۰
رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور:

رقابت و جذب سرمایه‌گذاری الکام‌استارز امسال آنلاین است

تاریخ انتشار
يکشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۱۰
رقابت و جذب سرمایه‌گذاری الکام‌استارز امسال آنلاین است
رقابت و جذب سرمایه‌گذاری الکام‌استارز امسال آنلاین است

آی‌تی‌من-  محمدباقر اثنی عشری در این نشست که به صورت آنلاین از محل موزه ارتباطات ایران پخش می‌شد با بیان تاریخچه برگزاری نمایشگاه الکامپ گفت: در پنج سال اخیر سازمان نظام صنفی رایانه‌ای برگزار کننده نمایشگاه الکامپ بوده و از سال ‍۱۳۹۴ شاهد رشد چشمگیری در برگزاری نمایشگاه بوده‌ایم. در نهایت هم در سال ۱۳۹۸ بزرگترین نمایشگاه را برگزار کردیم که رکوردهای قبلی نمایشگاهی خود در این زمینه را شکستیم و الکامپ به بزرگترین نمایشگاه کشور با حضور بالای ۱۰۰ هزار بازدید‌کننده و تعداد زیادی شرکت تبدیل شد.

او درخصوص برگزاری الکامپ ۹۹ اعلام کرد: برای الکامپ ۹۹ یک تصمیم جسورانه گرفتیم  و تصمیم گرفتیم کل فضای نمایشگاه را برای الکامپ اختصاص دهیم. چرا که معمولا در کنار نمایشگاه الکامپ، یک نمایشگاه دیگر هم برگزار می‌شد به همین خاطر درخواست دادیم که کل فضای نمایشگاه را به برگزاری الکامپ بیست و ششم اختصاص دهند.

براساس اظهارات اثنی‌عشری، فضای نمایشگاه تهران در منطقه خاورمیانه و آفریقا جزو پنج نمایشگاه اول است. آنطور که اثنی‌عشری توضیح می‌دهد آنها تصمیم داشتند با اضافه کردن بخش‌های مختلف دیگر صنعت و در نظر گرفتن دولت الکترونیکی به عنوان بخشی از فعالیت‌های IT و توزیع آن در کل نمایشگاه از ظرفیت‌های فضایی نمایشگاه بین‌المللی تهران استفاده کنند. 
اثنی‌عشری در توضیح تاخیر برگزاری الکامپ بیست‌وششم گفت: قرار بود نمایشگاه اواخر تیرماه برگزار شود. در این زمینه پیش‌ ثبت‌نام هم شروع شد و به صورت خارق‌العاده‌ای عدد ثبت‌نام بالا بود. پارسال ۳۲ هزار مترمربع فضای مفید داشتیم، در پیش ثبت‌نام اولیه ۳۵ هزار مترمربع ثبت‌نام داشتیم و احساس می‌کردیم عدد بالاتر هم خواهد رفت. با این حال تصمیم گرفته شد به دلیل شرایط خاص کشور به خاطر شیوع ویروس کرونا تاریخ را مجدد تغییر دهیم. 

او ادامه داد: در تاریخ دوم پیشنهادی که اواخر شهریور ماه بود باز شروع به کار کردیم، ولی در اخر شهریور ماه هم به این نتیجه رسیدیم که با توجه به موج‌های کرونا به خطر انداختن جان بازدید‌کنندگان، غرفه‌داران و ستاد خودمان، برگزاری نمایشگاه کار درست و اخلاقی نیست. با مذاکره نمایشگاه تصمیم گرفتیم که این تاریخ را هم لغو کنیم. 

اثنی‌عشری اعلام کرد که بازهم آنها به فکر راه‌حل‌هایی برای برگزاری نمایشگاه به صورت ویژه بودند که در نهایت این راه‌حل‌ها هم به نتیجه نرسیده است. او در این زمینه توضیح داد: به فکر این افتادیم که نمایشگاه مقطعی و موضوعی برگزار کنیم. بحث الکامپ G برای دولت الکترونیک مطرح شد که آن هم به جمع‌بندی خوبی نرسیدیم؛ چرا که بیماری هنوز وجود دارد و هنوز ریسک‌های آن ادامه دارد. در نهایت امسال قطعا الکامپی به شکل حضوری و نمایشگاهی نخواهیم داشت. 

رییس نصر کشور اعلام کرد که باید بپذیریم که برای سلامتی خود و جامعه باید از این فعالیت اقتصادی چشم‌پوشی شود. او اما تاکید کرد که برای سال بعد قطعا الکامپ متفاوت و بی‌نظیری خواهیم داشت و حتما آن را برگزار خواهند کرد.

 برگزاری رویداد الکام‌استارز به صورت آنلاین
اثنی‌عشری، در ادامه با بیان برگزاری الکام استارز به عنوان یکی از رویدادهای مورد استقبال کسب‌وکارهای کوچک در نمایشگاه الکامپ گفت: از سال ۱۳۹۴ جنبشی به نام الکام استارز، ستار‌گان الکامپ شروع شد. در ابتدا در یک سالن کوچک این رویداد برگزار شد ولی سال پیش این رویداد تبدیل شد به ۵ سالن و ۶ هزار مترمربع فضا از نمایشگاه. این رویداد بستری است برای نشان دادن تلاش‌های کسب‌وکارهای کوچک در راستای رونق اقتصاد. در نهایت تصمیم گرفتیم حالا که الکامپ برگزار نمی‌شود، این رویداد را به صورت آنلاین برگزار کنیم. 

اثنی‌عشری تاکید می‌کند مکاتبات و درخواست‌های بالای بسیاری از شرکت‌های استارت‌آپی باعث شده تا آنها تصمیم به برگزاری آنلاین رویداد الکام‌استارز بگیرند. 

رییس نصر کشور با بیان حمایت‌هایی انجام شده از این رویداد گفت: در این برنامه هر سال از حمایت سازمان فناوری اطلاعات برخوردار هستیم. سازمان برای استارز همیشه سوبسید می‌داده است و این یک مدل خوبی است که ما از شرکت‌های بزرگ‌تر و توانمند‌تر درآمدی از الکامپ داشتیم و این درآمد را صرف توسعه بازار برای شرکت‌های کوچک‌تر می‌کردیم. شرکت‌های کوچک همه از یک میز و کانتر شروع کردند و در سال ۹۸ دیدیم که  تبدیل به یک غرفه شدند. براساس اظهارت او  غیر از سازمان فناوری اطلاعات، امسال الکام استارز از حمایت معاونت علمی ریاست جمهوری هم برخوردار است.

در ادامه این رویداد آرش برهمند، ‌مدیر اجرایی الکام استارز توضیحاتی در مورد زمان برگزاری و جوایز در نظر گرفته شده برای برگزیدگان الکام استارز ارایه داد. براساس توضیحات او تمام مراحل ثبت‌نام و شرکت و داوری تیم‌ها در ششمین دور از الکام استارز به صورت کاملا الکترونیکی انجام می‌شود. برهمند با اشاره به دوره‌های گذشته الکام استارز گفت: سال پیش  الکام استارز بزرگترین نسخه خودش را با نزدیک به ۵۰۰ تیم و بیش از ۳۰۰غرفه و در اختیار داشتن ۵ سالن نمایشگاه  تجربه کرد. فکر می‌کنم می‌توانستیم امسال با توجه به اینکه درخواست الکامپ برای کل فضای نمایشگاه بود حتی به ابعاد بالاتر و بزرگتری هم در مورد این رویداد برسیم. او در مورد دلیل برگزاری آنلاین رویداد الکام استارز توضیح داد: برگزاری فیزیکی نمایشگاه به شکل تمام عیار در فضای آنلاین امکان‌پذیر نبود، انتخابی که داشتیم این بود که بخشی از فعالیت جانبی که بیشترین کارکرد را برای استارت‌آپها داشتند را شناسایی و سعی کنیم آنها را در فضای آنلاین امتداد دهیم. در مجموعه  الکام‌پیچ، پاویون شتاب و آوردگاه سرمایه در این دور به صورت انلاین برگزار خواهند شد. براساس اظهارات او ثبت‌نام در این رویداد از طریق وب‌سایت  https://elecom-stars.ir انجام خواهد شد .

او در مورد جزییات برگزاری آنلاین الکام استارز گفت: بخش دیگر که برای استارت‌‌آپها مفید است، بخش جذب سرمایه به نام آوردگاه سرمایه است. مذاکراتی در این زمینه با چندین پلتفرم جذب سرمایه از جمله انجمن VC و بوم‌سرمایه متعلق به سازمان فناوری اطلاعات و صندوق نوآوری و شکوفایی با همراهی معاونت علمی ریاست‌جمهوری انجام شده است. از سوی دیگر زیربخشی را با همکاری سازمان فناوری اطلاعات در بخش مسابقه به نام بخش دانش‌‌آموزی دیده‌ایم که این بخش یکی از بخش‌های جذاب و پرشور دور گذشته الکام‌استارز بود و امسال تصمیم گرفته‌ایم با رویکرد کامل‌تری این بخش را هم داشته باشیم. 

به گفته برهمند مجموع جوایز نقدی برای بخش الکام‌پیچ یا بخش مسابقه ۱۵۰ میلیون تومان است که در مجموع ۱۰ تیم منتخب الکام‌پیچ و دو تیم منتخب برای شرایط همه‌گیری کرونا اختصاص پیدا خواهد کرد.

براساس توضیحات او جوایز ویژه‌ای هم برای ۴ حوزه هوش مصنوعی، اینترنت اشیاء، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در نظر گرفته شده که این بخش از بخش‌های مورد حمایت معاونت علمی ریاست جمهوری هستند. 

آنطور که برهمند می‌گوید یک جایزه ویژه هم سازمان فناوری اطلاعات برای دو تیم منتخب در بخش الکام‌پیچ در نظر گرفته است  که تا سقف ۳۰ درصد سرمایه‌ای که آن تیم بتواند از هر VC دریافت کند را شامل می‌شود. 

او تاکید می‌کند که از سمت معاونت علمی هم برای هر یک از استار‌ت‌آپهایی که در الکام‌پیچ انتخاب شده‌ باشند تا سقف ۵۰ میلیون تومان به صورت مستقیم سرمایه اولیه در نظر گرفته شده است که این ۵۰ میلیون تومان مشروط به پذیرش در شتاب‌دهنده‌ها یا VCها خواهد بود.

به گفته مدیر اجرایی الکام استارز از ۱ تا ۱۲ دی ماه زمان ثبت‌نام برای شرکت در الکام‌پیچ، پاویون شتاب و آوردگاه سرمایه در نظر گرفته شده و از ۱۳ تا ۱۶ دی ماه نیز بررسی مدارک و تکمیل اطلاعات صورت خواهد گرفت. ۱۷ تا ۱۹ دی ماه هم زمان‌بندی ارایه پیچ و جلسات مشاوره و سرمایه‌گذاری است. درنهایت ۲۹ دی ماه تا 2 بهمن زمان برگزاری و اعلام نتایج منتخبین ششمین دوره الکام استارز است.

 حمایت‌های سازمان فناوری از ستاره‌های الکام استارز
امیر ناظمی، رییس سازمان فناوری اطلاعات به عنوان یکی از حامیان برگزاری ششمین دوره از الکام استارز در مورد جایزه سرمایه‌گذاری توضیحاتی ارایه داد. 

او در مورد جزییات حمایت سازمان فناوری از الکام استارز گفت: توصیه شدید در مورد استارت‌آپ‌ها این است که برای تامین مالی خود از وام استفاده نکنند و از سرمایه خطرپذیر استفاده کنند. به خاطر اینکه این مساله جذاب باشد، امسال به جای ارایه وام سعی شده از طریق جذب سرمایه به آنها کمک کنیم. او ادامه داد: جایزه تیم اولی که توسط هیات داوران انتخاب می‌شود، یک میلیارد تومان وام سرمایه‌گذاری خطر پذیری است. یعنی اگر یک سرمایه‌گذاری روی تیمی حتی تا سقف ۱ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کند، ما همان مقدار سرمایه را به او وام ارزان قیمت می‌دهیم. این وام ارزان قیمت هم به این صورت است که یک سال تنفس دارد و ۴ سال بازپرداخت دارد و سود بانکی مورد محاسبه هم ۹ درصد است. به تیم‌های دوم و سوم ۷۵۰ میلیون تومان و تیم‌های چهارم و پنجم و ششم ۵۰۰ میلیون تومان وام سرمایه به سرمایه‌گذاری که روی آنها سرمایه‌گذاری کند پرداخت می‌شود. 

ناظمی در ادامه به حمایت از برندگان الکام استارز از طریق طرح بوم‌واره اعلام کرد: مورد بعدی طرح بوم‌واره است که سازمان فناوری اطلاعات از ابتدای امسال این طرح را آغاز کرده و امروز که با هم صحبت می‌کنیم ۲ هزار و ۹۰۰ خدمت در این طرح به صورت رایگان توسط استارت‌آپها استفاده می‌شود. طرح به این صورت است که هر استارت‌آپی، چه تیم باشد چه شرکت، یک بسته اعتباری ۱۰۰ میلیون تومانی برایش در نظر گرفته می‌شود. این ۱۰۰ میلیون خود را به صورت رایگان از بخش‌های مختلفی که برایش در نظر گرفته شده می‌توانند استفاده کنند. برای مثال ۱۰ میلیون تومان آن را می‌تواند از خدمات میزبانی که شرکت‌هایی مانند آسیاتک و ابرآروان در اختیار تیم‌ها می‌گذارند استفاده کند، ۱۰ میلیون تومان می‌تواند از بسته تبلیغات استفاده کند. او با اشاره به امتیازاتی که از طرح بوم‌واره برای شرکت‌کنندگان الکام استارز در نظر گرفته شده گفت: در الکام استارز تمام ۱۲ تیم اول (غیر از جوایز اعلام شده) یک بسته اعتباری ۲۰۰ میلیون تومانی خواهند داشت. یعنی بسته ۱۰۰ میلیون تومانی آنها ضربدر ۲ می‌شود. به عبارتی اگر ۱۰ میلیون تومان از خدمات ابری و میزبانی می‌توانستند رایگان استفاده کنند، الان هر کدام ۲۰۰ میلیون تومان می‌توانند به صورت رایگان استفاده کنند. او تاکید می‌کند که بسته کمک ۲۰۰ میلیون تومانی از طرح بوم‌واره به تیم‌های اول تا دوازدهم این دور از الکام‌استارز که توسط هیات داوران انتخاب شده‌اند، تعلق خواهد گرفت. او درباره طرح بوم سرمایه نیز اعلام کرد که این طرح در واقع در رویداد آنلاین الکام استارز رونمایی و به کار گرفته خواهد شد. ناظمی در این مورد گفت: در این طرح تمامی استارات‌آپهایی که در طرح ایران نوآفرین ثبت‌نام کرده‌اند، در صورتی که نیازمند جذب سرمایه‌ باشند، بیزنس پلن خودشان را به اضافه برآوردهایی که براساس مطالعات امکان سنجی‌شان انجام شده، روی سایت نوآفرین و در بخش بوم سرمایه بارگذاری می‌کنند. اگر سرمایه‌گذار را از لیست شرکت‌های VC  انتخاب کرده باشند، مستقیم طرحشان برای آنها ارسال می‌شود و اگر انتخاب نکرده باشند وارد تالار سرمایه می‌شوند و سرمایه‌گذاران مختلف می‌توانند طرح آنها را ببینند و در صورت تمایل روی آنها سرمایه‌گذاری کنند. به گفته ناظمی در خود سایت الکام‌استارز هم لینک‌هایی مربوط به این طرح‌ها وجود دارد که استارت‌آپها با کمک آن به جزییات این طرح دسترسی خواهند داشت.

همچنین ناظمی در ادامه به بخش دانش‌ آموزی در الکام استارز اشاره کرد و گفت: فعالیت‌های حوزه آموزش کارآفرینی  به دانش آموزان از ۲ سال پیش توسط سازمان فناوری اطلاعات آغاز شد. دلیل شروع این کار هم این است که کودکان آینده نیاز به دو مهارت کلیدی یعنی تفکر انتقادی و کارآفرینی هستند. با توجه به اینکه این موضوع کارافرینی به صورت رسمی  در کتاب‌های درسی سهم بالایی ندارد، تصمیم گرفتیم به صورت دوره‌های کوتاه مدت با همکاری وزارت آموزش و پرورش فعالیت در این زمینه را برگزار کنیم. او ادامه داد: در طول ۲ سال گذشته در مجموعه ۳هزار و ۱۵ دانش‌آموز در این دوره‌ها شرکت کرده‌اند و دو کمپ برنامه‌نویسی هم سال گذشته برگزار شده است. امسال در برنامه الکام استارز نه تنها پذیرای تیم‌های دانش‌آموزی هستیم و رقابت خاص تیم‌های دانش‌آموزی وجود دارد؛ بلکه برای سه تیم برتر دانش‌آموزی هم جایزه مربوط به ۲۰۰ میلیون تومان بوم سرمایه هم در نظر گرفته خواهد شد. به این ترتیب ۱۵ بسته ۲۰۰ میلیون تومانی، به اضافه بخش مربوط به سرمایه را جزو جوایز امسال داریم.
 
کد مطلب : ۲۷۵۱۲۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما