدارس را به فیبر نوری مجهز می‌کنیم؛ البته این کار در در روستاها زمان‌بر است.

وی افزود: در بحث خدمات اپلیکشن‌ها در آموزش و پرورش کارهای خوبی انجام شده است و استارت آپ‌هایی خدمات صوتی، تصویری و دیجیتالی خوبی ارایه داده‌اند اما این موضوع نیازمند سیاست‌گذاری از سوی آموزش و پرورش است.

  تولید تبلت دانش‌آموزی از چند ماه دیگر
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه استارت آپ‌ها ظرفیت خوبی دارند و می‌توانند در بخش‌های مختلف کمک کنند، اظهار کرد: از شرکت‌ها حمایت کردیم و ظرف چند ماه آینده می‌توانند تبلت ارزان قیمت تولید و در اختیار دانش‌آموزان قرار دهند که قیمت این تبلت‌ها  حدود دو تا سه میلیون تومان خواهد بود اما این قیمت هم برای برخی خانواده‌ها دشوار است و باید در این زمینه چاره‌ای اندیشید.وی ادامه داد: با تعدادی از نهادهای حمایتی از جمله بهزیستی، بنیاد مستضعفان، ستاد اجرای فرمان حضرت امام ره،  بنیاد برکت  و ... هماهنگ کردیم و مقرر شد تا بخشی از تبلت مورد نیاز دانش‌آموزان مناطق محروم را تهیه کنند.

  یارانه اینترنت رایگان؛ روزی 3 میلیارد تومان
آذری جهرمی‌تصریح کرد: روزانه سه میلیارد تومان یارانه بابت اینترنت رایگان به آموزش و پرورش از طرف دولت پرداخت می‌شود، بیش از یک میلیون و۶۰۰ هزار نفر در زمان اوج مصرف از اینترنت رایگان استفاده می‌کنند و ۸ و نیم میلیون نفر روزانه از اینترنت رایگان استفاده می‌کنند.وی گفت: اینترنت رایگان را برای همه دانش‌آموزان و معلمان رسمی‌ و غیررسمی ‌ارایه دادیم، نیاز هر یک از کاربران در ماه حدود ۷ گیگابایت است اما حدود۲۰ گیگابایت برای هر معلم طی سه ماه ارایه دادیم.

  پیش بینی بار سنگین ترافیک در آذر ماه
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره افزایش سرورها و ظرفیت‌های اینترنتی، گفت: در ۴ قطب کشور باید سرورها را توزیع کنیم و نیاز به استقرار سرورها درهمه استان‌ها نیست؛ اما پیش‌بینی می‌کنیم آذرماه بارترافیکی سنگینی در شبکه اینترنت کشور داشته باشیم.وی با بیان برگزاری جلسه با مسوولان شبکه شاد افزود: امیدواریم با تلاشی که انجام می‌شود این اپلیکشن خدمات را به طور مناسب و مورد رضایت خانواده‌ها و جامعه فرهنگیان ارایه دهد.

آذری جهرمی گفت: بر اساس برنامه ششم توسعه موظفیم اینترنت مدارس شهرهای زیر۲۰ هزار نفر را رایگان کنیم اما امروزه اینترنت همه مدارس را رایگان کردیم.وی با بیان اینکه دانش بیشتر دانش‌آموزان نسبت به فضای مجازی در مقایسه با والدین‌شان یکی از مشکلات و موانع در مسیر کنترل دانش‌آموزان توسط والدین است، اظهار کرد: همواره تلاش می‌کردیم گوشی وارد مدرسه نشود چون از آسیب‌های آن مطلع بودیم اما امروز مدرسه وارد گوشی شده است و ناچار به استفاده دانش‌آموزان از گوشی تلفن همراه هستیم. بنابراین باید دوره‌های آموزش مهارت برای کنترل حضور کودکان در فضای مجازی ارایه شود.

  تدوین نحوه کنترل والدین و معلمان در اینترنت
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اعلام تدوین نحوه کنترل والدین و معلمان در اینترنت افزود: باید دانش نسل قبل را افزایش دهیم و افزایش توانمندی خانواده‌ها در استفاده از فضای مجازی باید در دستور کار باشد و می‌توان ساختار جدید به عنوان معاونت آموزش مجازی در وزارت آموزش و پرورش پیش بینی کرد که مشترکا و از سوی دو وزارتخانه تاسیس این معاونت را از رییس جمهور درخواست کردیم.

وی گفت: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در کنار آموزش و پرورش است اما زحمت اصلی برعهده فرهنگیان است و برای رفع مشکلات شبکه شاد تلاش می‌کنیم تا بهترین محتوا آموزشی در اختیار دانش‌آموزان در همه مناطق کشور  قراردهیم تا عدالت آموزشی محقق شود.

آذری جهرمی‌گفت: با پیشنهاد وزیر آموزش و پرورش در خصوص افزایش استارت آپ‌ها در حوزه تعلیم و تربیت، آموزش معلمان و خانواده‌ها و ایجاد هنرستان‌های فناوری اطلاعات و ....  موافقم و نماینده‌ای برای این موضوع تعیین و تفاهم نامه‌ای امضا خواهیم کرد.

  وضعیت نامطلوب اینترنت در روستاها
محمدعلی واقعی، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی نیز در برنامه ویدئو کنفرانسی گفتگوی هفته که با وزاری آموزش و پرورش و فناوری اطلاعات از طریق شبکه شاد، برگزار شد، خواستار تکمیل طرح اتصال صددرصدی مدارس استان به شبکه ملی اطلاعات شد و گفت: این امر باید به گونه‌ای صورت گیرد که مناطقی که با تلفن همراه به اینترنت متصل هستند بتوانند با خطوط ADSL  متصل شوند و مناطقی که هیچ امکانی جهت اتصال ندارند با شبکه تلفن همراه این امکان ایجاد شود.

وی افزود: بهبود کیفیت اینترنت به خصوص در مناطق روستایی، مرزی و عشایری ضروری‌ترین نیاز استان در بحث آموزش‌های مکمل و غیر حضوری است.

به گزارش ایسنا، وی با بیان بالارفتن هزینه تجهیزات و نگهداری دیتا در ادارات کل با توجه به تحریم‌ها، گفت: لازم است دیتا سنتری در مراکز استان‌ها ایجاد شده تا ادارات کل از مزایای آن بهره‌مند شده و در بسیاری از هزینه‌ها نیز صرفه‌جویی شود.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، کاهش ترافیک بسیاری از سایت‌ها و عدم انتقال ترافیک به خارج از استان را از دیگر مزایای استقرار دیتا سنتر در مراکز استان‌ها دانست و گفت: چنانچه فضای‌ هاستینگ دیتا به استان‌ها تخصیص یابد، بسیاری از مشکلات دانش‌آموزان و معلمان در ارسال و دریافت محتوای آموزشی مرتفع خواهد شد.

  فقر و هزینه‌های اینترنت آموزشی
دبیر شورای آموزش و پرورش خراسان جنوبی با بیان افت شدید پهنای باند با وجود افزایش مودم‌های سیار در مناطق، افزود: با توجه به فقر اقتصادی خانواده‌ها به ویژه در مناطق روستایی، مرزی و عشایری ضروری است هزینه اینترنت برای دانش‌آموزان این مناطق رایگان شود.
مدیرکل آموزش و پرورش در خراسان جنوبی با بیان اینکه اتصال همزمان دانش‌آموزان و مدارس با پهنای باند موجود ، مدارس را با مشکل زیادی مواجه کرده است، گفت: پهنای باند و حجم مصرفی به ویژه در آپلود فایل تنها برای یک یا دو کاربر کافی است؛ لذا پیشنهاد می‌شود اینترنت پر سرعت از بستر فیبر نوری با هزینه مناسب به استان اختصاص یابد.

وی افزود: ایجاد رشته‌های تحصیلی مرتبط با فناوری اطلاعات در هنرستان‌ها و مشارکت وزارت ارتباطات در تجهیز این هنرستان‌ها می‌تواند زمینه‌ساز تربیت نیروی متخصص بومی‌شده و بسیاری از مشکلات را در آینده مرتفع کند.واقعی یادآور شد: وضعیت اینترنت در مناطق روستایی مطلوب نیست و مدارس استان در اتصال به شبکه ملی اطلاعات با اشکالات متعددی دست به گریبان هستند.وی گفت: ضرورت همکاری درتامین اعتبار برای تأمین تجهیزات هوشمندسازی و تولید محتوای آموزشی،کمک و مساعدت وزارت ارتباطات در تهیه گوشی و تبلت برای دانش‌آموزان روستایی به ویژه مناطق مرزی استان، مشارکت در هوشمندسازی مدارس با رویکردهای فناوری‌های جدید علمی ‌و پوشش کامل مدارس شهری در طرح اتصال مدارس به شبکه ملی اینترنت از دیگر خواسته‌ها و پیشنهادات است.
 
مرجع : فارس
کد مطلب : ۲۷۴۵۵۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين