۰
گزارش موسسات آماری مختلف نشان داد

بازار موبایل چین در تسخیر هواوی

تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۰۹
بازار موبایل چین در تسخیر هواوی
بازار موبایل چین در تسخیر هواوی

آی‌تی‌من- در این گزارش اوضاع بازار جهانی این صنعت، همان چیزی را نشان می‌دهد که لی جون سرمایه‌گذار معروف چینی اعلام کرده بود. فرقی نمی‌کند که به گزارش کدام موسسه آماری نگاه کنیم؛ آمارهای  Canalys، IDC  و Couterpoint  به صورت مشترک نشان می‌دهند بازار چین در دست هواوی است. پس از هواوی، شرکت‌های ویوو  و اوپو قرار دارند و اپل نیز جایگاه پنجم را در بازار کشور چین کسب کرده است. 

۵ تولیدکننده برتر در چین، مجموعا ۹۵.۲ درصد از سهم بازار را در اختیار دارند. مجموع دستگاه‌های عرضه‌شده به بازار از سوی این شرکت‌ها به عدد ۷۹ میلیون دستگاه می‌رسد. در تحلیل‌های موسسه Canalys می‌توان افت ۸ درصدی بازار گوشی‌های هوشمند در چین را نسبت به ۳ ماهه گذشته مشاهده کرد. 

اگر بخواهیم این موضوع را نسبت به سال گذشته بسنجیم، شاهد افتی ۱۵ درصدی را در این بازار خواهیم کرد. در ۳ماهه سوم سال ۲۰۲۰ مجموعا ۸۳ میلیون دستگاه گوشی هوشمند در بازار چین عرضه شده است.

هواوی در ۳ماهه سوم سال ۳۴.۲ میلیون دستگاه گوشی موبایل راهی بازار چین کرده است. 

سهم بازار هواوی در بازه زمانی مشابه در سال گذشته ۴۲.۵ درصد بود و ۳ماهه اخیر به ۴۴.۳ درصد رسیده است.

شرکت‌های ویوو و اوپو توانسته‌اند جایگاه‌های دومی و سومی را برای خود حفظ کنند؛ اما تعداد عرضه‌شان به ترتیب ۱۳ و ۱۸ درصد کاهش داشته است. 

اپل با عرضه ۵.۱ میلیون آیفون، نسبت به آمار سال گذشته ۱ درصد افت کرده است. 

اما با این حال توانسته است در ۳ماهه سوم سال، آيفون‌های قبلی موجود در انبارهایش را کاهش دهد تا فضای انبارهایش را برای سری آیفون ۱۲ در ۳ماهه آخر سال باز کند.

در فصل پایانی سال و هم‌زمان با اینکه تولیدکنندگان اصلی تلفن همراه محصولات جدیدشان را به بازار می‌آورند، رقابت گوشی‌های هوشمند 5G هم وارد فاز شدیدتری خواهد شد. 

این موضوع شامل سری جدید گوشی‌های Mate40 که به تازگی در بازار چین عرضه شده‌اند نیز می‌شود.

با اضافه شدن شرکت‌های تامین ‌کننده قطعات باکیفیت همچون سونی، اینتل، AMD و... به جمع شرکت‌هایی که مجوز تجارت با هواوی را از دولت ایالات متحده آمریکا دریافت کرده‌اند، هواوی چشم‌اندازی روشنی را برای بازگشت پرسرعت به اوج در برابر خود می‌بیند.

با اضافه ‌شدن شرکت‌ «سونی» به جمع شرکت‌های دارای مجوز از ایالات متحده آمریکا برای همکاری با هواوی تقریبا تمامی تامین‌کنندگان اصلی قطعات هواوی امکان همکاری مجدد با این شرکت را به دست آورده‌اند. 

این در حالی است که شرکت «کوآلکام» یکی از تامین‌کنندگان تراشه‌های گوشی همراه در دنیا نیز در آستانه دریافت مجوز همکاری با هواوی است. 

این نکات مثبت به همراه تغییر ریاست جمهوری آمریکا نوید بازگشت هواوی به دوران خوش گذشته را می‌دهد.

 جنگ تجاری آمریکا و چین باعث شده تا شرکت‌های متعددی در سراسر دنیا بین این جنگ تجاری گرفتار شوند. 

جنگی که آمریکا آن را برای متوقف کردن یا کاهش سرعت رشد اقتصاد و تکنولوژی در چین آغاز کرد. 

در این جنگ تجاری، ضرری که شرکت‌های مختلف دنیا از عدم همکاری با هواوی متقبل شدند به حدی بود که تقریبا همه‌ آن‌ها با فشار به دولت آمریکا درخواست صدور مجوز همکاری مجدد با هواوی را ارائه کردند. 

تعدادی از این شرکت‌ها عبارتند از Intel، AMD، QUALCOMM، Sony، OmniVision  و حتی گوگل که هر کدام به نوعی از شرکای بزرگ تجاری هواوی به حساب می‌آیند.

تقریبا اغلب این شرکت‌ها در هفته‌های اخیر موفق به کسب مجوز لازم شده‌اند و تجارت با هواوی را از سر گرفته‌اند.

شرکت‌های Intel و AMD به عنوان غول‌های تولید پردازنده در دنیا نخستین شرکت‌هایی بودند که این مجوز را دریافت کردند و هواوی همکاری با این شرکت‌ها را جهت تولید لپ‌تاپ‌های خود با قدرت ادامه می‌دهد. 

شرکت‌های Sony و OmniVision نیز موفق به دریافت این مجوز شدند که هر دو، تولیدکننده‌های مهمی در حوزه سنسور دوربین گوشی‌های هوشمند هستند. 

با توجه به شرایط فعلی به نظر می‌رسد شرکت کوالکام که مدتی است درخواست مجوز داده، به زودی این مجوز را دریافت خواهد کرد و هواوی می‌تواند از چیپ‌ست‌های این شرکت نیز استفاده کند. 

وضعیت وخیم اقتصادی در دنیا و لزوم تجارت بیشتر بین‌المللی شرکت‌ها در دوران کرونا، شکست رییس جمهوری مستقر در امریکا و صدور مجوزهای مهم در چند هفته اخیر؛ عواملی هستند که چشم‌انداز روشن‌تری را برای هواوی نمایان می‌کنند.
 
کد مطلب : ۲۷۴۷۱۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما