۰
مشکلات غول‌ها در هند و استرالیا

فیس‌بوک و گوگل باید دست در جیب کنند

تاریخ انتشار
شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۲۸
فیس‌بوک و گوگل باید دست در جیب کنند
فیس‌بوک و گوگل باید دست در جیب کنند

 آی‌تی‌من- دولت استرالیا قانونی را به تصویب رسانده که بر اساس آن، شرکت‌های فناوری بزرگ حق ندارند مطالب و اخبار سایت‌های خبری را بدون پرداخت پول به آنها در سرویس‌های وابسته به خود بازنشر کنند. این قانون به مذاق گوگل و فیس‌بوک خوش نیامده و آنها تهدید کرده‌اند در صورت اصرار دولت استرالیا بر اجرای قانون مذکور دیگر در خاک این کشور هیچ خدماتی ارائه نمی‌کنند. دولت استرالیا هم در واکنش بر تصمیم خود پافشاری کرده و در همین حال مایکروسافت از موافقت خود با این تصمیم و پرداخت پول به ناشران خبر در استرالیا در ازای بازنشر محتوای تولیدی آنها خبر داده است. همچنین مایکروسافت می‌گوید موتور جست‌وجوی بینگ این شرکت و سایر خدمات آن می‌تواند جایگزین خدمات مشابه گوگل و فیس‌بوک در استرالیا شود.

بنا به گزارش فارس، ساتیا نادلا مدیر عامل مایکروسافت و برد اسمیث رئیس این شرکت از مذاکره با اسکات موریسون نخست وزیر استرالیا در هفته گذشته برای اجرایی کردن فرایند مذکور خبر داده‌اند. نخست وزیر استرالیا معتقد است با اجرای قانون جدید توازنی میان کسب و کار فعالان عرصه خبر و غول‌های دنیای فناوری ایجاد می‌شود. وی در واکنش به تهدید گوگل به توقف فعالیت در استرالیا در صورت اجرای قانون مذکور گفته است: مایکروسافت به طور قطع از چنین اقدامی‌خوشحال می‌شود. در عین حال رئیس مایکروسافت نیز گفته است ما تضمین می‌کنیم که کسب و کارهای کوچک بتوانند با انتشار تبلیغات خود در موتور جست‌وجوی بینگ شرایط بهتری پیدا کنند.

 گوگل به ۷ رسانه استرالیا پول می‌دهد
در همین حال، گوگل به منظور همراهی با دولت کانبرا و جلوگیری از تصویب قانون مذکور، پلتفرمی در استرالیا تاسیس کرده که با پرداخت هزینه به ۷ رسانه داخلی کشور، اخبار آنها را نمایش می‌دهد.  به این ترتیب این شرکت آمریکایی با ناشران اخبار قراردادهایی می‌بندد تا نشان دهد قانون دولت استرالیا برای اجبار شرکت‌ها جهت پرداخت هزینه به رسانه‌ها لازم نیست.

پلتفرم مذکور نیو شوکیس(News Showcase)  نام دارد و گوگل قبلاً آن را فقط در برزیل و آلمان عرضه کرده بود. البته در ابتدا قرار بود پلتفرم مذکور در ماه ژوئن ۲۰۲۰ در استرالیا ایجاد شود. اما پس از آنکه دولت استرالیا تصمیم گرفت پرداخت هزینه از سوی شرکت‌های فناوری به رسانه‌ها را به شکل قانون تصویب کند، آلفابت (شرکت مادر گوگل) عرضه پلتفرم مذکور را به تأخیر انداخت. البته گوگل هنوز مشغول لابی در دولت استرالیا است تا قانون مذکور وضع نشود و همچنین اعلام کرده بود قانون کارآمد نیست. پلتفرم «نیوز شوکیس» از دیروز عرضه شده و قرار است به ۷ رسانه داخلی از جمله کانبرا تایمز برای استفاده از محتوای‌شان هزینه‌ پرداخت کند.

جزئیات مالی قرارداد پرداخت هزینه فاش نشده است و کانبرا تایمز نیز در این باره اظهار نظری نکرده است.‌

 مالیات دو درصدی در هند، مشکل‌ تازه غول‌ها
از سوی دیگر، هند قانون دیجیتال جدیدی وضع کرده تا از شرکت‌های تجارت آنلاین و پلتفرم‌های با پرداخت آنلاین مالیات برابرسازی ۲ درصدی دریافت کند، این موضوع با مخالفت فیس بوک و گوگل روبه‌رو شده است.

این درحالی است که شرکت‌های بزرگ فناوری از جمله گوگل و فیس بوک و همچنین نماینده تجاری ایالات متحده آمریکا (USTR) با آن مخالف هستند. بنا به گزارش مهر، در جلسه بودجه سالانه هند اعلام شد مالیات برابرسازی ۲ درصدی بر شرکت‌های تجارت آنلاین خارجی که سال گذشته وضع شده، اکنون شامل شرکت‌هایی هم می‌شود که کالا یا سرویسی عرضه نمی‌کنند. همچنین اگر یکی از طرفین تراکنش، یک پلتفرم آنلاین باشد یا پلتفرمی‌که فقط پرداخت آنلاین انجام می‌دهد بازهم باید مالیات مذکور را بپردازد. وزیر بازرگانی هند در این باره گفت: در اصل اگر منافع اقتصادی از یک حوزه خاصی وجود داشته باشد، باید مالیاتی بر آن حوزه وضع شود. این در حالی است که بر اساس شفاف سازی دولت در خصوص بودجه، حق امتیاز و هزینه‌های سرویس‌های فناوری از این قانون مستثنی هستند.

هند و آمریکا مذاکراتی برای یک توافقنامه تجاری دوطرفه انجام داده‌اند و دولت جدید آمریکا به رهبری جوبایدن از ادامه مذاکرات استقبال کرده است. البته بیش از یک سال است که دو کشور مشغول تکاپو هستند تا یک قرارداد تجاری محدود منعقد کنند اما درباره تعرفه‌های بالاتر و سیاست‌های دولت هند درباره تجارت آنلاین و ذخیره سازی اطلاعات با یکدیگر اختلاف دارند.

 
کد مطلب : ۲۷۵۵۸۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما