۰
با حضور فیس‌بوک، توییتر و گوگل

ائتلاف مقابله با اطلاعات غلط درباره واکسن کرونا شکل گرفت

تاریخ انتشار
شنبه ۱ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۱۱
ائتلاف مقابله با اطلاعات غلط درباره واکسن کرونا شکل گرفت
ائتلاف مقابله با اطلاعات غلط درباره واکسن کرونا شکل گرفت
 
آی‌تی‌من-  گروه‌کاری تازه‌ای که از سوی موسسه راستی آزمایی انگلیسی Full Fact راه‌اندازی شده، قصد دارد ضمن تدوین استانداردهای بین پلتفرمی برای مقابله با اطلاعات غلط، شیوه پاسخگو کردن سازمان‌ها در این زمینه را مشخص کند. حالا چند کشور و شرکت‌های بزرگ فناوری به این گروه کاری پیوسته‌اند.

ویل موی، رییس اجرایی Full fact می‌گوید: اطلاعات نادرست زندگی‌ها را نابود می‌کند و ما وظیفه داریم که هر کجا با این اطلاعات نادرست برخوردیم، با آن مقابله کنیم.

به گفته وی، همه‌گیری ویروس کرونا و موج ادعاهای نادرستی که در پی آن در همه جا سرازیر شد، نیاز به یک رویکرد همه‌جانبه به این مشکل را نمایان کرده است.

موی می‌افزاید: تا عرضه واکسن ویروس کرونا، احتمالا فقط چندماه فاصله داریم. اما اطلاعات غلط می‌تواند اعتماد عمومی به درمان را از بین ببرد و موجب تداوم  همه‌گیری شود.

علاوه بر سه شرکت بزرگ فناوری فیس‌بوک، توییتر و گوگل، وزارت دیجیتال، فرهنگ و رسانه بریتانیا، دفتر شورای خصوصی کانادا و نهادهای راستی آزمایی از کشورهای آفریقای جنوبی، هندوستان، آرژانتین و اسپانیا، موسسه آموزش روزنامه‌نگاری رویترز و موسسه غیر انتفاعی روزنامه‌نگاری First Draft نیز به این ائتلاف پیوسته‌اند.

بنا به گزارش گاردین، سرمایه اولیه این ائتلاف نیز از سوی فیس‌بوک تامین شده که Full fact با این سرمایه، چارچوب اولیه‌ای را برای ژانویه 2021 آماده می‌کند. البته این دو شرکت پیش‌تر نیز با یکدیگر همکاری کرده‌اند. Full fact اولین همکار راستی آزمایی فیس‌بوک در بریتانیا در قالب برنامه مقابله با اطلاعات غلط بوده است.

اطلاعات غلط درباره واکیسناسیون، مدت‌هاست که چالشی مهم برای شبکه‌های اجتماعی بوده است. اما در آستانه معرفی واکسن کرونا، این مساله شکل جدی تری به خود گرفته است. در سال‌های گذشته، فیس‌بوک با محتواهای ضد واکسیناسیون مقابله نمی‌کرد و به آنها اجازه انتشار می‌داد؛ حتی وقتی که مارک زاکربرگ، برای اعطای 3 میلیارد دلار به منظور درمان تمامی بیماری‌ها پیش قدم شد.

در ماه مارس 2019 فیس بوک قدری سیاست‌های خود را تغییر داد و انتشار آگهی‌های ضد واکسیناسیون، شامل اطلاعات غلط درباره واکسن‌ها را ممنوع کرد. در اکتبر امسال نیز این شبکه اجتماعی تمامی تبلیغات ضد واکسن را، به‌جز موارد مندرج در پیام‌های سیاسی، ممنوع اعلام کرد. اما محتواهای ارگانیک، یعنی پست‌ها و گروه‌هایی که ضد واکسیناسیون فعالیت می‌کنند، همچنان در این شبکه اجتماعی مجاز هستند. اطلاعات غلط در این دسته‌بندی کاملا ممنوع نشده‌اند؛ هر چند که راستی آزمایی‌های شخص ثالث می‌توانند آنها را نشان‌گذاری کنند.

یوتیوب نیز اخیرا اقدامات جدی را دربرابر اطلاعات غلط مرتبط با واکسن‌ها آغاز کرده است. در ماه اکتبر، یک هفته پس از آنکه فیس‌بوک سیاست‌هایش را تغییر داد، یوتیوب نیز اعلام کرد که به طور خاص اطلاعات غلط درباره واکسیناسیون کووید-19 را ممنوع می‌کند. بر اساس این سیاست جدید، انتشار ویدیوهای حاوی ادعاهای بی‌پایه مبنی بر اینکه واکسن کرونا موجب مرگ یا نازایی افراد می‌شود، ممنوع شده است. همچنین ویدیوهایی که مدعی می‌شوند با این واکسیناسیون، تراشه‌ای در بدن فرد دریافت کننده واکسن کاشته می‌شود، قابل انتشار نیستند.
 

 
مرجع : The Guardian
کد مطلب : ۲۷۴۸۰۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما