۰

محرومیت ۵میلیون دانش‌آموز ایرانی از آموزش مجازی

تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۵۰
محرومیت ۵میلیون دانش‌آموز ایرانی از آموزش مجازی
محرومیت ۵میلیون دانش‌آموز ایرانی از آموزش مجازی

آی‌تی‌من-  جواد حسینی در نشست هم اندیشی معاون اول رییس جمهور با جمعی از خیرین، فعالان اقتصادی، احزاب و سمن‌های سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا و تعطیلی سراسری مدارس کشور، حضور دانش‌آموزان در مدارس با تعطیلی مواجه شد اما جریان آموزش و پرورش دانش‌آموزان با طراحی اطلس یادگیری استمرار یافت.

جانشین وزیر آموزش و پرورش در طرح هدایت با بیان اینکه  استمرار آموزش و پوشش حداکثری راهبرد مهمی ‌بود که مورد نظر قرار گرفت، اظهار کرد: در این راستا بلافاصله بعد از تعطیلی مدارس صدا و سیمای جمهوری اسلامی ‌در این عرصه حاضر شد و در چندین شبکه کلاس‌های تلویزیونی برقرار شد.
وی افزود: کانال‌های متعدد اختصاصی محتوای آموزشی در شبکه شاد بوجود آمد و با استفاده از تدریس بهترین معلمان با مدرن‌ترین روش‌ها این تدریس‌ها در کانال محتواهای آموزشی به منظور بهره‌مندی دانش‌آموزان قرار گرفت.

 3 میلیون دانش‌آموز محروم از شاد
حسینی با بیان اینکه امروز به طور مشخص بیش از 10 میلیون دانش‌آموز از شبکه شاد به عنوان پلتفرم مستقل، منعطف و اختصاصی بهره می‌برند اظهار کرد: بیش از 2 میلیون نفر از سایر شبکه‌های مجازی استفاده می‌کنند و نزدیک به 3 میلیون دانش‌آموز در فضاهای مجازی، شبکه شاد و سایر کانال‌ها شناسایی نشده‌اند و از جریان آموزش مجازی بی‌بهره‌اند.

وی گفت: لذا حدود 3 میلیون دانش‌آموز از هیچگونه ابزار هوشمند برای بهره‌گیری از آموزش مجازی برخوردار نیستند و اگر عدد دانش‌آموزانی که به سختی از دستگاه‌های هوشمند والدین که به طور معمول هم به کار والدین آسیب می‌زند و هم این وسیله هوشمند دائمی ‌نمی‌تواند در خدمت دانش‌آموزان باشد را به این ارقام اضافه کنیم ، دست کم 30 درصد دانش‌آموزان یعنی حدود 5 میلیون از این امکان بی بهره‌اند.

جانشین وزیر آموزش و پرورش در طرح هدایت با تاکید بر اینکه نظام تعلیم و تربیت نسبت به این افراد بی تفاوت نیست، گفت: این دانش‌آموزان نیز با همان رویکرد انعطاف پذیری و استمرار و پوشش حداکثری با استفاده از درسنامه‌ها، خودآموزها، والدین، آموزش‌های تلویزیونی و اعزام معلم در شرایط خاص به منازل در فرآیند آموزش و پرورش قرار گرفته‌اند.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی بابیان اینکه نظام تعلیم و تربیت برای 30 درصد از دانش‌آموزانی که از وسایل هوشمند برخوردار نیستند و به آموزش مجازی دسترسی ندارند، طرحی را تحت عنوان طرح هدایت (هر دانش‌آموز یک تبلت، هر تبلت یک مدرسه، یک کلاس) تدوین و تصویب کرده است که این هم اکنون در حال اجراست اظهار کرد: تلاش جهت تحقق آرمان‌ها و اهداف بلند سند تحول بنیادین و دسترسی همه دانش‌آموزان برای استفاده از آموزش مجازی، شناخت دقیق از وضعیت دسترسی ناپذیری دانش‌آموزان استان‌ها، مناطق، نواحی و مدارس کشور خصوصاً مناطق لازم التوجه با رویکرد عدالت آموزشی و شناخت دقیق منابع داخلی و خارجی، بسیج همه امکانات درون و برون سازمانی، بخش‌های دولتی، عمومی‌و مردمی، حقیقی و حقوقی با نگاه توسعه مشارکت خیرین برای تهیه امکانات و تجهیزات فناورانه برای مناطق و دانش‌آموزان لازم التوجه و توزیع مناسب امکانات و تجهیزات در مناطق کشور و دسترسی پذیرکردن آن برای کسانی که به این امکانات نیازمندند از اهداف طرح هدایت است.

 بی‌عدالتی در آموزش مجازی 
حسینی گفت: به طور مسلم باید اذعان کنیم نابرابری در برخورداری از آموزش مجازی به نابرابری و توسعه بی‌عدالتی و عدم تعادل‌های منطقه ای منجر خواهد شد.

وی افزود: به این منظور و برای بهره گیری عادلانه همه دانش‌آموزان از آموزش مجازی خصوصاٌ در بستر شبکه شاد  در وزارت آموزش و پرورش طرح"هدایت" (هر دانش‌آموز یک تبلت، هر تبلت یک مدرسه  - یک کلاس) تدوین شد تا از این طریق امکان عدالت آموزشی در آموزش مجازی مجازی فراهم آید.

12 هزار میلیارد برای تامین تبلت نیاز است
جانشین وزیر آموزش و پرورش در طرح هدایت گفت: در این طرح قرار است تمام ظرفیت‌های بخش دولتی، عمومی ‌و مردمی، بنیادهای حمایتی و خیریه‌ای بسیج شوند تا امکان حدود 12 هزار میلیارد منابع مالی طرح فراهم آید.

حسینی با تاکید بر اینکه این تجهیزات از جمله تبلت خصوصاً در زیست بوم کرونا از چند جهت از اهمیت برخوردار است،  افزود: تجهیزات هوشمند آموزشی امکان تداوم آموزش مجازی را فراهم می‌سازد و امکان تحقق راهبرد "گرچه مدرسه تعطیل است اما آموزش تعطیل نیست" را فراهم می‌آورد و از شکاف‌های طبقاتی و نابرابری‌های اجتماعی و آموزشی در زیست بوم کرونا و حتی بعد از آن جلوگیری می‌کند و از این مسیر امکان آموزش با کیفیت برای همه دانش‌آموزان خصوصاً دانش‌آموزان محروم فراهم می‌آید.

وی افزود: وجود این تجهیزات "رنج و درد کودکانه"  نداشتن وسایل هوشمند را می‌زداید و امروز تهیه یک تبلت یا یک ابزار هوشمند برای دانش‌آموزان آنقدر مهم است که قادر است کارکرد ساخت یک کلاس و یک مدرسه را داشته باشد، این ابزار مدرسه می‌سازد، کلاس می‌آفریند  و با تردد امواج به جای افراد آموزش و مدرسه را به خانه و به همراه دانش‌آموز می‌آورد.

 کاهش ترک تحصیل‌ها با تامین تبلت 
حسینی بابیان اینکه کارکرد دیگر این طرح، آن است که مانع بسیاری از ترک تحصیل‌ها بدلیل هزینه‌های سنگین رفت و آمد، تهیه مکان اقامت در شهر برای فرزندان و سایر هزینه‌‌ها، می‌شود، افزود: در برخی از نقاط روستایی و حتی شهری خانواده‌هایی هستند که بدلیل شرایط فرهنگی از ادامه تحصیل دختران جلوگیری می‌کنند و نوعی شکاف جنسیتی از بستر آموزش را سبب می‌شوند، طرح هدایت در این راستا هم دارای کارکرد است که از این نوع ترک تحصیل‌ها هم می‌تواند جلوگیری کند.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: ما معتقدیم در بخش دولتی از ردیف مسوولیت‌های اجتماعی برخی سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها و نیز بخش عمومی‌مثل بانک‌ها و شهرداری‌ها، نهادهای حمایتی و حوزه مردمی‌ و تشکل‌های خیریه‌ای، اصناف، جوامع خیرین باید شرایطی را فراهم ساخت که با درک اهمیت این موضوع که اهداء یک تبلت دانش‌آموزان مانند اهداء مدرسه، کلاس، آزمایشگاه، کتابخانه و فضاهای بی‌بدیل یادگیری است و از این طریق آنها را پای کار این اقدام خیرخواهانه حاضر کنیم و با شعار ما حاضریم اولاً حضور همه نهادها و مردم خیرخواه را در این مسیر باز کنیم و آنها را در نقش آفرینی در این طرح حاضر کنیم و ثانیاً  دانش‌آموزان محروم از این فضا را با اهداء این تجهیزات پای کلاس مجازی حاضر کنیم.

حسینی درباره فعالیت‌های انجام شده در طرح هدایت گفت: تدوین و تصویب طرح هدایت و ارسال شیوه نامه آن به همه استان‌های کشور، اجرای طرح نذر هوشمند توسط معاونت پرورشی و فرهنگی با دریافت بیش از 85 میلیارد تومان کمک مردمی، تدوین تفاهم نامه‌های مشارکتی به شکل 50 درصدی تأمین منابع طرح توسط استان‌ها و وزارت آموزش و پرورش که تاکنون استان‌های خوزستان، گلستان، همدان، لرستان، کرمانشاه، هرمزگان، یزد و سمنان تفاهم نامه منعقد کرده‌اند و سایر استان‌ها هم به این جریان خواهند پیوست از جمله فعالیت‌های انجام شده است.

 توزیع 135 هزار تبلت دانش‌آموزان
وی افزود: در این راستا تا کنون 135 هزار تبلت دانش‌آموزان در سراسر کشور تأمین و به دانش‌آموزان تحویل شده است و همچنین 15 هزار تبلت برای دانش‌آموزان استثنایی با تحصیل 33 میلیارد تومان به شکل مشارکتی بین سازمان آموزش و پرورش استثنایی و مدیران کل استان‌ها تأمین شده است.

 همراهی مرکز آمار و کمیته امداد
جانشین وزیر آموزش و پرورش در طرح هدایت گفت: مرکز آمار ایران متعهد شده است تا 15 هزار تبلت دانش‌آموزان برای استان‌ها اهداء کند و برای هر استان دست کم 500 دستگاه تبلت اهداء خواهد کرد و کمیته امداد حضرت امام(ره) برای تأمین 50 هزار تبلت در فاز اول و تا 500 هزار در 3 فاز تعهد اهداء و تهیه تبلت به دانش‌آموزان نیازمند را عهده دار شده است.

حسینی استفاده از ظرفیت 600 هزار دستگاه کامپیوتر در مدارس در قالب کلاس‌های 2 تا 5 نفره برای دانش‌آموزان محروم را از دیگر برنامه‌ها دانست و گفت: در صورت کسب مجوز ستاد کرونا و اجرای این طرح دست کم 2 میلیون دانش‌آموز نیازمند تحت پوشش قرار می‌گیرند.

وی افزود: استفاده از ظرفیت گوشی‌ها، تبلت و وسایل هوشمند اضافی یا قابل اهداء در سایر وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها مثل سازمان فروش اموال تملیکی و استفاده از ظرفیت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در قالب طرح "باندلینگ" و توزیع 5.2 میلیون تبلت دانش‌آموزان به اقساط کم بهره از دیگر اقدامات است.

جانشین وزیر آموزش و پرورش در طرح هدایت گفت: استفاده از ظرفیت سازمان‌های بین‌المللی و ایرانیان خارج از کشور از طریق مرکز امور بین‌الملل در حال پیگیری است و تاکنون 2 هزار تبلت دریافت و قول 5 هزار تبلت دیگر نیز داده شده است.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: استفاده از ظرفیت 100 هزار انجمن اولیا و مربیان کشور با رویکرد فعال این انجمن‌ها و استفاده از ظرفیت‌های محلی و مدرسه‌ای در قالب مشارکت انجمن اولیا و مربیان هر مدرسه برای تهیه تبلت دانش‌آموزان همان مدرسه نیز در دستور کار است.
وی ادامه داد: استفاده از ظرفیت زنان و خانواده جهت دانش‌آموزان دختر نابرخوردار از این تجهیزات تحت عنوان طرح "حامی‌هوشمند"  نیز در حال پیگیری است.

جانشین وزیر آموزش و پرورش در طرح هدایت گفت: در مجموع با اجرای این طرح‌ها و بکارگیری همه ظرفیت‌های جامعه امیدواریم طرح هدایت توفیق یابد بیش از پیش جهت تحقق عدالت آموزشی گام‌های موفقیت را طی کنند.

حسینی در پایان گفت:  در جلسه امروز و با حضور معاون اول رییس جمهور در استان سیستان وبلوچستان نیز تدارک اهداء 5 هزار تبلت از طریق 500 تبلت سازمان استثنایی، 500 تبلت کمیته امداد حضرت امام (ره)، 2500تبلت مرکز آمار ایران و 1000 تبلت توسط یک خیر دیده شده است.

 شایان ذکر است در این مراسم علاوه بر افتتاح سامانه طرح هدایت توسط معاون اول رییس جمهور، ده تبلت به صورت نمادین به دانش‌آموزان استان سیستان و بلوچستان اهدا شد.
 
مرجع : تسنیم
کد مطلب : ۲۷۵۳۰۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما