۰

سامانه بورس ثانیه‌ای ۱۶ هزار تراکنش دارد

تاریخ انتشار
يکشنبه ۷ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۱۵
سامانه بورس
 ثانیه‌ای ۱۶ هزار تراکنش دارد
سامانه بورس ثانیه‌ای ۱۶ هزار تراکنش دارد

آی‌تی‌من- روح الله دهقان مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، تعداد بازدیدهای سایت tsetmc را در حال افزایش دانست و گفت: با پیاده سازی برنامه‌ توسعه‌ای جدید، آمادگی انجام تراکنش‌های بالا را در سامانه معاملات داریم.

دهقان اظهار داشت: در چند ماه گذشته خصوصا از شهریور سال جاری، توسعه‌های جدیدی در سامانه معاملاتی پیاده سازی شده که باعث شده  ظرفیت سامانه معاملاتی برای تراکنش‌ها افزایش پیدا کند.

وی با بیان اینکه شرکت مدیریت فناوری بورس تهران همچنان روی سایت tsetmc و زیر سخت‌های آن در حال فعالیت است، افزود: هم اکنون این سامانه حدود ۱۶ هزار تراکنش در ثانیه و نزدیک به ۴ میلیون معامله در روز را به شکل روان و بدون اشکال پوشش می‌دهد.  
دهقان در عین حال به کارگیری ابزارهای مالی جدید در بازار سرمایه را  نیازمند زیرساخت‌های قوی در بخش فناوری اطلاعات دانست و گفت: این حوزه سامانه، نیازمند تغییرات اساسی است تا بتواند از این ابزارهای مالی پشتیبانی کند.
وی با بیان اینکه در حوزه  فناوری اطلاعات جای کار فراوان در بازار سرمایه وجود دارد، افزود:  الان که بازار به روند مثبت خود برگشته و تعداد معاملات افزایش یافته، اگرچه سامانه معاملات پاسخگو است و می‌تواند حتی بیشتر از قبل تعداد معاملات را پشتیبانی کند ولی طبیعی است که لازمه سرویس دهی مناسب توسعه و بهبود مستمر خواهد بود.

مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران با بیان برخی تغییرات در سامانه معاملاتی گفت: اخیرا بخش نمادهای پربیننده با نمادهای پرتراکنش جابجا شد تا بتوانیم دیتای بهتری را در اختیار سهامداران قرار دهیم.

وی توضیح داد: نمادهای پرتراکنش نشان‌دهنده شرکت‌هایی هستند که از  تعداد معاملات بالاتری برخوردارند؛ یعنی اقبال بیشتری به این نمادها در بازار وجود دارد و تراکنش‌های بیشتری را در داخل سامانه تولید می‌کنند.

دهقان همچنین اظهار داشت: تاکنون تلاش کرده‌ایم با سامانه موجود، حتی الامکان ابزارهایی از قبیل اختیار معامله، معاملات آتی، گواهی سپرده و  فروش تعهدی را پیاده‌سازی کنیم.

مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران با ابراز امیدواری درخصوص ایجاد توسعه‌های جدید روی سامانه معاملاتی گفت: انتظار می‌رود ابزارهای مدیریت ریسک را بیشتر در اختیار قرار دهیم تا افراد بتوانند چه در روال‌های مثبت و چه منفی بازار ، ریسک خود را مدیریت کنند و با یک سود معقول در بازار فعالیت داشته باشند.

وی همچنین عملکرد و رفتار سامانه معاملاتی را در شرایط  مثبت و منفی مطابق با دستورالعمل توقف و بازگشایی  دانست و گفت: محاسباتی که در توقف‌های ۲۰ درصد و ۵۰ درصد در سامانه انجام می‌شود، از طریق ماشین است. لذا چه در شرایط مثبت، چه در شرایط منفی، محسابات بر یک مبنا  و کاملا بر اساس دستورالعمل توقف و بازگشایی است و به جرات می‌توان گفت سامانه توقف و بازگشایی، خطایی ندارد.

دهقان افزود: پیشنهاد می‌کنم افرادی که در این بخش ابهام دارند مجددا دستورالعمل‌ها و ویدیوهای آموزشی این حوزه را مطالعه کنند تا موضوع برای آنها شفاف شود.

وی درباره حملات سایبری و ضرورت امنیت اطلاعات در بازار سرمایه گفت: سعی کرده‌ایم بخش اساسی سامانه معاملات را به طور کامل از شبکه‌های اینترنتی جدا و در یک شبکه ایزوله با درگاه‌های استاندارد نگهداری کنیم؛  گرچه این به تنهایی تضمینی برای امنیت اطلاعات نیست.

دهقان با تاکید بر اینکه امنیت اطلاعات، یک کار پیوسته و شبانه روزی  است، گفت: مدعی امنیت ۱۰۰ درصدی نیستیم اما در این حوزه از متدهای به روز دنیا استفاده می‌کنیم و تیم‌های امنیتی به طور مداوم سامانه معاملات را رصد و روی آن کار می‌کنند تا از  نفوذ و حملات سایبری جلوگیری شود و بتوانیم سرویس پایداری را به ذینفعان و بازدیدکنندگان ارایه دهیم.

مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران افزود: در حال حاضر تنها درگاهی که روی اینترنت، فعال داریم سایت Tsetmc است که در مورد آن هم سعی کرده‌ایم دیتای حساس و  محرمانه‌ای روی این سایت نگه‌داری نشود، تا اگر به هر دلیلی امنیت سایت به خطرافتاد، دچار مخاطره افشای اطلاعات نشویم و مشکلی برای بازدیدکنندگان سایت رخ ندهد.
 
مرجع : سنا
کد مطلب : ۲۷۵۱۷۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما