۰
بر اساس گزارش عملکرد سال 98 رگولاتوری

اینترنت و تلفن همراه در صدر شکایت کاربران قرار دارند

تاریخ انتشار
سه شنبه ۲ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۴۷
اینترنت و تلفن همراه در صدر شکایت کاربران قرار دارند
اینترنت و تلفن همراه در صدر شکایت کاربران قرار دارند

آی‌تی‌من- سازمان تنظیم مقررات وارتباطات رادیویی، دیروز و نخستین روز از فصل آخر سال 99، گزارش عملکرد سال 98 خود را منتشر کرد.

دربخشی از این گزارش به آمار سامانه ثبت و پاسخگویی به شکایات کاربران (195) اشاره شده است. بر این اساس، 55 درصد شکایات ثبت شده در این سامانه مربوط به اینترنت و 28 درصد مربوط به تلفن همراه بوده است.

پس از این دو مورد، تلفن ثابت با 15 درصد و دفاتر پیشخوان، تشعشعات و خدمات پستی هر کدام با 5 درصد میزان شکایات قرار دارند.

اما خدمات ارزش افزوده که در سال 99، بیشترین مانور روی آن داده شد و در نهایت نیز دستورالعملی برای ساماندهی آن ارایه شد، با 3 درصد در انتهای فهرست شکایات کاربران قرار داشته است.

این در حالی است که در ماه‌های اخیر، به طور مداوم با افت رتبه جهانی ایران در زمینه اینترنت ثابت و سیار مواجه بوده‌ایم.

گزارش اخیر اسپیدتست نشان می‌دهد که سرعت اینترنت تلفن همراه ایران در نوامبر ۲۰۲۰ میلادی ۲۵.۶۴ مگابیت برثانیه و سرعت آپلود آن ۱۱.۳۲ مگابیت برثانیه بوده است و ایران در این رده‌بندی نسبت به ماه قبل (اکتبر) ۶ پله سقوط کرده و در رده ۸۴ قرار گرفته است. در بخش اینترنت ثابت نیز سرعت دانلود اینترنت ایران ۱۷.۸۴ مگابیت برثانیه و سرعت آپلود آن ۱۰.۲۱ مگابیت برثانیه ثبت شده است. در این رده‌بندی نیز جایگاه ایران در مقایسه با ماه اکتبر ۹ پله سقوط کرده و اکنون در رده ۱۳۷ فهرست سرعت اینترنت ثابت کشورهای جهان قرار دارد.

آمارهای مرتبط با اینترنت
از آنجا که گزارش رگولاتوری مربوط به سال 98 است، آمارهایی که درمورد کاربری اینترنت و تلفن همراه در آن ذکر شده نیز قدیمی است. 

بر اساس این گزارش، در سال 98 ضریب نفوذ تلفن همراه در کشور 142 درصد بوده است. اما آخرین آمار ذکر شده در سایت این سازمان، نشان می‌دهد که ضریب نفوذ موبایل در سال جاری به 149 درصد رسیده که حاکی از رشد 7 درصدی است. همین گزارش، میانگین نرخ رشد سالانه کاربران تلفن همراه را 2.4 درصد نشان می‌دهد که می‌توان نتیجه گرفت در سال 99، رشد تعداد کاربران این بخش نزدیک به سه برابر میانگین بوده است.

در حوزه اینترنت پهن باند نیز، در پایان سال 98 در کشور ضریب نفوذ 94 درصدی ثبت شده و تعداد کاربران پهن باند ثابت و سیار در مجموع 77 میلیون نفر بوده است. اما آمار جدید سایت رگولاتوری نشان می‌دهد که هم اکنون، تعداد کل مشترکان اینترنت پهن باند به بیش از 86 میلیون نفر با ضریب نفوذ 102.38 درصد رسیده که از این میزان، 76.5 میلیون نفر (ضریب نفوذ 91.09 درصد) کاربر اینترنت پهن باند سیار و بیش از 9 میلیون و 400 هزار نفر (ضریب نفوذ 11.28 درصد) کاربر اینترنت پهن باند ثابت هستند. مقایسه این دو آمار نشان می‌دهد که در سال جاری، به ضریب نفوذ اینترنت پهن باند ثابت در حدود 3 دهم درصد و به ضریب نفوذ اینترنت همراه نزدیک به 7 درصد افزوده شده است.

بر اساس برآوردهای رگولاتوری، میانگین رشد سالانه دسترسی به پهن‌باند سیار 75 درصد و در مورد تعداد کاربران اینترنت 29 درصد بوده است. اما در سال 99 رشد سالانه بسیار کم‌تر از میانگین و در مجموع کمی بیش از 10 درصد بوده است. 

شاخص‌های دولت الکترونیکی
براساس گزارش رگولاتوری، رتبه ایران در شاخص IDI در پایان سال قبل، 81 از میان 176 کشور و رتبه توسعه دولت الکترونیکی نیز 86 از میان 193 کشور
 بوده است.

در این گزارش به برخی از دلایل ضعف ایران در این شاخص‌ها پرداخته و اشاره شده است: « واقعیت این اســت که ســاختار بــزرگ دولت در ایــران، یکی از مهم‌ترین عوامــل کندی حرکت به ســوی ارایه خدمات الکترونیکی  به شمار می‌رود.»

این گزارش می‌افزاید: »در طول ســال‌هــا، به تدریج بر دامنــه قوانین و مقــررات در حوزه‌هــای مختلف افزوده شــده و رهایی از آنها که به منزله حذف یا تغییر اساســی در فرآیندهــا، روش نظارت، حذف گلوگاه ها و ... اســت، مخالفان پیدا و پنهان زیادی داشــته و به ذات نیز،  رویکردی کند و پرچالش دارد. از ایــن رو، گرچــه روند رشــد و امتیازهای کســب شــده ایران در شــاخص‌هــای کلیــدی و اصلی خدمات الکترونیکی، توسعه شفافیت و ... به طور مســتمر رو به رشد بوده و این امر نشانه عملکرد مثبت بخش ICT کشــور اســت، اما در مقایسه با ســایر کشــورها، رتبه ایران در این شاخص‌ها با افت و خیزهایی روبه‌روســت.»

در ادامه نیز به طور تلویحی از فقدان همکاری سایر دستگاه‌ها در این زمینه گله شده و بیان شده است که «وزارت ارتباطات در این حوزه بسترســاز است و پیشــرفت در این شاخص‌ها نیازمند تعامل ملی است.»

در بخش دیگری از این گزارش به اقدامات و برنامه‌ها در زمینه بهبود وضعیت آمادگی الکترونیکی در ایران پرداخته شده است.

این گزارش، با با بیان اقداماتی همچون ثبت نام کارت سوخت بانکی، طرح یارانه بسته کالایی، رجیستری موبایل و انجام بیش از 450 میلیون تراکنش در بستر دولت الکترونیکی در سال 97، برنامه‌های پیش رو را در این بخش شامل مواردی همچون الکترونیکی سازی صدور قبوض خدماتی، اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی، راه‌اندازی پایگاه رفاه ایرانیان ذکر کرده است.
 
کد مطلب : ۲۷۵۱۳۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما