۰

موبایل و خطر بروز اختلالات اسکلتی در ایرانی‌ها

تاریخ انتشار
شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۵۹
موبایل و خطر بروز اختلالات اسکلتی 
در ایرانی‌ها
موبایل و خطر بروز اختلالات اسکلتی در ایرانی‌ها

آی‌تی‌من-  وی گفت: در حال حاضر کشور چین رتبه اول استفاده از اسمارت فون و کشور ما نیز جزو دوازده کشور اول در استفاده از آن است.

این فیزیوتراپیست افزود: به دلیل سهولت استفاده و در دسترس بودن آن، عوارض روانی زیادی برای استفاده کنندگان ایجاد شده است به صورتی که حتی استفاده کنترل نشده و مرضی از اسمارت فون می‌تواند منجر به وابستگی شدید و حتی ایجاد اعتیاد به گوشی هوشمند شود.

وی با بیان اینکه مشکلات روانی از جمله وضعیت سلامت روان ضعیف، افسردگی، نگرانی، کاهش عملکرد، کاهش توجه و تمرکز، و اختلال در ارتباطلات اجتماعی از جمله عوارض استفاده زیاد از آن است.

مختاری‌نیا افزود: در کنار مشکلات روانی که بسیار حائز اهمیت است مساله مهم دیگر ایجاد اختلالات اسکلتی عضلانی همراه با استفاده زیاد از گوشی هوشمند است به گونه ایکه در این افراد آسیب‌های ناحیه گردن، شانه، مچ دست و انگشتان شایع است.

وی گفت: خم شدن گردن حین کار با گوشی می‌تواند فشاری معادل ۲۷ کیلوگرم به ستون فقرات گردنی وارد کند. اگر گردن به اندازه ۱۵ درجه خم شود این فشار حدود ۱۳ کیلوگرم است.

دانشیار گروه ارگونومی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران افزود: قرار گرفتن در یک وضعیت ثابت خم گردن، برای مدت طولانی در حالی که اندام فوقانی نیز هیچگونه حمایتی ندارد و حرکات تکراری انگشتان (بخصوص در حالت یک دستی) در حال انجام است باعث آزردگی عضلانی، افزایش گشتاور روی ستون فقرات گردنی و در طولانی مدت منجر به آرتروز مفاصل گردن، اسیب به دیسک‌های گردن و ایجاد التهابات تاندونی در عضلات اندام فوقانی و انگشتان می‌شود.این استاد دانشگاه تاکید کرد: بهترین حالت استفاده از گوشی حالت نشسته، در حالی که سر در راستای تنه قرار گرفته، است و از طرفی ناحیه ساعد نیز باید حمایت شود. افراد باید گوشی را با هر دو دست خود نگه داشته و حین کار از هر دو انگشت شست خود استفاده کنند. از قرار گرفتن در یک وضعیت ثابت برای مدت طولانی‌تر از بیست دقیقه خودداری شود و در حین کار با انجام حرکات کششی و ماساژ عضلات دست، امکان گردش خون و بهبود خستگی در اندام فوقانی را فراهم کنید.
 
کد مطلب : ۲۷۴۶۸۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما