۰
عضو هیات نمایندگان اتاق تهران:

پیامد برخورد سنگین با پلتفرم‌ها ناامیدی است

تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۰۷
پیامد برخورد سنگین با پلتفرم‌ها  ناامیدی است
پیامد برخورد سنگین با پلتفرم‌ها ناامیدی است

آی‌تی‌من- افشین کلاهی افزود: مسوولیت پلتفرم‌های انتشار محتوا و شبکه‌های اجتماعی درباره محتوا، از بحث‌های قدیمی‌است. صرفه نظر از اینکه محتوایی به سفارش یا توسط خود پلتفرم تولید می‌شود، باید به این بحث قدیمی‌در مورد آپارات توجه کرد. بعید می‌دانم در دنیا مسوولیت محتوا را بر گردن پلتفرم‌ها بیندازند و آن‌ها را درباره محتوا مورد تعقیب قضایی قرار دارند و برخورد کنند. 

وی اضافه کرد: نمونه آن، تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی از سوی گروه‌های تروریستی بود. شبکه‌های اجتماعی مثل فیس‌بوک پس از انتشار محتوای این گروه‌ها تذکر گرفتند. پیش از تذکر هم بر اساس پروتکل‌های تعریف‌شده در این شبکه‌های اجتماعی از ابزارهایی برای جلوگیری از تولید محتوای تروریستی استفاده می‌شود که خیلی دقیق نیست و به همین دلیل محتوا را باکمی‌تاخیر حذف می‌کند.

وی گفت: با این‌حال این شبکه‌های اجتماعی به‌عنوان پلتفرم‌های تولید محتوا، دچار پیگیری قضایی نشدند. مثال دیگری می‌تواند به ساده‌سازی مساله کمک کند. فرض کنید در یک خودروی متعلق به حمل‌ونقل عمومی، فردی جرمی‌را مرتکب شود، آیا راننده خودرو مقصر وقوع جرم است و باید مورد پیگیری قضایی قرار بگیرد؟ ازاین‌دست مثال‌ها بسیار است. به نظر می‌رسد پس از ماجرای آپارات باید یک‌بار برای همیشه مساله مسوولیت و تقصیر پلتفرم‌ها در انتشار محتوای مجرمانه را مشخص کنیم.

کلاهی گفت: موضوع دیگر در مورد ماجرای آپارات، سنگینی حکمی‌است که قاضی تعیین کرده است. به نظر می‌رسد این حداکثر مجازات قابل‌تعیین بوده است. شدت برخورد با آپارات، انعکاس خوبی در اکوسیستم استارت‌آپی ایران ندارد. 

وی افزود: در فضایی که قرار است آینده اقتصاد ایران و اشتغال پایدار در آن رقم بخورد، چنین برخوردهایی زمینه را برای مهاجرت هرچه بیشتر و سریع‌تر نیروی کار ماهر و تحصیل‌کرده ایرانی فراهم می‌کند. کورسوی امیدی که در اکوسیستم استارت‌آپی برای ساختن آینده وجود دارد، با صدور چنین احکامی‌ضعیف و ضعیف‌تر می‌شود. 

به گفته او بسیاری از فعالان حوزه آی تی و کسب‌وکارهای نو دست از فعالیت می‌کشند چراکه کسب‌وکار به معنای صرف عمر در راه‌اندازی و پیشرفت یک تجارت است. هر فردی پیش از دست‌به‌کار شدن، ریسک‌های کار را برمی‌شمرد و صدور احکام سنگین برای فعالان حوزه کسب‌وکارهای نو یکی از این ریسک‌هاست که می‌تواند هر تلاشی را در نطفه خفه کند.

وی همچنین افزود: پیشرفت کسب‌وکارهای نو در ایران مثل آپارات به نفع جامعه و حاکمیت است. در شرایطی که برخلاف نظر کارشناسان، پلتفرم‌های بین‌المللی مثل یوتیوب فیلتر است، آپارات توانست به‌عنوان یک نمونه موفق داخلی عمل کند و این به نفع سیاست‌های حکومت است. اما چنین برخوردهایی با آپارات نشان می‌دهد نوعی سرگشتگی و ندانم‌کاری در تصمیم‌گیری درباره این پلتفرم‌ها وجود دارد که ادامه آن، به اشتغال پایدار و اقتصاد ایران آسیب می‌زند.  
کد مطلب : ۲۷۴۶۶۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين